www.hranostaj.cz
Slovanská svatba
0%0 hodnocení
Potřeby: lístečky s informacemi v barě každého týmu, psací potřeby pro každý tým, materiál pro tvorbu živého obrazu (co si týmy seženou v táboře)
Počet hráčů: od 12 do 50
Věk hráčů: Dospívající a dospělí
Délka hry: Do 111 minut
Náročnost přípravy: Snadná
Prostředí: Na ven
Charakter hry: PohybováPro zasmáníNa inteligenci / paměťDivadelní / dramatická
Pohybová kreativní hra pro zasmání a procvičení paměti. Přenesli jsme se do dob starých Slovanů a jsme svědky toho, jak si Kazi bere Bivoje. Kdo dokáže jejich svatbu nejlépe zachytit a podat o ní co nejvěrnější svědectví?
Autor nebo zdroj: Jana, Janek a tým mimoňů SMFM 2022
Hraje několik týmů (ideálně 6-7 členných), jejichž cílem je získat co nejpodrobnější informace o svatbě Kazi a Bivoje. Hra má dvě části: první fáze je dokumentační, kdy hráči sbírají informace po lese, a je tedy pohybová, druhá část je prezentační a kreativnější – hráči v ní podávají svědectví o svatbě formou živého obrazu.


1. fáze – dokumentační

Po lese je rozmístěna spousta lístečků v barvě každého týmu – útržků informací o tom, co se na svatbě stalo a jak to vypadalo, tedy např. „Bivoj si připíjí s Krokem,“ „Kanec se zvolna opéká,“ „Teta má červený šat“ (viz příloha). Informací je hodně a některé si mírně protiřečí (jedna postava jiné zároveň hrozí, s druhou si připíjí, třetí stojí na noze a u toho otáčí rožněm). Občas mohou být abstraktnější, resp. je může být problém předvést, tím jsou pro pozdější fázi zajímavější, jako třeba „Nad Vltavou se válí hustá mlha,“ nebo „Z kuchyně se line vůně višňových knedlíků.“

Úkolem týmů je v omezeném časovém okně (cca 20–30 minut, záleží na vzdálenosti a terénu) zjistit a zapsat co nejvíce informací – každý tým si může na určeném území zřídit základnu s notýskem, ale zapisovat mohou pouze tam, lístečky se nesmí z lesa odnášet, nanejvýš otočit, pokud jsou textem dolů. V naší realizaci bylo 6 týmů, každý měl lístečky vlastní barvy a informace na nich se z větší části lišily v drobnostech (jaký má kanec ocásek, zda si Krok připíjí s Bivojem nebo s Tetou, jestli má plnovous Sámo nebo Kazi apod. Lze mít stejnou sadu informací pro všechny týmy, ale hrozí, že si i nechtěně napoví, a hlavně mírné odlišnosti značně obohacují druhou fázi.)

V určité chvíli, těsně než dynamika hry začne klesat, vyhlásíme konec a přesuneme se do druhé fáze.


2. fáze – svědectví o svatbě

Po návratu do tábora týmům oznámíme, že mají za úkol sestavit co nejvěrněji živý obraz ze svatby podle toho, co zjistili. Na naší svatbě vystupovalo šest postav (Kazi, Teta, Bivoj, Krok, Sámo a Kanec), takže početnější týmy určily jednoho člena jako vypravěče, který ostatním odvypráví, co se kde děje, u šestičlenných prezentoval jeden z aktérů obrazu. Týmy dostaly něco přes hodinu čas na přípravu, mohly použít libovolné materiály, které si v táboře sehnaly (kostýmy, krepáky, klády, větvičky, ...).

Prezentujeme před celým táborem, vždy jeden tým předvádí, ostatní se dívají, případně se ještě ten následující na jiném místě chystá, pokud chceme, aby prezentace běžely rychleji. Byla to neuvěřitelná legrace, záchvaty smíchu zaručeny.
Pokud máme potřebu hru hodnotit, můžeme zkusit dávat body za každou položku, která se v obraze objeví, hra to ale v zásadě vůbec nepotřebuje.


Možná mezifáze:
V naší realizaci jsme mezi první a druhou fází jsme využili toho, že jsme v lese mimo tábor a zahráli ještě asi půlhodinovou drobnou bojovku, která souvisela s tím, že kanec ztratil z huby jablko a dokud se mu tam nevrátí, Kazi si Bivoje nevezme, c žehož by byl celonárodní průšvih, uznejte sami, že to jsme museli zachránit.