www.hranostaj.cz
Orientační běh
73%10 hodnocení
Potřeby: podrobné mapy terénu, buzoly, něco na označení stanovišť, stopky
Počet hráčů: od 4 do 100
Věk hráčů: Mladší dětiStarší dětiDospívající a dospělí
Délka hry: Do 111 minut
Náročnost přípravy: Náročná
Prostředí: Na venDo terénu
Charakter hry: PohybováSportovníChodička / strategická
Sport. Úkolem běžce nebo skupiny je v terénu pomocí mapy a buzoly najít kontrolní stanoviště a vrátit se zas do cíle. Postup mezi nimi si volí každý podle vlastní úvahy.
Autor nebo zdroj: ...dávno
Orientační běh je sport, nevím tedy, jestli úplně patří do HRANOSTAJE, ale ne každý jej zná, tak se třeba najde někdo, kdo na tento podnět uspořádá závod na táboře, pak znovu... pokud se povede první závod, už vás orienťák neopustí. Tady píšu zjednodušená pravidla, která se dají uplatnit právě na táboře nebo jiné akci nejenom s dětmi. To, co je kurzívou, je spíše pro zajímavost.

Závodit můžou jednotlivci, dvojice, nebo i menší skupinky. Začátečníci by asi neměli běhat zcela sami, ale mějte na paměti, že čím více lidí v týmu, tím více názorů na následující postup. Méně v tomto případě bývá více.

Potřebujeme podrobnou mapu terénu. Můžete si zvětšit a zdokonalit turistickou mapu, nebo si můžete zkusit (pokud máte dost času) okolí tábora sami zmapovat. Na mapě by měly být např. tyto objekty: cesty, průseky, pěšiny, potoky, oplocenky, domy, husté části lesa (hustníky), krmelce, posedy, potoky, velké kameny a velmi výrazné, ojedinělé stromy, vrstevnice (alespoň základní), jámy, kupy, hodí se i rýhy atd. Prostě všechno, co lze použít v lese k orientaci.

Závodí se na speciálních mapách v měřítku 1:10 000 nebo 1: 15 000, ale pro tábor se něčím takovým asi vůbec nemusíte zabývat, pokud se vám nepoštěstí někde takovou mapu sehnat.

Na mapě zakroužkujeme několik bodů v krajině např. roh lesa, křižovatku, velký kámen, krmelec, pramen... nezapomeneme na to, kde bude start a cíl (lze oba udělat v táboře). Body spojíme čarou, trasu si pak projdeme a na vyznačených místech připíchneme na strom papír s číslem kontroly (to je i na mapě) a s nějakým písmenem, které si děti po nalezení opíší na svou kartičku - aby bylo důkazu, že stanoviště skutečně našly.

Profesionálové mají elektronické ražení, běhají s čipy, nebo dříve byly na stanovištích kleštičky s jehličkami, které do průkazu otiskly charakteristický vzorek, kontroly bývají látkové oranžovobílé lampiony s vlastním stojanem. Ale pěkný závod jde udělat i bez toho.

Při stavění trati si vždycky třikrát (nejméně) zkontrolujte, zda jste skutečně na tom správném místě.

Závod probíhá následovně: běžce (nebo týmy) pouštíme na trať postupně, v nejméně minutových intervalech, neměli by se všichni srazit do jedné velké skupiny, to pak závod trochu pozbývá smyslu. Každý běžec/skupinka má jednu mapu, buzolu, tužku a kartičku, kam si zapisuje písmena. Postup mezi kontrolami si každý volí podle své úvahy, je jen na něm, zda to vezme přímo, azimutem, nebo oběhne hluboké údolí, pro jistotu poběží po cestě… Měří se čas, za který jednotlivec/skupinka oběhne všechny kontroly – od chvíle, kdy vyběhne ze startu, dokud se nevrátí zas do cíle. Pokud nějakou nenajde, je možné dát nějakou penalizaci – např. 10 minut navíc.

Orienťák není turistická procházka. Běhává se nalehko, nenuťte dětem s sebou baťůžek s pláštěnkou a pitím… Trasa by ani neměla být moc dlouhá, pokud děti stráví v lese dvacet minut, je to pro začátek tak akorát.

Další verze:
Lotyšský závod neboli Skorelauf: v lese jsou vyznačena stanoviště, je jich více, než při normálním závodě a běžec si je může oběhnout v jakém chce pořadí. Je dán časový limit, za jaký se musí vrátit, za zpoždění se odečítají body. Není nutné nalézt všechny kontroly. Někdy bývají ty vzálenější za víc bodů.

Paměťový závod: běžci s sebou nemají mapu, je vždy jen na kontrolách, kde si ji musí prohlédnout a zapamatovat další postup. Tohle nezkoušejte se začátečníky.

Noční: totéž jako normální závod, ale v noci (překvapivě). Běžci by měli mít sebou alespoň jednu náhradní baterku, mladší pro jistotu vybavíme píšťalkou (když už je do lesa pustíme - měli by už alespoň trochu ovládat závody ve dne). V jednodušší variantě osvětlíme i kontroly (nejlépe na ně pověsíme baterku, ale poslouží i svíčka ve sklenici), pokud toužíme po vyšší dávce adrenalinu, necháme kontroly neosvětlené. Závod stavíme pochopitelně jednodušší než ve dne, vyhýbáme se bažinatým částem lesa, skalám, ohradám se zvířatama...
Taky to nezkoušejte se začátečníky.

časem se tu možná objeví i další, až budu mít čas :-).


Zde se nachází archiv map pro OB. Samozřejmě nejsou v takové kvalitě, se kterými se běžně běhají závody. "Náhledy map zpřístupněné mapovým portálem neopravňují bez souhlasu vydavatele mapy k jejich použití pro organizované či hromadné akce." Píše se tam. Berte to na vědomí.
Dávám sem odkaz proto, že zde můžete najít, jestli třeba v okolí vašeho tábora/klubovny nějaká dobrá mapa už neexistuje a kde lze případně sehnat.
Alternativní pravidla
tonsillitis: Pěkný zdroj dalších oriantačních her je zde: https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/fsps/ps10/beh/web/pages/06-hry.html
Komentáře
tom: :jedi::plamenomet::asmd::neo::motorovka::sniper::rpg::kulomet::iq:
ZDENEK: SUPER TOPILA REKRACE:hura::hura::hura::hura::hura::hura::hura::hura::pis::pis::pis::pis::pis::pis::pis::papa::papa::papa::vanoce::vanoce::vanoce: JO VANOCE TI STOJI ANIC NETELAJI :-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D: