www.hranostaj.cz
Bojové šachy
78%3 hodnocení
Potřeby: provázek na vymezení šachovnice, larpové meče
Počet hráčů: od 16 do 32
Věk hráčů: Mladší dětiStarší dětiDospívající a dospělí
Délka hry: Do 34 minut
Náročnost přípravy: Snadná
Prostředí: Na venNa hřiště
Charakter hry: S násilnými prvkyChodička / strategická
Živé šachy s larpovými meči
Hra probíhá podle standardních šachových pravidel s tím rozdílem, že figurky mezi sebou bojují. Cílem hry je dostat nepřátelského krále do pozice „MAT“.

Před hrou:
- Na louce se vytvoří z provázku šachovnice o tradičním rozměru 8x8 polí
- Každá strana disponuje figurkami, jako při tradiční šachové hře. Každou figurku reprezentuje jeden člověk, figurky se pohybují podle standardních šachových pravidel. Každý člověk je jasně označen, aby bylo vidět, jakou figurku představuje.
(V případě nedostatku lidí je možné umístit místo figurky PĚŠEC ešusy, které ovládá jejich majitel.)
- O pohybu figurek rozhoduje velitel každé strany – velitel se hry účastní v pozici KRÁL.
- Jednotlivé figurky mají daný počet životů. Počet životů by měl být viditelně označen.

Počty životů:
PĚŠEC - 1
STŘELEC – 2 (může vystřelit a ubrat tak 1 život)
JEZDEC – 2 (jedním úderem ubírá za 2 životy)
VĚŽ – 4
DÁMA - 5
KRÁL – 0 (KRÁL může brát pouze figuru která není nijak krytá - v tomto případě automaticky vyhrává souboj, při situaci „ŠACH“ se musí uhnout, při situaci „MAT“ padá mrtvý k zemi)


Průběh hry:
- Útočící figurka provede pohyb podle svých možností. Pokud by v normální šachové hře při tomto pohybu tzv. “sebrala“ jinou figurku, nastává mezi nimi souboj.
- Figurka může útočit pouze ve směru svého pohybu (např. PĚŠEC může útočit pouze šikmo dopředu). Obrana je možná do všech směrů.
- Souboj probíhá ze dvou sousedících políček, ve směru pohybu útočníka.
- Boj probíhá měkčenými LARPovými meči o délce 60 - 80 cm (souboj probíhá mimo šachovnici)
- Bojuje se, dokud jedna z jednotek neztratí všechny své životy.
- Za platné jsou považovány zásahy do všech částí těla, kromě rozkroku a hlavy
- Po úspěšném zásahu se souboj přerušuje. Po odečtení životu je souboj obnoven. V případě tzv. „souseku“ se životy ubírají oběma figurkám
- Pokud útočící figurka souboj vyhraje, posouvá se na místo, kde stála bránící se figurka. Pokud se figurka útoku ubrání, zůstává v případě vyhraného souboje stát na místě
- Mrtvá figurka se odebírá na hřbitov
- Životy se po boji nedoléčí (např. DÁMA ztratí v souboji s PĚŠCEM dva životy a do dalšího boje nastupuje už jen se 3 životy)
- PĚŠEC, který došel na poslední políčko v řadě, získává schopnosti libovolné padlé figury ze svého týmu