www.hranostaj.cz
Přístavy III.
58%2 hodnocení
Potřeby: kartičky různého zboží ve 4 barvách, tužky do přístavů, šátky na odlišení pirátů, (fáborky 4 barev - není nutné)
Počet hráčů: od 16
Věk hráčů: Mladší dětiStarší dětiDospívající a dospělí
Délka hry: Do 111 minut
Náročnost přípravy: Středně dlouhá
Prostředí: Na venDo terénu
Charakter hry: PohybováHoničkaBojovkaChodička / strategická
Ještě jiná varianta převážení zboží z přístavu do přístavu a prchání před piráty. Tentokrát méně ekonomická a více běhací.
V lese jsou v rozích přibližného čtverce (asi 500 × 500 m, pokud máte dost lidí, tak i víc) rozmístěny 4 přístavy. Každý tento přístav je domovským pro jedno družstvo. V každém přístavu máme čtyři hromádky zboží (kartiček) různého druhu (1 hromádka například obsahuje: 20 pytlů obilí, 17 otroků, 15 mečů, 10 prstenů, 7 diamantů, 3 tajné dokumenty). Jedna hromádka je jedné barvy (např. vytištěná na modrém papíře).
Takže v každém přístavu máme čtyři stejné hromádky zboží, akorát je každá hromádka jinak barevná.

A teď, co je cílem: Družstvo začíná v jednom z přístavů, kde si může nabrat zboží svojí barvy - každý smí převážet pouze zboží svojí barvy. Obchodníci mohou být odlišeni např. barevnou páskou na ruce (z krepáku), ale není to nutné, stejně je k ničemu převážet cizí zboží.
S kartičkou vyrazí do jednoho z ostatních přístavů, kde se mu na ní místní správce přístavu (organizátor) podepíše. Tím zvýší hodnotu převáženého zboží (obilí, otroky, meče - o 1 zlatý, ostatní o 2 zlaté). Dál se může obchodník rozhodnout nechat zboží tam a vzít si nové, nebo s tím stejným putovat do dalšího přístavu, kde další podpis zvýší jeho hodnotu o 2 zlaté (obilí, otroci, meče) nebo o 3 zlaté (ostatní komodity). A tak to pokračuje dál, maximální zhodnocení je v případě, že doveze zboží zpátky do přístavu, kde začínal (tam se mu správce také podepíše).

V každém přístavu se může hráč rozhodnout, zda tam zboží nechá (za to se na konci přičtou týmu body, ale už jej nelze znovu vzít do oběhu), nebo s ním bude pokračovat dál. Obchodníci smí přepravovat pouze 1 kus zboží.

Každé zboží má ještě jako základ nějakou cenu, např.:
*obilí: 2 zlaté
*otrok: 4 zlaté
*meč: 6 zlatých
*prsten: 7 zlatých
*diamant: 8 zlatých
*listina: 10 zlatých

Ale to se družstvu nepočítá, pokud není zboží alespoň 1 × přepraveno.

Samozřejmě cestu komplikují piráti, kteří se potulují mezi přístavy a nesmí do jejich cca 5 metrové blízkosti (v praxi: pokud správce přístavu řekne pirátovi, ať jde dál, musí jít dál). Ti hrají každý sám za sebe a započítávají se jim také body za získané kartičky, ale 1 bod za každou, nezávisle na její hodnotě.
Piráti jsou hodnocení zvlášť, nezávisle na obchodnících.
Obchodníci jsou lapeni dotykem, pak musí vydat zboží, které mají u sebe.

Na konci hry musí správci přístavů vzít všechno zboží, které k nim doputovalo, rozdělit ho na 4 hromádky podle barev a spočítat, kolik tím družstvo získalo peněz (bodů). Příklad:
*meč se třemi podpisy: 6 + 1 + 2 + 3 = 12 zlatých (bodů)
*obilí s jedním podpisem: 2 + 1 = 3 zlaté
*listina se čtyřmi podpisy: 10 + 2 + 3 + 4 + 5 = 24 zlatých
*otrok bez podpisů: 0 bodů

Hraje se 60 minut. Po konci hry již piráti nechytají a obchodníci donesou kartičku do nejbližšího přístavu, kde už na ní ale nepřibude další podpis.