Partyzánská
%0 hodnocení
Potřeby: míčky, vedoucí baterky, píšťalka
Počet hráčů: od 6 do 25
Věk hráčů: Mladší dětiStarší děti
Délka hry: Do 12 minut
Náročnost přípravy: Bez přípravy
Prostředí: Na venDo terénuDo tmy
Charakter hry: PohybováBojovkaZážitková / inscenační
Jednoduchá plížička s kladením náloží na klíčová místa
Legenda pro navození atmosféry s cílem dostat děti do děje, přečíst dětem tuto zprávu (něco v tomto stylu, ideál ji ještě rozšířit do obsahově poučného charakteru - o válce): Zuří 2. světová válka, klíčovou budovu ve vaší obci (váš název) obsadili Němci. Místním partyzánům se naskytla dnešní noc jedinečná příležitost dům zneškodnit. Němci se radují ze snadného vítězství a tuto noc oslavují. Hlídky byly postaveny jen slabě a hlídkují ledabyle. Nelze dělat nic jiného, než důležitý bod pro Němce vyhodit do povětří. Akce musí proběhnout rychle, nenápadně a potichu. Nikdo si ničeho nesmí všimnout.
Pravidla a průběh hry:
Pro hru je potřeba nějaký objekt (ideálně ze všech stran přístupný dům s mnoha rohy a zákoutími nebo členitým okolím) a šero (podzimní/zimní období ideál).
Rozdělte hráče na několik skupin. Např. 3 skupiny po pěti dětech (ale nehraje to zas takovou roli, všichni partyzáni hrají spolu). Každému týmu dejte podle jeho členů míčky (asi v počtu 2-3x počet členů). Míčky budou představovat výbušniny. Do domu vedou čtyři vchody (nebo jinak určit alespoň 4 klíčová místa). Cílem dětí v partyzánských skupinkách bude ke každému vchodu donést alespoň jednu výbušninu, jinak se budovu nepodaří odpálit. Výbušniny jsou nebezpečné, musí se s nimi chodit opatrně. To pro hru znamená, že se s míčky může chodit jen po jednom.
Ale pozor! Němci, ač ledabyle, stále budovu hlídají. Pokud na někoho vedoucí (jakožto německá stráž) posvítí baterkou a vyřkne dotyčného jméno, hráč ztrácí život a vrací se na stanoviště partizánské skupinky (určené místo kousek stranou od dějiště) a tam si udělá deset dřepů. Pokud však někoho hlídka uvidí podruhé, dál nehraje.
Na závěr říct dětem: "Akce bude omezena na 10 minut (max 15, nezdá se to), musí to být rychlovka. Na písknutí to začne. Běžte na jisto. Konec se též zapíská, bude značit uplynutí času a snad také výbuch základny a naše vítězství."
Pak se sejít dohromady a vyhodnotit, zda se mise povedla, jak si který tým vedl, probrat zážitky ... :)
Pozn.: Dva životy byly ideál. První na zkoušku, při druhém už by si měla i ta nejméně otrlá vlčata uvědomit, že musí tiše. Dobré je, aby se i vedoucí jakožto německé hlídky vžili do své role a hlasitě německy pokřikovali (budete tím také dětem dávat najevo, kde jste). Ale prosím s mírou, ať si na vás nedojde někdo stěžovat nebo se starším občanům nevybaví hrůzy z války.
Pozn. 2: Po hře se nabízí navázat např. na uzlování, každý voják musel umět uvázat minimálně ambulák - zlomených a postřelených rukou bylo za války nepočítaně. Nebo navázat na historii, že spousta skautů byla v odboji ... na památníky a pomníčky padlých v obci apod.