www.hranostaj.cz
Magie
88%19 hodnocení
Potřeby: Kartičky s kouzly a třídami
Počet hráčů: od 15 do 40
Věk hráčů: Starší dětiDospívající a dospělí
Délka hry: Do 111 minut
Náročnost přípravy: Náročná
Prostředí: Na venDo terénu
Charakter hry: PohybováChodička / strategická
Pološílená hra na sesílání kouzel podle roztodivných návodů s různými druhy kouzelníků a sběr bodů za seslaná kouzla
Autor nebo zdroj: WikiHerka - herka.deka.cz
Do herního území umístíme desky s kouzly - ty vypadají následovně: lísteček, na kterém je napsáno jméno kouzla, kdo je potřebný k seslání kouzla, jak se kouzlo sesílá a kolik je za něj bodů. Příklad textu na desce:
Abraka-dabra, 2 kouzelníci, 1 šaman, 1 mág, TZTLUTTPU, 5 bodů.
Posloupnost TZTLUTTPU kóduje posloupnost pohybů, které je potřeba předvést při sesílání kouzla (viz. níže).
Kouzel by mělo být alespoň 15. Na kraji území vytvoříme magický kruh (třeba z větví).

Během hry je každý hráč příslušníkem některé kouzelnické třídy: zaklínač, šaman, kouzelník, čaroděj, mág. Každý má u sebe cedulku, která říká, co je za třídu. Za bodový poplatek lze třídu změnit.

Vlastní hra
Účelem hry je získat co nejvíce bodů. Body se získávají za sesílání kouzel. Každé kouzlo se skládá z určité posloupnosti pohybů. Pohyby jsou například tlesknutí, lusknutí, zkřížení rukou, přemýšlení, ukázání. Pohyby kódujeme pomocí prvních písmen. Kouzlo musí být sesláno přesně daným počtem lidí daných kouzelnických tříd.

Hra probíhá následovně: hráči na území hledají cedulky s popisy kouzel, snaží se sehnat příslušný počet správných lidí a naučit se pohyby. Když se jim to povede, tak dojdou k magickému kruhu a tam kouzlo sešlou. Seslání kouzla spočívá v tom, že se rozestaví okolo kruhu, suočasně řeknou jméno kouzla a provedou danou posloupnost pohybů. Důležité je, aby byli dobře synchronizováni. Pokud kouzlo provedou správně, tak jim šéf hry započítá body na jejich "třídní" kartičku. Nikdo nesmí seslat stejné kouzlo dvakrát.

Komplikace
Situaci hráčům komplikují tři mocní mágové. Černý mág sesílá na hráče ochrnutí. Pokud někoho chytne, tak očarovaný hráč musí několikrát provést speciální ozdravné kouzlo, které hráče na počátku hry naučíme. Bílý mág je velmi hodný a proto hráče učí svá oblíbená kouzla. Když někoho chytne, tak ho nepustí, dokud se hráč od něj nenaučí nějaké kouzlo. Toto kouzlo by mělo být poměrně komplikované a je hráči na nic. Žlutý mág je mírně postižený, protože dostal zásah bleskem. Pokud hráče chytne, tak ho "naučí" nějaké své kouzlo - to sestává z různých zajímavých úkonů, jako například vyzout si botu a odhodit ji do dáli, skákat po jedné noze a dělat u toho "glo, glo, glo", atd.

Je možno jednotlivé kouzelnické třídy mírně znerovnoprávnit. To znamená, že například kouzla, ke kterým je potřeba mág budou lépe bodově ohodnocena, ale přeučení se na mága bude bodově náročnější a na počátku nedovolíme hráčům, aby byli mágy. To znamená, že nejdříve si budou muset vydělat nějaké body a teprve potom se budou moci stát mágem.

Za dokument se zaříkávadly děkujeme Pampelišce
Alternativní pravidla
Jaff Hard: V našem manželství jsem neměl ten vnitřní mír s naším manželstvím, neměl jsem ten vnitřní mír se svým partnerem; po nějaké době mě opustila, ale pořád ji tak miluji. Pak mě přítel představil Dr. Sacre, který mi pomohl s nějakou duchovní uzdravující modlitbou, která mi pomohla získat zpět mou ženu a také obnovit naši lásku. Řeknu vám pravdu, byla tak sladká, milující a starostlivá. No, Dr. Sacre vám může pomoci bez ohledu na okolnosti ve vašem milostném životě. Můžete mu zavolat/WhatsApp +234 907 603 4359 nebo mu také poslat e-mail na Sacretempleofpower@gmail.com pro pomoc. Je to určitě úžasný člověk, se kterým se můžete podělit o své myšlenky, a poskytne vám řešení. Jsem Matt z Belgie, ale žiji v Německu.
Vojtulen: Ahoj, je to skvělá hra vyžadující patřičnou přípravu. Hru jsem připravil pro teambuilding ESN Liberec a měli jsme téma antické Řecko, takže jsem vše upravil podle tématu bylo to super! Na co si dát pozor: 1)žádná skupina/jednotlivec nesmí žádné kouzlo dělat 2x (nebo třeba max 2x). Jde o to, aby si někdo nevybral něco lehkýho a nedělal to pořád dokola. 2) Dostatek prostoru - na pohyb kolem vylepených kouzel - kouzla rozvěšená co nejvíc daleko (čím blíž, tím jednodušší někdy až moc) - promíchat různé úrovně kouzel - dostatek prostoru u kruhu, kde se předvádí - dostatek prostoru na čekání dalších skupin a jasně říct, kde není a kde je bezpečný prostor (kde tě nemůže chytit škodič = jeden ze 3 extra bohů/mágů) Vojta Odkaz na mojí úpravu: https://docs.google.com/spreadsheets/d/0B782S0ZDc3RSWUs4SGdRS2dWWWM/edit?usp=sharing&ouid=101652575060304841209&resourcekey=0-FQ-ZezSK8vG8fmBl0AefeQ&rtpof=true&sd=true
Vasco: Je škoda, že má hra takové nízké hodnocení. U nás v oddíle s ní mám jen dobré zkušenosti. Hrál jsem ji s dětmi již několikrát a vždy se o ní mluví ještě dlouho.

Hru jsem si upravil jen mírně:

Důležité je hru správně namotivovat. Já to například dělám tak, že před začátkem samotné hry vyvěsím "náborový leták" (viz příloha), ve kterém lákám studenty magie na univerzitu čar a kouzel. Na začátku hry pak vystoupím jako děkan fakulty a vysvětlím hráčum, jak studovat magii na mé univerzitě (vpodstatě jim vysvětlím pravidla).

Hrací prostor je rozdělen na knihovnu (vyznačený prostor v terénu, ideálně les), ve které se nacházejí magické svitky. Knihovna je však nebezpečné místo, plné nevyzpytatelné magie a starých pomatených mágů (viz pravidla — Komplikace) a proto je lépe se v ní pohybovat jen nezbytně nutnou dobu. Z knihovny (terénu) si hráč přinese svitek s kouzlem, který praví kolik kolegů-studentů potřebuje s seslání kouzla, jak se kouzlo sesílá a kolik za něj dostane bodů. V předem vyznačeném prostoru — studovně — se skupina studentů kouzlo naučí a pak přejdou ke zkoušejícím (vedoucí), kterým kouzlo předvedou. Hodnotí se správnost a synchronizace všech zúčastněných. Pokud úspěšné sešlou kouzlo, jsou jim do velké výsledkové tabule, která visí na přehledném místě, zapsány body. Za určitý počet bodů (tabulka bodů viz příloha) získávají studenti-hráči určitou úroveň (zaklínač, šaman, kouzelník, čaroděj, mág). Úkolem hráče je získat co nejdříve 100 bodů a tím pádem se stát Mágem.

Jakmile jsou tři hráči na úrovni mág, předá jim děkan fakulty speciální složité kouzlo (viz příloha, kouzlo se jmenuje Totalus Anihilatus :) toto kouzlo není v terénu, je totiž velmi nebezpečné a proto jej mohou sesílat jen zkušení Mágové). Pokud se toto kouzlo trojice naučí a úspěšně sešle, hra končí a tito mágové vyhrávají (úspěšně složí státnice). Jednou se nám stalo, že první trojice mágů se nebyla schopná poslední kouzlo naučit a hru vyhrála až trojice druhá.

Další poznámky:
- Každý hraje sám za sebe, při sesílání kouzel ale občas musí spolupracovat s jinými hráči.
- Úkolem je získat titul Mág, tedy 100 bodů.
- Je potřeba vytisknout velké množství karet s kouzly. Já jich mám více jak 200 na tvrdém lesklém papíru (hru jsem hrál již 3x, pokaždé s cca 40-50 hráči).
- Příprava zabere chvilku a zvládne ji jeden vedoucí (pouze se rozhází kouzla po terénu, není je potřeba schovávat ani mít velký prostor, nejedná se o běhačku).
- K provozu hry je potřeba minimálně 5 vedoucích (3 šílení mágové v terénu, kteří komplikují studentům život, 1-2 co kontrolují sesílání kouzel a 1-2 co zapisují body hráčů do výsledkové tabule).
- Získané body je nejlépe zapisovat na velký tvrdý papír (používám velký pás papíru cca 100x70cm), na kterém je tabulka, jeden řádek pro jednoho kráče, body se značí graficky jako jedno vybarvené políčko).
- Jak tady zmiňoval Jacobo, je vhodné aby šílení mágové měli pořádnou fantasii. Čím šílenější úkoly vymýšlí hráčům, tím je to celé zajímavější.
- FieldMouse zde v komentářích měl zajímavou poznámku: k sesílání kouzel musí mít každý hráč nějaký artefakt (hůlku, kámen...). Nezkoušel jsem, ale zní to jako zajímavé zpestření. Ovšem nevím, jak by s kamenem v ruce mohl hráč např. tleskat
při sesílání kouzla.

Příloha:
http://docs.tomnivnice.net/magie-tomnivnice.zip
Komentáře
luci1xluci1x: Vasco tvoje priloha nejde stáhnout.
luci1xluci1x: Hra se mi líbí, zkusíme ji. Je jen škoda že tu nejsou kouzla pěkně ve svitcích ale jen v řádku. Zkusím upravit.
Jaff Hard: V našem manželství jsem neměl ten vnitřní mír s naším manželstvím, neměl jsem ten vnitřní mír se svým partnerem; po nějaké době mě opustila, ale pořád ji tak miluji. Pak mě přítel představil Dr. Sacre, který mi pomohl s nějakou duchovní uzdravující modlitbou, která mi pomohla získat zpět mou ženu a také obnovit naši lásku. Řeknu vám pravdu, byla tak sladká, milující a starostlivá. No, Dr. Sacre vám může pomoci bez ohledu na okolnosti ve vašem milostném životě. Můžete mu zavolat/WhatsApp +234 907 603 4359 nebo mu také poslat e-mail na Sacretempleofpower@gmail.com pro pomoc. Je to určitě úžasný člověk, se kterým se můžete podělit o své myšlenky, a poskytne vám řešení. Jsem Matt z Belgie, ale žiji v Německu.
Vojta: Ahoj, my jsme hru použili na teambuildingu pro studenty VŠ a i ti se zapojili s nadšením a feedback byl skvělý! Měli jsme týmy a cílem týmu bylo, aby jejich jeden člen byl ten, kdo má nejvíce bodů ze všech (už nevím jestli 100 nebo prostě nejvíc). A tím pádem se museli týmy domlouvat na spolupráci a bylo to hodně taktizování, což bavilo naprosto všechny.
Ivetka: Chtěla bych tudle hru zahrát s dětmi na táboře, ale nějak ji trošku nechápu. Zamotala jsem se do toho a jsem z toho jelen. Kdo mi napíše mailovou adresu, abych se ho konkrétně na něco mohla zeptat??? Mockrát děkuji.... Ivetka
FieldMouse: Hráli jsme kdysi na táboře a mělo to docela úspěch. Hráli jsme jen se třemi povoláními a myslím, že to docela stačilo, pět je hodně.. Každé povolání mělo svůj speciální artefakt (např. hůlku, kámen..)
Byla obrovská spousta kouzel, některá pro 1 člověka, maximum bylo myslím pro 5 lidí, každé ohodnocené body podle složitosti a poštu zúčastněných. A popis kouzel jsme měli slovní, například: "najdi si čtyři šišky, postav z nich čtverec, skákej kolem nich s kamarádem dokola a u toho říkejte..."
Také jsme měli některá kouzla, která šlo sesílat teprve až při určitém počtu bodů. A kdo seslal určitý počet kouzel, dostal tip na speciální ukončovací kouzlo, které pak seslal spolu s velkými čaroději a ukončil hru.
Jacobo: Zajímavá hra, dokonce se do ní pustily s největším elánem všechny věkové kategorie od 2 třídy a až po 9 třidu. A dopuručuji použít zlé mágy vedoucí s velkou fantazií hra se stane ještě zajímavější.
OkounOkoun: Hele já sem si to nevymyslel, ale zkoušeli jsme to a fakt to jde hrát, a to dokonce dobře. Zlí mágové jsou vedoucí (my jsme to zjednodušili na to, že zlý nepřátelský mág je vedoucí se šátkem na hlavě a koho chytne, ten se sním musí učit nějaké nesmyslné kouzlo, ktreré mága právě napadne - tímpádem vedoucí, mají-li náladu, fungují jako mágové, až nemůžou, sundají si šátek a jdou odpočívat).
Jinak hraje každý sám za sebe, akorát si musí najít skupinku, se kterou si kouzlo nacvičí a sešle.
Cipál: To zní dobře, ale nechápu to :) To hraje každý za sebe? nebo skupinka? a Ti mágové jsou děcka anebo vedoucí? ...