www.hranostaj.cz
Zvuky věcí
0%0 hodnocení
Potřeby: Různé předměty, které mohou vydávat charakteristické zvuky. Papír, tužka.
Počet hráčů: od 2 do 99
Věk hráčů: PředškoláciMladší dětiStarší dětiDospívající a dospělí
Délka hry: Do 34 minut
Náročnost přípravy: Snadná
Prostředí: Nezávislé na prostředíDo místnostiK ohni či posezeníOn-line
Charakter hry: Pro zasmáníSlovníNa inteligenci / paměťHra pro učení či vzděláváníMorální / sociálníDivadelní / dramatickáZážitková / inscenačníStolní / desková / papírová
Rozpoznat sluchem zvuky, které vydávají různé věci. Rozvoj citlivosti sluchu.
Autor nebo zdroj: Soňa Hermochová, Jan Neuman, Petr Ďoubalík (2003): HRY do kapsy II., nakladatelství Portál, Praha.
Uvádím hru ve dvou verzích: v původní verzi do klubovny a ve vlastní úpravě pro online oddílovou schůzku v čase coronavirových zákazů:

--------------------------------------
1/ VERZE DO KLUBOVNY
--------------------------------------
Průběh hry:
Všichni zavřou oči a vedoucí začne klepat na nějaký předmět. Kdo ho správně označí, převezme úkol "klepače" a najde si jiný předmět, na který klepe tak dlouho, dokud ho někdo sluchem nerozezná.

Během hry musí být všichni tiše.

Reflexe hry:
- Poznával jsem předměty snadno?
- Který materiál se těžko rozeznává?
- Mám dobrý sluch?
- Které zvuky se mi líbí?
- Které mi jsou nepříjemné?

Poznámka pro vedoucí:
Zároveň lze zjistit, jestli se někdo snaží podvádět a dívat se.

--------------------------------------
2/ VERZE NA ONLINE ODDÍLOVKU
--------------------------------------
Úvod do online schůzky pro organizátora:
Online aktivity nikdy nemohou nahradit oddílovou činnost, která je do online prostředí nepřenositelná. Je to jen nouzová náhražka, aby se děcka z oddílu alespoň chvili viděla, a aby oddíl během dlouhých zákazů a uzávěr úplně neztratil vzájemný kontakt.

Online oddílovky v čase coronaviru, mají svá specifika. Vyžadují trvale zapnuté mikrofony a ideálně i kamery, protože neverbální (oční) komunikace mezi hráči je nejméně polovina komunikace. Také se lépe dělají v menších skupinkách hráčů. Alespoň trochu se tak mohou přiblížit atmosféře kolem stolu v klubovně. Větší oddíly je tak lepší rozdělit do menších družinek.

V našem oddíle děláme online oddílovky cca jednou za 14 dní a používáme k nim aplikaci GoogleMeet. Ale jde to stejně i přes Zoom, nebo cokoliv dalšího. Bacha na přihlašování přes školní účty, které připojení mimo školu často blokují. Při použití GoogleMeet je dobré v nastavení zvolit možnost, vidět na obrazovce trvale všechny účastníky.

Průběh hry:
Na začátek dej hráčům nějaký čas (stačí cca 1-3 minuty), aby si našli, připravili a přinesli nějaký předmět, který bude vydávat charakteristický zvuk. Při malém počtu hráčů, může být předmětů i více. Potom vedoucí postupně vyzývá jednotlivé hráče, aby se ujali slova.

Vyzvaný hráč pak přebere slovo a organizuje si svůj díl hry:
- Nejdříve (mimo kameru) zhruba 10 sekund vydává svůj zvuk.
- Následně si ostatní na papír zapíší svůj typ, jaký předmět to byl. Na psaní tipu stačí cca 30 sekund.
- Potom vyzve ostatní hráče, aby řekli co tipovali.
- Kdo tipoval správně, připočítá si bod.
- Sporné a přibližné tipy rozhoduje ten, kdo zvuk vydával. Může udělovat třeba i necelé body za přibližné tipy ;-)

Když se všichni vystřídají, sečtou se body a vyhodnotí vítězové.
Potom může vedoucí zařadit reflexi hry - stejnou jako v klubovně (viz výše).

Doslov a příklady:
Alespoň malou výhodou online verze je, že je doma pestřejší výběr zvuků než v klubovně a mohou se vyskytnout i hodně netradiční zvuky :-) Ač to možná nevypadá, byla tahle hra zlatým hřebem oddílovky..

Při naší hře se vyskytly například předměty: činely, talířek se lžičkou, kuchyňská minutka, pianino, rubikova kostka a další...