www.hranostaj.cz
Signál - spojení ztraceno
78%12 hodnocení
Potřeby: motouzy provázku, kolíčky na prádlo různých barev, hrací kostky
Počet hráčů: od 4 do 50
Věk hráčů: Starší dětiDospívající a dospělí
Délka hry: Delší
Náročnost přípravy: Středně dlouhá
Prostředí: Na venDo terénu
Charakter hry: PohybováSportovníChodička / strategická
Vaše vesmírná plavidla ztratila signál své mateřské planety.
Autor nebo zdroj: LDT Slunečnice
Téma
Při cestě vesmírem jste ztratili kontakt se svou mateřskou planetou. Musíte získat signál zpět...

Trpělivost
Prosím o trpělivost, pravidla jsou malinko složitější, ale je to super hra, tak vydržte :-)

Družstva
Vytvořte jednotlivá družstva - ty představují ztracené lodě. V týmu je vhodné mít cca 5 lidí, ale není to příliš důležité.

Každé družstvo má tyto pomůcky
- motouz provázku namotaný na klacku (cca 200m)
- hrací kostku
- kolíčky specifické barvy pro každé z družstev
- stopky.

Vedoucí
- potřebujete 2 vedoucí na každé družstvo

Příprava hry
Musíme najít les, kde je přibližně stejná hustota stromů a les je dobře prostupný. Uprostřed vyznačíme strom, který představuje mateřskou planetu. Dále určete místa vzdálená cca 100 metrů od mateřské planety, kde bude umístěn start jednotlivých družstev. Každé družstvo začíná na jiné straně. Například, pokud máte čtyři družstva, tak první družstvo má výchozí bod 100 metrů severně, druhé 100 metrů západně, třetí 100 metrů jižně atd... od mateřské planety = stromu uprostřed lesa.

Cíl hry a hodnocení
Cílem je spojit provazem ztracenou loď s mateřskou planetou - provázek představuje šířící se signál. První družstvo, které se dostane na mateřskou planetu získává plný počet bodů, každé další družstvo o bod méně než předchozí. Hra se hraje na více kol, aby měl každý podobné podmínky (nesouměrnost lesa..). Družstvo s největším součtem vítězí.

Jakým způsobem se signál šíří od výchozího bodu k mateřské planetě popíšu níže.

Způsob šíření signálu
V každém družstvu se vytvoří trvalé pořadí, podle kterého se budou jednotliví členové střídat v šíření signálu. Signál šíří vždy pouze jeden člen družstva. Zbytek družstva je vždy nachystán na místě startu.

Průběh šíření signálu v reálu
Hra se zahajuje zvukovým znamením pro všechny družstva najednou.

1. ten, kdo je na řadě hodí kostkou, hozená hodnota se vynásobí 10 a výsledek je čas, po který může signál šířit. Padne-li hodnota 3, má 30 vteřin apod.

2. hráč vezme motouz a utíká k nejbližšímu stromu směrem k mateřské planetě. Každý strom, který potká, musí provázkem obkroužit. Kolik toho stihne v časovém limitu záleží pouze na něm a jeho rychlosti. Jakmile jeho čas vyprší (vedoucí se stopkami zakřičí), položí na místě motouz s provázkem a běží zpátky na místo startu, kde je již připraven další hráč. Ten si opět hodí kostkou, získá tak svůj čas a vyběhne šířit signál dál.

3. takto se postupně stále dokola celé družstvo střída, dokud šířící se signál nedosáhne mateřské planety, což je cílem hry.

Úloha vedoucího
Jak jsem psal na začátku, je dobré mít na každé družstvo dva vedoucí.

První vedoucí ovládá stopky a dohlíží na házení kostkou. Dále také dohlíží na pravidelné střídání hráčů v družstvu. Také udržuje klid na startu.

Druhý vedoucí vždy čeká u motouzu a nutí hráče, aby obvazoval opravdu všechny stromy po cestě = aby neběžel přímo ignorujíc stromy po cestě. Je vhodné určit maximální vzdálenost stromů od sebe - to si musíte určit podle hustoty lesa. (my to hráli spíše v řídkém lese, a tak jsme vzdálenost určili na 3 dlouhé kroky)

Záškodnictví
Nejhezčí na hrách je škodit nepříteli...
K tomu slouží kolíček. Ten kdo je na řadě, vylosoval si čas a měl by utíkat pro motouz, to také nemusí udělat! Může místo toho vzít kolíček (ten je na tom samém místě, co start) a utíkat škodit. V časovém limitu, který mu byl určen, se snaží vyhledat signál = provázek jiného družstva a kolíček na jejich provázek "pověsit". Tím je šíření signálu poškozeného družstva znemožněno. Úloha záškodníka končí a může se buď věnovat šíření signálu svého družstva, nebo se vrátit na základnu. Poškozené družstvo musí opravit poruchu, aby mohlo pokračovat v šíření signálu!!

Oprava signálu
Záškodníkem poškozené družstvo musí opravit poruchu. Funguje to tak, že ten kdo je na řadě, vylosuje čas, vezme kolíček a utíká k místu poruchy. Kolíček přípíchne k záškodnickému kolíčku a vrátí se zpět na základnu. Další hráč vylosuje čas, utíká k oběma kolíčkům, oba odstraní a vrací se zpět na základnu (kolíček družstva, které škodilo, odevzdá vedoucímu). Pokud mu ještě zbývá čas, může se vydat šířit signál. Pokud čas už nemá, jde další hráč.

Na konci hry se sečtou barvy úspěšně umístěných záškodnických kolíčků a družstvo s nejvyšším počtem zaškození získá bonusové body.

Poznámky
- Namotávání provázku na klacek je pracné, proto tomu věnujte přípravu před zahájením samotné hry. Klacek by měl být dost dlouhý, aby se dal držet v obou rukách a provázek se vymotával při běhu hráče v zad - tak nedojde k jeho zamotání.
- doporučuji zahrát jedno zkušební kolo
- povzbuzujte k záškodnictví, to je největší sranda
Komentáře
Papája: Provázek se opravdu zamotává, proto je lepší mít lano nebo lanko.

Doporučuji mít v družstvu max 5 hráčů, pokud jich je více, děti ztrácí pozornost a lelkují, hra pro ně nemá dostatečný náboj.

Hra je optimální pro děti ve věku 10-13 let, starší děti hra nezaujala (nekritizuji, pouze popisuji svoji zkušenost). Mladší děti nezvládly pravdila a odmotávání.

Alternativa pro mladší děti: 50m lano a kratší časové intervaly, vynechánbí kolíčků (nebo je zařadit později, až když děti chápou princip).

Dopručuji motouz jasné barvy, pokud bude v přírodní barvě, při běhání s kolíčky o něj mohou děti zakopnout, nebo se jinak zranit.

Družstva dopručuji dát více vedle sebe, než je napsáno v pravidlech, aby děti měly přehled o tom jak je druhé družstvo daleko a případně trochu zabraly.

Kolíčky je dobré ohlašovat. Na dlouhém motouze je snadno přehlédnete. Dochází potom k diskuzím a zpochybňování.

Děkuji za pěknou hru, která je zajímavým spetřením.
Jd: Super:):hura: