www.hranostaj.cz
Smrtonosné tlačítko
70%9 hodnocení
Počet hráčů: od 1
Věk hráčů: Dospívající a dospělí
Délka hry: Neurčitelná
Náročnost přípravy: Bez přípravy
Prostředí: Nezávislé na prostředíNa cestuK ohni či posezení
Charakter hry: Morální / sociální
Zamýšlecí zpytující aktivitka; zabil bych se, nebo počkal?
Autor nebo zdroj: Pepíček, ale kde ten to vzal?
Každý účastník si vybere nejmilejší osobu, na které jí opravdu záleží. Nemusí to říkat, ale i to bývá zajímavé.

Tebe a tvou nejmilejší osobu zavřeli do dvou cel bez oken; nevidíte se, neslyšíte. V každé jinak prázdné cele je tlačítko. Máš 24 hodin rozhodnout se, jestli tlačítko stiskneš. Pochopitelně nemáš hodinky. Pokud stiskneš tlačítko, zabiješ se a druhý bude po uplynutí 24 hodin puštěn na svobodu. Pokud stiskne tlačítko druhý, zemře a pustí tebe. Pokud stisknete oba, zemřete oba. Pokud nestisknete ani jeden, stejně zemřete oba. Až do uplynutí 24 hodin se nedozvíš, jestli ten druhý stiskl.

Důležitá je následná diskuze, rozebrání pocitů, nápadů.
Alternativní pravidla
Blaf: Musi zmacknout prave jeden z nich, aby byli oba zachraneni, jinak zemrou oba (kdyz nezmackne nikdo nebo zmacknou oba).
Je zajimave zadat tuto situaci oddelene nejake (partnerske) dvojici a zjistit, jestli by umreli :)
Komentáře
Mýval: Já bych zmáčkla, i když záleží, kdo by tam byla, ale kdyby to byla má nejmilejší kamarádka se sklony k sebeobětování:-) A pak bych si za cenu vlastního života došlápla na toho, kdo na nás tohle dilema ušil:-) Moje uvažování je důsledkem nechutné znalosti příkladú z praxe (koncentráky atp.)
Hoody: To FieldMouse:
Teorie her je velmi užitečná disciplína, ale rozhodně se nesmí aplikovat k těmto rám, kde není cílem za každou cenu vyhrát a porazit ostatní, ale zachovat se humánně. A navíc teorie her předpokládá nejlepší řešení od všech zúčastněných, tohle se hraje s lidmi, se kterými se dobře znáš a víš, že se budou chovat podle charakteru.
FieldMouse: Klasický příklad z teorie her :-) Záleží na ohodnocení užitků variant zemřeme oba - zemřu já - zemře ta osoba.
Dle teorie by mělo platit od nejhorší varianty k nejlepší: zemřeme oba, zemře ta osoba, zemřu já. V takovém případě by mělo být správné řešení nezmáčknout, ale pak zemřeme oba (druhá osoba myslí stejně). Jedná se tedy o hru, kde pokud se každý hráč bude snažit dosáhnout svoje optimum, nakonec to skončí nejhůř. Rozhodne nakonec víceméně náhoda (náhodně se obětuje jeden, nikdo, nebo oba) a jakékoli "rozhodování" je ve skutečnosti jen filozofováním, výsledek ale vůbec neovlivní (pokud se ten druhý chová stejně).
Podobné hry:
- vězňovo dilema: jsou dva vězni, kteří spáchali zločin. Nemohou spolu komunikovat a mají možnost prásknout druhého. Když se neprásknou, dostanou oba 3 roky vězení. Když jeden druhého práskne a druhý prvního ne, dostane prásknutý 15 let a neprásknutý 1 rok vězení. A když se vzájemně prásknou, dostanou oba 5 let. Řešení - vždy je výhodné prásknout druhého, pokud není možnost komunikace.
- "kuře": jedou proti sobě 2 auta. Kdo uhne, je zbabělec nejzbabělejší. Uhnete? :-)
Magda: Asi bych nezmáčkla :-?
ŠÁRKA: neeeeeeeeeee já to napsala blbě- lepší,než sama zůstat naživu!!
Šárka: Tahle hra stojí za to.Asi bych to zmáčkla, i kdyby jsme měli zemřít oba-lepší oba než jen já.
Čárka: ........zajímavá hra.....dost na zamyšlení..........
Sanny B. White: Páni, hned jak jsem dočetla, první co mě napadlo bylo, že bych letěla k tlačítku a zmáčkla ho, aby přežil ten druhý. Jenže pak mi došlo, že se to ten druhý nedoví a má celých čtyřiadvacet hodin na to, aby zabil i sebe. Je to hodně těžká otázka, myslím, že mám nad čím přemýšlet.
mitr: a musim toho druheho pak opravdu zabit?
KačerKačer: Tady to chce výborně navodit atmosféru, pozdní zimní večer, všude tma a třeba s nějakým krátkým příběhem. A druhý den večer každý odevzdá lísteček se svým rozhodnutím a následuje diskuze. Pro vlčata to fakt nebude.
Veňa: když si tuto hru představím u našich "dětí", tak je polovina mrtvá během pěti minut - buď se zabijí, že je jim to jedno, nebo se zabijí z lásky k druhému :) ale s rovery by to mohla být fajn hra
nevim: da se tezko rict,co bych delal kdyby...
LůcaLůca: Zní to jako vcelku zajímavá hra, jen nevim, jak moc by to zaujalo ostatní, jestli by to mělo vůbec nějakej efekt...??
Dasa: mno a to se hraje dejme tomu na vyprave cely den a jak se da simulovat ze jsou zavreni v celach a jak se udela ze se stisklo tlacitko?
nebo by se to dalo hrat i normalne na schuzce a kazdy by dostal papir na kterem by bylo napsany stisknu/nestisknu...a dejme tomu za 5 minut by se rozhodlo jak stiskli... mno je fakt ze by se tim hodne ubralo na efektu ae stejne si tomoc nedokazu predstavit jinak...prosim napiste mi jak si to predstavujete protoze jinak me hra opravdu zaujala:)...