Únikovka
67%1 hodnocení
Potřeby: Šátky, stopky, provázky
Počet hráčů: od 6
Věk hráčů: Mladší dětiStarší dětiDospívající a dospělí
Délka hry: Neurčitelná
Náročnost přípravy: Snadná
Prostředí: Na venNa hřiště
Charakter hry: PohybováPro zasmání
Osvoboď své družstvo dřív než soupeř.
Autor nebo zdroj: Hra vznikla podle populárních unikových her a hry Legenda ze Saimy.
CÍL
Cílem hry je osvobodit své uvězněné družstvo dřív než soupeř.
HRA
Nejprve vytvoříme družstva o stejném počtu hráčů. Každé družstvo má svého kapitána. Kapitánovi zavážeme oči. Potom rozmístíme hráče v poli. I těm zavážeme oči a navíc svážeme ruce. Úkolem kapitána je co nejdříve své hráče najít, rozvázat jim ruce (oči ne). Když rozváže prvního hráče, ten se ho chytí za ruku a kapitán pokračuje v hledání i s tímto hráčem v závěsu. Další osvobozený hráč se chytne za ruku prvního hráče a tak to pokračuje pořád dál. Aby kapitán mohl své hráče najít, tak ti musí vydávat předem domluvený zvukový signál. Hra končí, když jsou všichni hráči osvobozeni a spojeni do jednoho hada.
Hraje se buď to po jednom týmu, tehdy se stopuje čas nebo se hraje hromadně a v tomto případě vyhrává první osvobozené družstvo. Hromadná verze je vhodná při menším počtu hráčů.
Zvukovým signálem může být jméno vedoucího, citoslovce nebo třeba plácání. U hromadné verze musí být signály rozlišeny pro každé družstvo zvlášť. Buď to má každý kapitán své oslovení nebo třeba citoslovce zvířat pro jedno družstvo a pro druhé citoslovce strojů či dopravních prostředků. Pokud to chcete hodně ztížit a máte starší hráče znalé chemie, může jeden tým říkat názvy kovových prvků a druhý nekovových prvků. Záleží už na vás, co vás napadne za stížení. Také je nutné přihlížet k věku, zdatnosti a dovednosti hráčů.
Čím více hráčů a týmů hraje, tím je hra složitější, zábavnější a pro přihlížející srandovnější. Taky hrozí větší riziko úrazu, proto je potřeba více dohlížejících osob.
VARIANTY
I) Kapitán musí osvobozeného hráče odvést do domečku. Buďto jednotlivě nebo po více hráčích.
II) Do hry se přidá role únosců. Jejich úkolem je vždy jednou za určitou dobu vyběhnout a každému družstvu zajmout jednoho osvobozeného hráče. Tomu opět svážou ruce a musí být znovu osvobozen.
III) Při hromadné hře vydávají všichni hráči stejný signál. Kapitán musí své hráče poznat. Osvobodí-li hráče soupeře, bude jeho družstvu připočítán trestný čas. Protihráč má výhodu, musí osvobodit o jednoho méňe. V této variantě je třeba měřit čas.
BEZPEČNOST
Je třeba dohlídnout na hráče, aby se nesrazili nebo do něčeho nevrazili. Dále vybrat vhodný rovnější terén, ideálně měkký, třeba trávník. Při zavazování a uvazování šátků a provázků dohlédněte aby neškrtily.