www.hranostaj.cz
Stavby
65%8 hodnocení
Potřeby: Lístečky - materiál, popř. kameny, jíl a prkýnka
Počet hráčů: od 15 do 35
Věk hráčů: Starší dětiDospívající a dospělí
Délka hry: Do 111 minut
Náročnost přípravy: Středně dlouhá
Prostředí: Na venDo terénu
Charakter hry: PohybováBojovkaChodička / strategická
Strategická hra o nošení materiálu, loupení materiálu ostatním a nakonec i o stavbě různých budov
Scénka: dělník (vybaven lopatou), lukostřelec (vybaven lukem) a válečník (vybaven mečem) leží na louce a baví se o tom, že asi bude pršet a že nemají kde bydlet a tak. Pak chvíli rozvažují o tom, z čeho se takový dům staví (měli by dospět k názoru, že ze dřeva, jílu a kamene) a nakonec odhlasují, že by to měl jít dělník obstarat. Ten odejde a za chvíli přiběhne zpátky s kládou v ruce pronásledován cizím válečníkem. Ukázka končí bitkou.

Příprava: Na herní území umístíme tři skleničky s nápisy LES, LOM, ŘEKA. Do těchto skleniček dáme dostatek lístečků s popisky DŘEVO (do lesa), KÁMEN (do lomu), JÍL (do řeky) a pomocí lana vymezíme vesnici (kruh o průměru asi 10 m). Dále připravíme ceník staveb. Každá položka ceníku má následující položky: jméno stavby, potřebný materiál a počet bodů. Např. chalupa, 3 dřeva, 1 kámen, 1 jíl, 5 bodů.

Vlastní hra: Hra se hraje po družstvech. Družstva by měla být alespoň po 5 lidech a měla by být nejméně 3. Větší počty jsou výhodou. Každé družstvo si rozdělí následující role: dělník, lukostřelec, válečník.

Vlastní hra: V první fázi hry se nosí materiál. Jediný dělník může těžit materiál přímo v přírodě (to znamená, že přijde k příslušné skleničce a vezme si lísteček) - ostatním ho potom může předat. Lukostřelec má 1 papírovou kouli. Koho trefí, ten je okraden, musí mu odevzdat materiál, který nese a musí se jít nechat vyléčit k šamanovi, aby mohl pokračovat dál. Léčení u šamana může být provázeno zaříkávadly, lektvary nebo jiným divadýlkem. Válečník okrádá dotykem, jinak to platí stejně. Válečník nemůže okrást válečníka. Obecně platí pravidlo, že nikdo nesmí nést více jak jeden kus materiálu. Ve vesnici se nesmí okrádat a z vesnice se nesmí střílet.

Po té, co zkončí fáze nošení materiálu, se družstva snaží postavit z nanošeného materiálu stavby za co nejvíce bodů. Platí, že pokud mají více staveb stejného typu, tak za ně dostávají méně bodů (tj. za druhou chalupu už jsou jen 4 body, za třetí 3 body atd.). Materiál mohou mezi sebou měnit.

Variace: Pro mladší hráče lze hru upravit následovně: zjednodušíme okrádání (tj. například zrušíme lukostřelce) a místo nich zavedeme "společného" nepřítele. Tím je například pračlověk, který je nesmrtelný a okrádá hráče (dotykem). Je naprosto zásadni, aby pračlověk měl kyj. Také je vhodné, když jsou alespoň dva a domlouvají se pomocí skřeků.

Jak materiál, tak jednotlivé stavby můžete ztvárnit graficky. Stavění pak spočívá ve skládání materiálu do určitých tvarů, což vypadá lépe než jen hromádky popsaných lístečků.
Komentáře
Veve: My to hrajeme tak, že existuje ještě role strážců lesa, lomu, řeky (vedoucí), kteří mohou lovit kohokoliv - tudíž obvykle loví válečníky a lučištníky.
DeF: Jednoduchost pravidel hráče svádí k velké spoustě podvodům( nošení plných kapes lístečků,zapření i jednoho lístečku zpochybnění zásahu míčkem,čekání válečníka kousek od dolu a podobně). Doporučuji pár změn, nebo alespoň tolik dohlížejích,kolik je družstev,popřípadě přidat roli "dozor" a takový hráč by dohlížel, zda dodržuje jeho protivník pravidla. Do každého družstva přijde jeden dozorující jiného družstva. Následně bych udělal velikou ochrannou zónu kolem "zdrojů" surovin, aby u nich útočníci jen nečekali, až jim protivníkův dělník lísteček předá.
I tak měla hra úspěch hlavně díky následné realizaci staveb ze surovin. Dávám 7 !
Petr: Hráli jsme tuto hru a došli k názoru, že dělníků musí být nejméně 2x tolik kolik je válečníků a lukostřelců dohromady, je taky potřeba pravidelně odhánět válečníky a lukostřelce dál od kruhu :) Nakonec to vyhrálo družstvo s nejrychlejším válečníkem:)