www.hranostaj.cz
Lesní příběh aneb dobrodružství ochránců přírody
89%3 hodnocení
Potřeby: papír, tužka, miska nebo košík, kartičky, pracovní list
Počet hráčů: od 4 do 12
Věk hráčů: Mladší dětiStarší děti
Délka hry: Do 111 minut
Náročnost přípravy: Snadná
Prostředí: Na venDo terénu
Charakter hry: PohybováSlovníZážitková / inscenační
Objevování tajemství lesa a ochrana přírody prostřednictvím dobrodružství a kreativity
Autor nebo zdroj: Beruška
Pracovní list: skupina do něj zapisuje nebo označuje nalezené zajímavosti z lesa (např. hnízdo, mech, lišejník, druhy stromů).

Kartičky s postavami: hráči si rozdělí role s různými schopnostmi, které pomáhají při plnění úkolů. Role lze přizpůsobit prostředí a tématu hry.

Role ve skupině:
Lesník – vede skupinu, určuje směr, nosí nalezené věci
Vědec – zkoumá a popisuje nalezené předměty
Básník – tvoří básně nebo verše o zážitcích
Vypravěč – zaznamenává nebo vypráví příběh skupiny
Mladý objevitel – aktivně hledá zajímavosti
Pozorovatel – zapisuje vše do pracovního listu

Kartičky s úkoly nebo s úryvky daného příběhu:
Malé kartičky s tematickými úkoly na danou hru v přírodě, možno spojit s daným
příběhem. Hledat v dané lokalitě předměty nebo části příběhů.

Papír a tužka:
Může se hodit pro zapisování poznámek nebo pro složení básně pro básníka.

Košík nebo miska:
Lehčí nošení nalezených předmětů.

Pravidla a průběh hry:
1. Úvod do příběhu (5–10 minut)
Organizátor přivítá hráče a krátce je uvede do děje:
„Lesní říše je v nebezpečí! Stromy slábnou, zvířata se ukrývají a příroda volá o pomoc. Vy, stateční ochránci, musíte najít stopy, odhalit příběh lesa a obnovit jeho rovnováhu.“
Hráči si rozdělí role pomocí kartiček. Každý si přečte, jakou má schopnost a jak přispěje týmu.

2. Příprava a rozdělení pomůcek (5 minut)
Každá skupina obdrží:
• Pracovní list pro zapisování poznámek z pozorování.
• Košík nebo misku na nalezené přírodní předměty.
• Papír a tužku pro zapisovatele nebo básníka.
Organizátor vysvětlí pravidla:
• Hráči se pohybují v určené oblasti (venku v lese).
• Postupně hledají kartičky s úkoly či částmi příběhu.
• Po splnění úkolu se posouvají dál.
• Na konci z nalezených stop poskládají příběh a vytvoří krátké vyprávění.

3. Hlavní část hry (30–60 minut)
Skupiny procházejí určeným prostorem a plní úkoly.
Každý úkol nebo nalezená kartička odhaluje část lesního příběhu, může jít o popis kouzelného stromu, zprávu od zvířat nebo stopu k dalšímu místu.
Příklady úkolů:
• „Najdi tři různé druhy listů a určete, z jakého stromu pocházejí.“
• „Objev předmět, který připomíná srdce lesa.“
• „Poslouchej ticho lesa a napiš, co slyšíš.“
• „Najdi kousek příběhu – když ho přečteš nahlas, zjistíš, kam jít dál.“
• „Slož krátkou básničku o tom, co jste právě objevili.“

4. Vyvrcholení příběhu (10–15 minut)
Po splnění všech úkolů skupina sesbírá všechny části příběhu a pokusí se ho zrekonstruovat.
Vypravěč přečte celý příběh nahlas a básník může přidat krátký závěrečný verš na oslavu obnovy lesa.
„Díky vám les opět ožil, stromy dýchají, ptáci zpívají a příroda se raduje.“

5. Závěrečné sdílení a reflexe (5–10 minut)
Skupiny krátce představí svůj příběh nebo báseň.
Otázky k zamyšlení:
• Co vás v lese nejvíc zaujalo?
• Jaká role vás bavila a proč?
• Co nového jste se o přírodě dozvěděli?

Přínos hry:
• Rozvíjí tvořivost, vyjadřování a spolupráci.
• Posiluje vztah k přírodě zábavnou formou.
Komentáře
Klára Kudlová: Skvělá hra, díky! Zkuste ji odehrát s vaším oddílem, aby ostatní viděli přibližnou časovou dotaci! KK