Labyrint světa a ráj srdce
75%8 hodnocení
Potřeby: 4 vedoucí, píšťalka, velký papír, mapa stanovišť, různobarevné papírky, kostýmy pro osud a potřeby pro jednotlivá stanoviště (viz text)
Počet hráčů: od 16 do 30
Věk hráčů: Starší dětiDospívající a dospělí
Délka hry: Do 111 minut
Náročnost přípravy: Středně dlouhá
Prostředí: Nezávislé na prostředíNa ven
Charakter hry: PohybováPro zasmáníChodička / strategickáHra pro učení či vzděláváníMorální / sociálníDivadelní / dramatickáZážitková / inscenační
Zažít koloběh života v jedné hře se svojí novou rodinou. Inscenačně zážitková hra pro pochopení vztahů s humorem i nasazením.
Autor nebo zdroj: variace pro mladší na hru ze Zlatého fondu her
Hráče je třeba nejprve rozdělit do rodin. Pokud hrajete na táboře, nebraňte se promíchání členů družin. Je vhodné, aby byli např. nejlepší kamarádi spolu. Rodinu tvoří skupina 3 -4 lidí. Každý z rodiny dostane nalepovací vizitku, kam si napíše název rodiny (Štamprdlíčkovi), roli v rodině (otec, dcera, dědeček).
Hra je rozdělena po deseti minutách (=10 let). Tento čas tráví rodiny na stanovištích, kde získávají papírky. Po deseti minutách se pískne a všichni se musí vrátit do Ráje srdce. Hráči by měli začít alespoň 5 dekád (= 50 let).
Nyní popis jednotlivých stanovišť.
Ráj srdce (místo, kam se všichni vlezete)
Potřeby - tabulka rozdělená na dekády (vysvětlení níže), mapa stanovišť, živá voda
Ráj srdce by mělo být příjemné místo, kde se všichni zticha. Zde také začíná hra. Je zde také hrnec s vodou, které se musí vždy před vstupem do labyrintu světa napít. Po skončení jednotlivých desetiletí se sem hráči vrací a do tabulky nalepují papírky získané na stanovištích.
Tabulka - obsahuje tolik řádků, kolik je rodin. Svisle je rozdělena tabulka na jednotlivá desetiletí. Každá rodina si po skončení dekády do příslušného políčka nalepí své papírky.
Je zde také mapa stanovišť pro snazší orientaci. Je ti také vedoucí, který před každou dekádou uvádí legendou a odpískává konec dekády.
Po vysvětlení pravidel. Je vhodné uvést legendou. Např. \\\" Váš život začíná tam venku. Je krásný, je nebezpečný. Jako rodina do něj vstupujete, jako rodina se do něj budete vracet. Je na vás, zda se budete věnovat práci, odpočinku, vzdělání. Dělejte vše tak, jak chcete, aby se vaše rodina vracela. Unavená? Bez peněz? Přepracovaná? Hladová? Spokojená?
Nyní se naijte živé vody a vstupte do labyrintu světa.\\\"
Labyrint světa je tvořen jednotlivými stanovišti, kde si za splnění mohou hráči vzít papírek. Stanoviště musí obsahovat vždy název a podmínky, za jakých si mohou vzít papírek. Stanoviště:
1) Rodina - barva červená
Potřeby - obrázky rodin, dětí, domova, budík
Rodina si může vzít jeden červený papírek za každé 2 minuty strávené společně na tomto místě
2)Zdraví - barva žlutá
Potřeby: na dotvoření atmosféry (brožurky první pomoci apod)
Papírek si mohou vzít za např. udělání deseti kliků, dřepů ...
3) Práce barva zelená
Potřeby: viz úkol
Papírek si mohou vzít za okrájení dvou bramor, uřezání dvou polen...
4) Vzdělání - barva modrá
Potřeby: různé knížky, učebnice, příručky, kuchařky
Papírek si mohou vzít za přečtení jedné stránky libovolné knížky nebo za naučení se např. citátu, zajímavosti
5) Odpočinek, zábava - hnědá
Potřeby: polštáře, spacáky, budík, mapa světa, příručka cestovatele
Papírek si mohou vzít za každé 2 minuty zde strávené
6) Stanoviště dle vlastní fantazie - např. hodnoty, víra, ...
Kromě stanoviště rodina mohou jednotliví členové chodit po stanovištích samostatně - je vhodné v pravidlech říct, že stanoviště by měli volit podle svých hodnot a věku (např. dítě v prvních 10 letech do vzdělání, dospělí do práce, v posledním desetiletí otec má důchod, takže asi nebude pracovat).
Osud
Potřeby: Bílé kartičky, tužky, kostým osudů (černobílá), rekvizity, vedoucí
Osud občas umí zamíchat kartami. V tomto případě vedoucí chodí po labyrintu světa a mění osudy lidí. Např. určí, že si někdo zlomil nohu. V tomto případě dá kartičku \\\"zlomená noha\\\", hráč dostane berle a je mu řečeno, že s nimi musí do konce desetiletí chodit. Je vhodné upozornit, co to v jeho životě znamená. Třeba že by měl víc času trávit na stanovišti Zdraví, nemůže pracovat a rodina by mu měla víc pomáhat.
Osud může použít, co ho napadne (vhodné řešit v kterém desetiletí). My jsme měli úrazy na různě dlouhou dobu i na celý život, slepota, výhra 10 milionů (pak nemuseli pracovat), svatba mezi dětmi z různých rodin (byl uspořádán i obřad a manželé pak museli všechno plnit spolu). V jedné rodině byl i dědeček, který v posledním desetiletí (po absolvování univerzity středního věku) zemřel a rodina ho pohřbívala.
Za osudem mohou hráči také přicházet se svými přáními. Např. že chtějí založit firmu. Osud se jich vyptá na podrobnosti a pak jim buď odsouhlasí plán nebo ne. Může také určit podmínky (když budeš deset let tvrdě makat...)
Jak bylo řečeno po každých deseti minutách se všichni vrací do Ráje srdce, kde nalepují příslušné papírky, včetně úrazů apod. Vedoucí hry by pak měl uvést další dekádu života melodramaticky např. \\\" Vstupujete do dalšího desetiletí vašeho života. Děti vyrostly a mohou jít pracovat, rodičům naopak ubývá sil a měli by více dbát o svoje zdraví. A osud není ani dobrý ani špatný je černobílý.\\\" Pak se každý napije živé vody a zase začíná mumraj v labyrintu světa.
Po skončení hry je vhodně provést krátkou zpětnou vazbu po jednotlivých rodinách. Dělal každý to, co by podle své role v rodině měl? Překvapil vás Osud nebo jste měli nudný život? Co byste doporučili každé rodině k spokojenému životu?
Hra se nedá dost dobře bodovat, ale pokud mají členové smysl pro divadlo, pak se jim to určitě bude líbit. Nás například překvapilo, jak se někteří do své role vžili. Např. děti žvatlaly, po dotazu na bezrukého, proč pracuje, řekl, že pracuje pro chráněnou dílnu a pak chce studovat univerzitu vyššího věku. Při svatbě maminky plakaly apod. Kupodivu si tuto hru užívali spíš kluci. Vlčata a světlušky se zapojili také, ale promíchaní se staršími.