Jak těžké bylo přežít ve středověku? Rázem se ocitneš v té temné době a záleží jen na tvých rozhodnutích!
Pravidla
Jedná se o gamebook, tedy hru, ve které se musíš rozhodovat, co uděláš. Tím se posouváš v příběhu, který může skončit různě.
Příprava Spočívá pouze ve vytištění karet z přílohy. Ty dáme do průhledných fólií či zalaminujeme, a pak rozmístíme po lese (můžeme přivázat provázkem na stromy nebo jen položit na zem a něčím zatížit, aby to neuletělo). Pokud karty rozmístíme číselně za sebou, zkrátíme tím dobu hry, jelikož hráči je pak nemusí tak dlouho hledat. Doporučuji tedy dávat náhodně, jak to zrovna přijde pod ruku.
Dále napíšeme (nebo graficky zpracujeme dle fantazie a času) karty povolání-Můj otec byl...- a karty důvodů-Do světa jsem se vydal, protože.... Jsou popsány v příloze. Každý hráč či tým má 1 kartu povolání a 1 kartu důvodů, se kterou hraje až do konce.
Věkové rozpětí Je nezbytné, aby min. 1 z týmu uměl číst. Výhodou je, když umí číst rychle. Věkem bych hru neomezovala. Někoho baví a je mu 7, někoho ne a je mu 11. Děti od 6 do 11 se díky ní něco dozvědí o středověku, starší hráči se pobaví. Vymýšlela jsem to pro děti 6-11, aby to pro ně nebylo příliš složité.
Úvodní příběh ke hře Vědec jménem Raspagan propadá zoufalství, protože se mu stále nedaří vymyslet nic užitečného. Ono v době elektroniky, internetu, chytrých televizí a mobilů je těžké přijít s něčím novým. Co kdyby se ale dokázal vrátil v čase a ukradnout někomu z minulosti jeho geniální nápad? Uvaří tedy lektvar času s jediným cílem-vrátit se s cizím vynálezem, za který by získal slávu a spousty peněz. Lektvar však funguje jinak a vědec díky němu léta napříč historickými epochami, aniž by to mohl ovlivnit. Ty ses vydal za ním, abys ho zastavil, protože cestování časem nese velká rizika a je v ohrožení tvá vlastní budoucnost. Také ses napil lektvaru času, a ten tě přemístil do období středověku. (je vhodné celou hru uvést scénkou, kterou jsem dala do příloh)
Verze hry a počty 1) každý sám za sebe-rozhodování je snazší a rychlejší. Je však třeba koordinace, aby se moc lidí nesetkalo na 1 kartě (např: pouštět na start postupně, vytisknout více startovních karet...)
2) týmy-týmy je nejlepší utvořit max. z 5 lidí, jelikož se musí vždy domluvit, jak se rozhodnou a pohybovat se po kartách pouze jako tým.
Obecně hru doporučuji max. pro 20 lidí, i když je možné vytisknout více sad karet a mnohonásobně tím navýšit počet hráčů (proto jsem počet neomezila). Pak je však nutné zvětšit i prostor pro hraní a pro každý tým (či 2) vyčlenit vlastní sadu karet, s kterou mohou hrát pouze oni (pokud jsou například karty se zeleným křížkem pro tým X, nesmí je používat tým Z či Y, který musí dál hledat karty své barvy)
Délka hry se přímo odvíjí od počtu hráčů a vzdálenosti mezi kartami (pokud je dáme blíž, hráči nestráví přesunem tolik času).
Fáze Hra má 2 fáze. V té první si hráči či týmy volí povolání a důvod jejich cesty (blíže popsáno v příloze). Ve druhé fázi se vydávají na startovní kartu a začínají hrát. Vždy je nutné si kartu přečíst (nejlépe, aby ji 1 z týmu přečetl ostatním nahlas), pak se všichni domluví na 1 možnosti a pokračují na kartu s číslem, které je uvedeno v závorce za danou možností.
Konec hry Kdo dojde první na jeden z konců, měl by být schopný krátce převyprávět příběh. Pak můžeme čekat, až dokončí i ostatní, nebo hru ukončit (v případě, že chceme jen 1 vítěze a nehodnotit i druhá a třetí místa, nebo je zkrátka málo času).
Na letošním táboře jsme měli Vězně historie jako celkové téma tábora, ale je možné použít třeba i na výpravě. Pokud byste měli zájem, můžu dodat další nápady na tohle šílené cestování časem. Užijte si hru, alternativní pravidla či vylepšení vítám!
Potřeby: karty s příběhem v průhledných fóliích, kartičky postav (viz příloha)