www.hranostaj.cz
Legenda ze Saimy
81%9 hodnocení
Potřeby: šátky, svíčky, bavlnky, provázek, nůžky, zápalky, velký klíč, obálky s indiciemi, botička a deštník, kostýmy, pc, dataprojektor, stránky z
Počet hráčů: od 6 do 10
Věk hráčů: Starší dětiDospívající a dospělí
Délka hry: Do 111 minut
Náročnost přípravy: Náročná
Prostředí: Do místnostiNa ven
Charakter hry: BojovkaChodička / strategickáNa inteligenci / paměťNa postřeh / šikovnostZážitková / inscenační
Hororově laděná zážitková hra, taková lepší alternativa stezky odvahy pro starší :) Vrhněte se do strašidelného domu a odhalte jeho tajemství, jestli si troufáte...
Toto je zážitková hra inspirovaná filmem Můj soused Totoro a japonskou urban legend z města Saima. Hráči se ocitnou ve strašidelném domě a snaží se v něm najít dostatek indicií, aby odhalili jeho příběh. Rozhodně není vhodná pro mladší děti, mohla by být lehce traumatizující. Hráče předem seznamte s tím, že jde o intenzivní zážitek, a dejte jim možnost rozhodnout se, zda chtějí hrát.


Příprava
Musíme připravit indicie – napsat deníček Mei dětským písmem a doplnit ilustracemi. Do dalších obálek dáme rýži, popel a kapesníček s kulkou (viz část druhá). Všechny obálky jsou ve dvou verzích pro dva týmy.
Připravíme kostýmy Sasuke a Mei – ideálně šaty, Mei schází jedna bota. Oči budou mít ovázané gázou, na místo očí na ni namalujeme červené fleky budící dojem prosakující krve.
Nakreslíme několik stránek z encyklopedie duchů. Ukázka v příloze. Musí zahrnovat Totora a Saze (viz část třetí).
Seženeme projektor a pc na hudbu a video (obojí v příloze) na část třetí. Není to nezbytné, ale dodá na atmosféře a napoví při pátrání.
Seženeme všechny ostatní pomůcky.
Je třeba zařídit vhodný prostor a dostatek vedoucích, kteří budou předem seznámeni se svým úkolem. (My jsme to zvládli ve třech, ale bylo to dost obtížné.) Postačí klubovna, chodba, toalety a zahrada nebo jiné tři oddělené prostory + exteriér.
Na zahradě připravíme hrací pole rozdělené provázkem do čtverců, v poli poschováváme po dvojicích obálky s indiciemi. Na strom pověsíme deštník a jednu botu.


Legenda
Ocitáme se v Japonském městečku Saima v opuštěném domě. Vše, co o něm víme, je to, že zde bloudí dva duchové. Vašim úkolem bude dům prozkoumat a především zjistit, co se zde stalo. Mějte oči dokořán a uši nastražené, každá indicie přijde vhod.
Rozdělíme se nyní do dvou týmů, každý tým má svou barvu.
Povím vám, co víme o duších: Duchové nevidí realitu tak, jak je kolem nich. Vidí všechno tak, jak by to chtěli mít, jak to bylo za jejich života. Setkáte-li se s nimi tváří v tvář, nevidí vás, jsou slepí.
Nemohou ale snést jakoukoliv změnu. Nevidí vás sice, ale zato slyší sebemenší zvuk. Nikdo tedy nesmí za žádných okolností promluvit! Snažte se plížit co nejtišeji, ani nekašlat. A v žádném případě nepohybujte s nábytkem ani nepřenášejte žádné velké předměty!
V opuštěném domě navštívíme několik místností. Ani když se dostaneme z první místnosti, není to znamení začít mluvit, to je bezpečné až úplně mimo areál domu. I na zahradě se duchové pohybují!
Pro vaši informaci, dům má sklepení. Pokud se setkáte s duchem a upozorníte na sebe, například hlukem, může vás uvrhnout do sklepení. Odtud se musíte dostat sami. Koho se duch dotkne, ten zkamení hrůzou.


Část první: tmavý pokoj


Technická – Vysvětluje se na chodbě. Během vysvětlování ostatní popřesouvají nábytek po klubovně, aby byl rozestavěný jinak, než jsou hráči zvyklí (klidně povalené židličky…). Po místnosti rozmístí zápalky, svíčky a klíč.
Pomůcky: šátky, svíčky, zápalky, bavlnky, klíč


Legenda:
Za chvíli se ocitneme v opuštěném domě v Saimě. Je zde přirozeně tma. Vaším prvním úkolem bude získat a zapálit svíci, abyste viděli. Pozor na duchy!

Pravidla:
Budeme se neslyšně plížit pokojem a hmatem hledat zápalku a svíčku. Kdo najde obojí, může si sundat šátek a potichu čeká na ostatní. Když budou mít všichni šátky dole, vezmou klíč a mohou vyjít z pokoje. Všichni se musí dotýkat klíče při průchodu dveřmi.
Kdo bude hlučný, bude odnesen do SKLEPA.

Indicie:
Dva vedoucí – Mei a Sasuke – chodí tiše po klubovně. Tu a tam se ozvou kroky. Každého hráče jednou pošimráme např. bavlnkami – Saze.
Občas se ozvou tiché výkřiky:
• Mei: „Tatínku? Kde to jsem?“
• Sasuke: „Mei? Mei! Kde jsi?“
• Mei: „Já… já se bojím…“
• Sasuke: „Totoro! Totoro, pomoz mi ji najít!“


Sklep
Pomůcky: co nejvíc šátků, provázek a nůžky
Hráči tu vedoucí zaváže oči, sváže ruce za zády, sváže nohy a zavře ho např. na záchodě. Ven se musí dostat sám.


Část druhá: zahrada
Pomůcky: obálky s indiciemi, provaz, kolíky, botička a deštník

Legenda:
Dostali jsme se na zahradu. Snad tu najdeme nějaké indicie… Ale pozor! Systém sklepení je složitý, vede i pod zahradou, možná jsou tu propadliště.

Pravidla:
Zahrada je rozčleněná do polí pomocí napnutého provázku. Každý tým musí najít 7 obálek své barvy. Některá předem určená pole jsou ale „prokletá“ – když ne něj někdo vkročí, je odveden vedoucím do sklepa.

Indicie:
Na stromě visí dětská botička a deštník.
V obálkách:
1. Stránka deníčku Mei – Skamarádila jsem se s Totorem, tatínek říká, že je to asi nějaký lesní duch.
2. Stránka deníčku Mei – Tatínek se zlobí, že jsem pořád v lese s Totorem, bojí se o mě. Seznámila jsem s ním i Sasuke. Tatínek ho ale nevidí.
3. Stránka deníčku Mei – Maminka je v nemocnici, nechtějí ji pustit domů. Sasuke říká, že už je tam skoro rok.
4. Stránka deníčku Mei – Paní učitelka je na mě moc hodná, dala mi lízátko. Mám jí říct, kdybych byla moc smutná. Tak hodná je jenom na mě.
5. Popel (-> Saze)
6. Krvavý kapesníček + kulka (nakreslená a vystřižená)
7. Rýže


Třetí část: Knihovnička

Pomůcky: kostýmy duchů, knihovnička, poznámky, daťák + notebook, děsivá hudba

Legenda:
Budeme potřebovat ještě nějaké informace. Určitě je najdeme v knihovně. Mám pro vás několik rad, jak z ní vytahovat knihy, aby si toho duchové nevšimli.
Neberte víc, než jednu naráz na jednoho člověka. Knihu vždy vraťte do poličky, než vezmete jinou. Snažte se je vracet na původní místo. Neotvírejte knihu před duchy, nebo se na vás vrhnou a rozsápou vás! Otevřete ji až mimo místnost, kde jsou, zkontrolujte, jestli v ní je nějaká užitečná informace a vraťte ji zpět. Ať se vás duch nedotkne!

Pravidla:
Hráči se plíží tiše kolem duchů Mei a Sasuke ke knihovně, kde berou knihy a venku je kontrolují. Pro každý tým je jedna kniha, ve které jsou založeny poznámky o japonských mýtických postavách, včetně Totora a Sazí. Koho se dotkne duch, ten zkamení – musí zůstat nehnutě a tiše na místě až do konce hry.

Indicie:
• Přes celou místnost se promítá video s vizuálními nápovědami přecházející do lekaček (příloha)
• Poznámky v knize:
o Totoro – laskavý bůh smrti, vidí jej pouze mrtví nebo lidé blízko smrti
o Saze – obývají opuštěná místa naplněná smutkem
o + další japonské mytologické postavy (např. Kyokotsu, Noppera-Bo, Neko-Mata… internet je jich plný ;)) – inspirace v příloze
• Mei má obutou jen jednu botu

Zakončení:
Oba týmy mají teď čas na to prozkoumat své indicie a zkusit přijít na to, co se v domě stalo. Svou verzi příběhu zpracují ve formě živých obrazů.
Po určitém časovém limitu týmy odprezentují své verze, nakonec se přečte původní legenda.
Je vhodná zpětná vazba.

Původní legenda:
Byl deštivý květen. Sestřičky Mei a Sasuke se nedávno přistěhovaly do Saimy. Bydlely jen s tatínkem, jejich maminka byla už skoro rok v nemocnici.
Mei, šestileté děvče, se jednou vydala hrát si do lesa. Nevěřila svým očím, když potkala Totora. Běžela o něm povědět tatínkovi. Ten jí řekl, že to nejspíše bude nějaký duch stromu nebo jiný lesní duch, kterých je v Japonsku dle legend celá spousta. Netušili, že jde o boha smrti, kterého mohou vidět jen zesnulí a ti, kteří brzy zemřou.
Mei si chodila hrát za Totorem skoro každý den. Seznámila s ním i Sasuke. Když ho ale chtěla ukázat tatínkovi, nikdy spolu Totora nenašli.
Jednoho dne přišla z nemocnice zpráva, že je na tom maminka moc zle. Tatínek byl zrovna v práci, tak zprávu převzala Sasuke. Nechtěla o tom říct Mei, ale ona nebyla hloupá a pochopila, co se děje. Se slzami v očích vyběhla z domu s tím, že běží za maminkou. Cesta do nemocnice ale trvala pěšky skoro dvě hodiny a Mei se rychle ztratila.
Začalo pršet. Sasuke si rychle všimla, že Mei zmizela, popadla deštník a běžela ji hledat. Doběhla až do nemocnice, ale Mei nenašla. Když se vrátila, po Mei už pátrala celá Saima. A našli něco velmi znepokojivého. Dětskou botičku, jak plave na hladině rýžového pole. Ukázali ji Sasuke a ptali se jí, jestli je to bota její sestřičky. „Ne, není…“ řekla a utekla.
Sasuke dobře věděla, že lže ostatním i sama sobě. Věděla, že bota patřila Mei… Věděla, že její sestřička se v rýžovém poli utopila. Stále si to ale nechtěla přiznat a běžela ji hledat do lesa. Věděla o jediném, kdo by jí mohl pomoci. „Totoro? Totoro! Pomoz mi ji najít,“ volala Sasuke. A její přítel, laskavý a něžný bůh smrti, jí přišel na pomoc. Vysvobodil ji ze smutku a zavedl ji za její sestřičkou…
Večer našli tělo Sasuke v lese. Zastřelila se. Spáchala sebevraždu. Nikdo ale netušil, kde vzala zbraň…
Maminka, která v nemocnici nic netušila, zaslechla ten večer z okna veselý chichot svých holčiček.
Tatínek dům časem opustil. Dnes v něm žijí jen Saze. Saze, který obývají místa naplněná smutkem.

HUDBA + VIDEO ZDE! :)
Alternativní pravidla
luci1xluci1x: Super zážitková hra - my jsme ji trochu upravili - přidali jsme obálku (z pošty s bublinkama) a dali do ní kečup. Na nějaké obálky napsali úkoly - Ihned k zemi!! a náš démon jim sekl nad hlavou. Na obálku s kečupem Roztrhni mě! na další Získali jste indicii, ale jeden z vás si zlomil nohu, již ji nesmí používat. Na schody jsme dali svíčky k navození atmosféry. Natavili jsme v zahradě čas 25 minut na hledání indicií. V knihovně by to chtělo taky čas ten jsme nedali takže doporučuji cca 10 minut na tým a indicie jsme rozdělili do spousty knih. -- Knihu jsem uložila na uloz.to pokud ji chcete je tam 8 duchů a démonu. https://uloz.to/!KtTtlfvQ4JDM/bojovka-duchove-docx Mei a Sasuke jsme dali tamburíny a občas chrastili a říkali ty věty, ale jak se blížili tak přitvrdili a chrastili víc. Bylo to děsivé. Na zahradě jsme měli oběšence - uvázali jsme lano jako oprátku, nohy vytvořili z punčocháčích a vyseli na těle a lano přehodili přes větev. Když oběšenec uslyšel hluk slezu a šoural se k nim :D Pak holčinu Teke teke která se obrátila v most a kroutila se a chodila tak brrr aj. Ještě k zahradě - my jsme použili park a indicie dali všude, ale byl to moc velký prostor takže doporučuji třeba 700 m2 což je asi půlka našeho parku. A baterku ve tmě se indicie blbě hledaj.