Stezka rozhodnutí
78%16 hodnocení
Potřeby: svíčky, připravená rozhodnutí
Počet hráčů: od 1 do 24
Věk hráčů: Starší dětiDospívající a dospělí
Délka hry: Do 34 minut
Náročnost přípravy: Náročná
Prostředí: Na venDo tmy
Charakter hry: Morální / sociální
Hra o tom, jak by ses rozhodoval ve vypjatých situacích, vhodná pro starší skauty či rovery
Tuto hru hrajte nejlépe v noci.
Nejprve budete potřebovat vymyslet a sepsat různé situace s několika možnostmi, jak se zachovat, a výsledky rozhodnutí hráčů pro každou alternativu. Podívejte se zpět do historie, možností najdete spoustu.
Například: Za druhé světové války tě požádá židovský uprchlík, zda bys ho u sebe neukryl. (samozřejmě to popište napínavě a živě - atmosféra strachu, zaklepání na dveře, malá holčička s hvězdou na roztrhaném, špinavém kabátě, za tebou tvoje rodina, milovaná žena a dvě malé děti). Pak jsou dvě možnosti - ukrýt ji, nebo odmítnout. Je pak na vás, jak budete tvrdí, zda ji gestapo objeví a na místě popraví i s celou tvojí rodinou, nebo zda to vše projde, popř. jak to dopadne, pokud ji odmítnete - třeba že ji ukryje soused, na což ale nacisté přijdou a masakr provedou o dveře vedle.
Podobná témata - útěk z Leningradu (zůstat a čelit smrti hladem či střelou, nebo se vydat přes zamrzlé moře jezero a riskovat zmrznutí či napadení hladovými vlky), emigrace/zůstání v ČR za dob komunismu (možnost výhodné práce v zahraničí, ale nikdy už nevidět svoji rodnou zem), možnost získat drobným podvodem spoustu peněz a podobné.
Každé rozhodnutí napište na samostatný papír, každou alternativu také. Na zadní stranu každé alternativy pak napište, jakému rozhodnutí přináší výsledek. Z těchto papírů pak připravíte jakousi stezku stanovišť označených svíčkami. Docela se osvědčilo jednotlivé papíry přišpendlit malým přinínáčkem na strom, dostatečně nízko, aby byly osvětleny světlem svíček. Jen se pokuste nezapálit les.
Na prvním stanovišti bude první situace, ale ne alternativy rozhodnutí. Než hráč dojde k následující svíčce, má čas si to rozmyslet a rozhodnout se. Tam pak na něj čekají dvě nebo více možností (dlouhým textem k zemi či ke kmeni, hráč vidí pouze krátký nadpis napsaný na zadní straně). Hráč otočí tu, pro kterou se rozhodl, a může vidět, co mu jeho rozhodnutí přineslo.
U třetího stanoviště na něj čeká další situace, u čtvrtého možnosti atd. Popřípadě můžete snížit počet stanovišť, že spojíte rozhodnutí a následující situaci (takže stanoviště 2 bude současně i 3) - vždy by ale mezi přečtením situace a otočením výsledku rozhodnutí měla být mezera.
Pokud chcete, můžete hru ještě zdramatizovat a udělat z toho jeden životní příběh. Potom musí situace následovat chronologicky. Hráč, který potom udělá rozhodnutí končící smrtí, končí hru a vrací se do tábora či do základny. Hra pak má ale jiný charakter, jde o přežití a hráči nebudou riskovat a budou téměř vždy otáčet to, co je pro ně bezpečnější.