Maelström

Oblíbené hry, osobní poznámky a seznamy jsou funkce pro přihlášené uživatele.
Přihlaš se nebo si založ nový účet.

Věk hráčů: Mladší děti, Starší děti, Dospívající a dospělí
Počet hráčů: 8 až 30
Délka: Do 34 minut
Příprava: Bez přípravy
Zapsáno: 19. 10. 2023 v 12.26
Vikingové se vydávají na loupeživé výpravy přes moře, kde na ně ale číhá zákeřný vír! Běhací hra na spolupráci v týmu.

Pravidla

Hráči se rozdělí na týmy. Každý by měl mít cca 5-7 členů, týmy musí být minimálně dva, ale dá se hrát i ve více týmech. Jeden tým představuje maelström, ostatní jsou vikingové. Maelström dostane kruh udělaný z lana nebo z svázaných uzlovaček (musí být pevně uvázaný, bude se za něj dost tahat) a všichni jeho členové se ho musí držet alespoň jednou rukou - pohybují se tak společně jako jedno těleso. Délka lana je cca metr a půl na každého hráče, podle jejich zdatnosti a velikosti herního území (viz níže).

Herní území představuje moře. Na jednom břehu je vikingská domovina, kde má každý vikingský tým svoji základnu (hromádku na kořist), a na opačné straně je cizí země (třeba Anglie), kam se vikingové vydávají na loupeživé výpravy a odkud si odvážejí zpět domů kořist. Tu představují nějaké drobné předměty, dřívka nebo kartičky. Kořist je dvou druhů, obyčejná a extra cenná (mohou se lišit třeba barvou papíru, my jsme používali dřívka od nanuků buď normální nebo postřkaná zlatou barvou).
Mezi břehy je moře. Jenže abyste se na takové moře mohli vydat, potřebujete k tomu loď - drakkar. Ten je představován dvojicí nebo trojicí hráčů, kteří se musí držet za ruku a pohybovat společně. Obyčejná kořist se vejde do malého dvoučlenného drakkaru, extra cenná kořist musí být vezena v trojčlenném. Každý drakkar uveze vždy jen jednu kořist. Hráči tedy běhají ve dvojicích nebo trojicích přes herní území z jedné strany na druhou, tam si vezmou kořist a běží zpátky, kde ji vyloží na svojí základnu a běží znovu.

Celé jim to ale dost komplikuje nebezpečný vodní vír maelström, který na moři číhá na lodě a snaží se je potopit. Pokud se kdokoliv z týmu představujícího maelström dotkne některé z lodí, je loď potopena. Musí se vrátit zpět na základnu a pokud přitom převážela kořist, odevzdat ji maelströmu. Ten si získanou kořist nechává u sebe (v kapse...), žádnou základnu nemá. Potopené lodě se už držet nemusí a vrací se vždy na pobřeží se základnou nebo základnami, ať už plula tam nebo zpět.

Na pevnině se hráči mohou rozpojit a pohybovat se samostatně, nebo se přeskupit a utvořit drakkary jinak. Na moři musí být vždy spolu. Pokud se na moři z jakéhokoliv důvodu rozpojí, loď je také potopena, hráči musí zpět do vikingské země na základnu a pokud převáželi kořist, zahazují ji na zem a maelström si ji může vzít. Stejně tak maelström, všichni jeho členové se musí držet alespoň jednou rukou kruhu z provazu a pohybovat se společně. Pokud se někdo omylem pustí anebo když kruh z provazu povolí a rozváže se, tak se vír musí přestat pohybovat a nesmí lapat lodě, dokud se zase odpadlý hráč nechytne nebo se kruh nanaváže zpět.

Jedno herní kolo trvá předem daný čas, třeba 5 minut. Poté se spočítají body. Za každou obyčejnou kořist je jeden bod, za extra cennou jsou dva body. Vikingům se počítají kořisti, které převezli přes moře do svojí základny, maelströmu se počítají ty, které sebral potopeným lodím.
Poté se role vymění a hraje se další kolo. Můžete hrát i ve více týmech, pak je vždy několik soupeřících skupin vikingů a jeden maelström. Anebo, při hodně velkém počtu hráčů (čtyři nebo pět týmů a víc) můžete zkusit mít maelströmy dva. Je důležité, aby všechny týmy měly stejný počet kol, kdy hráli za vikingy a kdy za maelström, protože jejich úloha je různě obtížná.

Herní území by mělo mít tvar obdélníku, na jehož kratších stranách jsou pevniny. Délka několik desítek metrů, není potřeba zas tak moc. Šířka určuje, zda se bude drakkarům dařit proplouvat kolem víru nebo ne. Nám se osvědčilo šířku nastavit zhruba tak, aby když za oba protilehlé konce kruhu z lana zatáhnou dva hráči, kruh zcela zploští a ještě k tomu natáhnou volnou ruku, tak aby pokryli cca 2/3 šířky. Čím mladší hráči, tím víc by tímto způsobem asi měli pokrýt - u starších bude bohatě stačit polovina šířky - můžete buď udělat území širší, nebo zkrátit provaz a tedy zmenšit dosah maelströmu. Ideální také je, když boky herního území jsou tvořeny nějakou fyzickou bariérou, třeba zdí nebo plotem, nebudete pak muset řešit, že nějaká loď v zápalu hry plula moc na stranu.

Maelström poměrně brzy zjistí, že nejvýhodnější pro něj je chytat pouze naložené lodě, které už plují zpátky. Z těch má přímý zisk, zatímco potápěním lodí plujících teprve tam sice škodí vikingům, ale sám z toho nic nemá. Klidně se může rozhodnout, že je bude nechávat bezpečně proplouvat a počíhá si na ně až po cestě zpět. To je naprosto platná strategie.
Klíčové pro maelström je spolupracovat a pohybovat se koordinovaně jako jeden celek. Pokud se každý jeho člen bude snažit lapat loď, kterou má nejblíž, tak jeden potáhne na jednu stranu, druhý na druhou stranu a nikam se nepohnou. Spíš než zablokovat staticky co nejširší část moře by mělo být výhodnější jít jako jeden celek za loděmi, nejlépe za troj-drakkary vezoucími cennou kořist.
Potřeby: provaz nebo lano, kartičky nebo dřívka představující kořist
Hru přidal: Okoun
 


Načítám komentáře...
Vyhledávání hervyhledat hry Přidat hrupřidat hru
 
Hranostaj v mobilu!
Hranostaj.cz nyní jako mobilní aplikace! Get it on iTunes! Get it on Google Play × Neruš!