Nápisy krále Ašóky

Hru přidal: AluskaS
Zdroj nebo autor: Zlatý fond her
Zapsáno: 28. 2. 2009 v 19.28
Zhléhnuto: 10303 krát (4 denně)
Parametry: Na ven, Do terénu, Bojovka, Na inteligenci / paměť, Na postřeh / šikovnost
Potřeby: papírové čtvrtky, provázky dlouhé 1m, pro každého psací potřeby
Závod jednotlivců v hledání skrytých kontrol na vymezeném území a luštění šifer

Pravidla

Libreto
Před dávnými časy žil v Indii mocný král Ašóka. V prvních letech své vlády podnikal válečné výpravy a zakrátko vybudoval ohromnou říši. Potom se však Ašókou stala nečekaná změna. Odložil meč, rozpustil vojska. Teď měl plnou hlavu jiných úkolů: jak nasytit hladovějící, jak zabezpečit žíznící zemi dostatek vody, jak zmírnit utrpení nemocných.
A nezůstával jen u plánů: kopal studny, zavlažovací kanály, zakládal sady. Do velké říše se vrátil trvalý mír. Ašóka dal na mnohá místa postavit kamenné sloupy, na nichž byly vytesány jeho příkazy a myšlenky.
Ale čas nezadržitelně plynul. Ašóka stárnul, ztrácel sály a nakonec zemřel. Jeho následovníci nedokázali plnit odkaz ušlechtilého vládce. Stará města se po nových válkách proměnila v rozvaliny, sloupy s Ašókovými nápisy pohltila džungle.
Uplynulo dvacet století, než si svět znovu všiml podivných kamenů, plných ještě podivnějších znaků. Vědci vytušili, že mají před sebou nesmírně cenný historický pramen. Vyslali do různých krajů hledače, aby pátrali po dosud neznámých sloupech a opisovali z nich záhadné nápisy. Ale nikdo dosud nedokázal přečíst, co je na nich napsáno. Teprve Jamesi Prinsepovi, kalkatskému úředníkovi, se podařilo rozluštit první tři znaky. Brzy nato slyšel svět slova dávno mrtvého krále Ašóky: „Na mém území nesmí být usmrcen žádný živý tvor.“ A desítky jiných příkazů, které ukázaly, jaký byl Ašóka.

Úkolem hráčů je pátrat po Ašókových sloupech, ztracených v džungli, a objevené nápisy luštit. Indickou džungli představuje zarostlý terén, zvlněný a nepřehledný.
Na tomto území porůznu umístíme 10-20 Ašókových nápisů. Každý je napsán na samostatné čtverce, provázkem upevněné ke kmenu, pařezu nebo osamělém balvanu. Většinu nápisů schováme do roklí a do houštin, aby byly viditelné jen z bezprostřední blízkosti.
Po těchto "ztracených sloupech dávného indického panovníka" pátrají archeologové i lidé toužící po objevitelské slávě. Každý hráč představuje jednoho z hledačů. Vypraví se do stanoveného území a bude tam na vlastní pěst hledat Ašókovy sloupy. Když některý objeví, opíše si text.
Přibližne uprostřed herního území je Archeologický ústav Indické akademie věd. Kdo tam přinese neznámý, nikým neobjevený text z Ašókova sloupu, získá zvláštní prémii - 4 body. Jinak má hráč nárok na 1 bod za každý nápis, který během hry v lese vypátrá a zapíše. Za samostatné vyluštění tohoto nápisu je další bod.
První část hry - pátrání po nápisech - trvá 90 minut. Po uplynutí této lhůty se všichni stáhnou k archeologickému ústavu. Cestou mohou ještě objevit a zapsat další Ašókovy nápisy. Kdo se dostaví na shromáždiště pozdějii než 95 minut po začátku hry, ztratí jeden bod za každých i jen započatých pět minut, o něž se opozdil.
Hráči mají ještě zbývajících 25 minut možnost dál luštit nápisy, které objevili a zapsali.
Hra končí přesně dvě hodiny po zahájení. Po ukončovacím signálu odevzdají všichni objevitelé nápisy i jejich případné vyluštění. Odevzdané papíry obodujte a pak vyhlaste nejúspěšnějšího pátrače.

Tip: Hra může být dramatizovaná postavou bojovníka z pohraničního kmene Nágů. Nágové žijí na indicko-barmský hranicích, jsou neasijského původu. Instruktor, který představuje Nága, chrání svoje území svého lidu před vetřelci. Když se některého hledače dotkne uvnitř herního prostoru, znamená to pro pátrače "zranění šípem". Musí se zastavit a zůstat pět minut na místě. Jestliže ho Nág chytí při opisování textu, musí pátrač vydat lístek, na který nápis právě kopíruje. Role Nága nutí hráče ke skrytému pohybu lesem.

Šifrování:
1. pozpátku
2. do sloupců, řadit písmena pod sebe
3. psát zároveň do dvou řádků - první písmeno do prvního řádku, druhé pod ně do druhého řádku, apod.
4. spojit všechny slova dohromady, bez mezer
5. morseova abeceda
6. zpřeházet libovolně slova a na konci textu napsat uvést číselný kód
7. každé písmeno nahradit jiným, pokaždé stejným písmenem
 


Načítám komentáře...
Vyhledávání hervyhledat hry Přidat hrupřidat hru
 
Animato.cz
Hranostaj v mobilu!
Hranostaj.cz nyní jako mobilní aplikace! Get it on iTunes! Get it on Google Play × Neruš!