Burza
%0 hodnocení
Potřeby: Vytiknout přiložené dokumenty
Počet hráčů: od 6 do 16
Věk hráčů: Starší dětiDospívající a dospělí
Délka hry: Delší
Náročnost přípravy: Středně dlouhá
Prostředí: Do místnostiNa venDo terénuNa hřiště
Charakter hry: Chodička / strategickáNa inteligenci / paměťHra pro učení či vzděláváníMorální / sociálníZážitková / inscenační
Děti jsou obchodníci na burze a snaží se vydělat co nejvíce penízků za pomoci nakupování a prodávání komodit.
Cílem hry je vydělat co nejvíce peněz. Toho děti dosáhnou obchodováním na burze.
Motivací má být dětem maličko přiblížit jak funguje trh. Když je něčeho dostatek, tak je to levné, a naopak. Když je krize tak jde cena všeho nahoru.
V mé verzi hry bylo na burze 6 obchodovatelných komodit (obilí, ropa, zlato, technologie, vlaky, léky), které mění svou hodnotu v každém kole. Ceny komodit byly vyznačeny na grafech (v příloze, vytisknout na A3), které byly vylepeny do kruhu kolem burzy (vedoucího) na okolních stromech (kruh o poloměru cca 7 metrů). Na začátku každého kola praktikant dopsal hodnotu komodity pro dané kolo.
Každé dítě na začátku prvního kola dostalo 10 000 papírových penízků (v příloze). Děti za penízky nakupují a prodávají komodity (v příloze) na burze (= s vedoucím, který sedí na pevně určeném místě a má u sebe zásobu penízků a komodit) a mohou obchodovat i mezi sebou.
Obchod mezi dětmi není nijak hlídán. Obchod s burzou probíhá po jednom (jinak strašný zmatek). Vedoucí má u sebe jeden papír, na kterém má vytištěné všechny grafy a kontroluje, zda mu děti dávají správné množství peněz za správné komodity (když to nespočítají správně, tak začne obchodovat s dalším). Důležité: Jedno dítě si nesmí koupit víc jak 10 položek od jedné komodity a nesmí držet ve svém vlastnictví víc jak 15 položek od jedné komodity.
Na začátku každého kola praktikant rozhází do lesa nějaké peníze a alkohol (= komodita, která není obchodovatelná na černém trhu. Děti neví, co s ní dělat. Někdo se ji pokusí nashromáždit, někdo ji naopak prodá ostatním.). Toto pravidlo není nutné. Jeho cílem je, aby i děti, které tolik nebaví hra mohli běhat po lese a aspoň něco sbírat. A aby děti, které přijdou o peníze v důsledku špatné investice měli možnost znovu nastoupit do hry.
V průběhu hry se stane několik událostí, které budou mít vliv na ceny komodit.
1) Válka – cena ropy vystřelí
2) Krize – nastane, když je cena ropy a obilí nahoře. Způsobí, že vše kromě zlata ztratí na hodnotě.
3) Inflace – všichni hráči musí odevzdat __% peněz. Dané procento určí vedoucí, podle toho, jak hra probíhá. Já jsem určil 50 %, protože dva hráči nám hodně utekli a toto byla jediná možnost, jak dát ostatním šanci. Proti inflaci se dá bránit tím, že máte peníze v komoditách.
4) Prohibice – stát začne vykupovat alkohol, který do tohoto momentu neměl, žádnou cenu. Volitelné pravidlo: O dvě kola později hýřící smetánka začne, kupovat alkohol za ještě více peněz (kdo si alkohol nechal hodně vydělal). Tyto role hraje praktikant, je dobré mít aspoň primitivní kostým.
5) Pouť – praktikant začne s dětmi hrát třeba kámen, nůžky nebo čin čong za malý poplatek a výherci dá kousek pendreku. Opět něco, aby se zabavili ti, které hra tolik nebaví a pořád se něco dělo.
Vlastnosti komodit:
1) Zlato má malou volatilitu – jeho cena moc neklesá ani nestoupá. Je uchovatel hodnoty.
2) Technologie mají naopak velikou volatilitu.
3) Léky a Vlaky jsem určil úplně náhodně, pomocí generátoru náhodných čísel.
4) Zvýšení cen obilí a ropy způsobí krizi.
Důležitým prvkem hry jsou noviny (v příloze). Noviny vycházejí každé kolo a informují děti o tom co se děje ve světě a tím jim napovídají, jak se budou měnit ceny komodit. Noviny prodává praktikant, v prvních kolech velmi levně (200 penízků), jakmile děti pochopí důležitost novin cena může vyletět nahoru (třeba 1000 penízků). Novin je pro každé kolo omezené množství (já jsem měl 3, ale 2 by asi stačili). Cíl je, aby děti začali obchodovat s novinami mezi sebou, a i z nich se stala komodita. Když přišla pouť a inflace, tak jsme noviny rozdávali zadarmo, myslím... V novinách jsme uváděli pouze pravdivé informace.
Hra má 8 kol. 7. kolo je poslední, ve kterém se dá obchodovat. V osmém se už jen naposledy posunou ceny a spočtou se body.
Kolik, čeho: cca 80 kusů každé bankovky o hodnotách 100, 200, 500, 1000, 2000, 5000. U komodit jsem vytiskl cca 90 kusů od každé komodity.
Předlohy pro komodity a bankovky nechám v příloze. Kdybyste si chtěli komodity nebo bankovky vytvořit sami doporučuji, nakreslete je, z toho byli děti překvapivě nadšený. Jak peníze, tak komodity můžou dojít (a ke konci hry začali docházet), to ale nevadí.
Takto je hra dimenzovaná pro 10 hráčů a na cca 2 hodiny (7 kol po 12/15 min). Dá se samozřejmě různě modifikovat. Přidávat nebo ubírat komodity, dát více nebo méně peněz. Například příště chci do novin dát zavádějící a lživé informace.