www.hranostaj.cz
Nápisy krále Ašóky
72%12 hodnocení
Potřeby: papírové čtvrtky, provázky dlouhé 1m, pro každého psací potřeby
Počet hráčů:
Věk hráčů: Mladší dětiStarší dětiDospívající a dospělí
Délka hry: Delší
Náročnost přípravy: Středně dlouhá
Prostředí: Na venDo terénu
Charakter hry: BojovkaNa inteligenci / paměťNa postřeh / šikovnost
Závod jednotlivců v hledání skrytých kontrol na vymezeném území a luštění šifer
Autor nebo zdroj: Zlatý fond her
Libreto
Před dávnými časy žil v Indii mocný král Ašóka. V prvních letech své vlády podnikal válečné výpravy a zakrátko vybudoval ohromnou říši. Potom se však Ašókou stala nečekaná změna. Odložil meč, rozpustil vojska. Teď měl plnou hlavu jiných úkolů: jak nasytit hladovějící, jak zabezpečit žíznící zemi dostatek vody, jak zmírnit utrpení nemocných.
A nezůstával jen u plánů: kopal studny, zavlažovací kanály, zakládal sady. Do velké říše se vrátil trvalý mír. Ašóka dal na mnohá místa postavit kamenné sloupy, na nichž byly vytesány jeho příkazy a myšlenky.
Ale čas nezadržitelně plynul. Ašóka stárnul, ztrácel sály a nakonec zemřel. Jeho následovníci nedokázali plnit odkaz ušlechtilého vládce. Stará města se po nových válkách proměnila v rozvaliny, sloupy s Ašókovými nápisy pohltila džungle.
Uplynulo dvacet století, než si svět znovu všiml podivných kamenů, plných ještě podivnějších znaků. Vědci vytušili, že mají před sebou nesmírně cenný historický pramen. Vyslali do různých krajů hledače, aby pátrali po dosud neznámých sloupech a opisovali z nich záhadné nápisy. Ale nikdo dosud nedokázal přečíst, co je na nich napsáno. Teprve Jamesi Prinsepovi, kalkatskému úředníkovi, se podařilo rozluštit první tři znaky. Brzy nato slyšel svět slova dávno mrtvého krále Ašóky: „Na mém území nesmí být usmrcen žádný živý tvor.“ A desítky jiných příkazů, které ukázaly, jaký byl Ašóka.

Úkolem hráčů je pátrat po Ašókových sloupech, ztracených v džungli, a objevené nápisy luštit. Indickou džungli představuje zarostlý terén, zvlněný a nepřehledný.
Na tomto území porůznu umístíme 10-20 Ašókových nápisů. Každý je napsán na samostatné čtverce, provázkem upevněné ke kmenu, pařezu nebo osamělém balvanu. Většinu nápisů schováme do roklí a do houštin, aby byly viditelné jen z bezprostřední blízkosti.
Po těchto "ztracených sloupech dávného indického panovníka" pátrají archeologové i lidé toužící po objevitelské slávě. Každý hráč představuje jednoho z hledačů. Vypraví se do stanoveného území a bude tam na vlastní pěst hledat Ašókovy sloupy. Když některý objeví, opíše si text.
Přibližne uprostřed herního území je Archeologický ústav Indické akademie věd. Kdo tam přinese neznámý, nikým neobjevený text z Ašókova sloupu, získá zvláštní prémii - 4 body. Jinak má hráč nárok na 1 bod za každý nápis, který během hry v lese vypátrá a zapíše. Za samostatné vyluštění tohoto nápisu je další bod.
První část hry - pátrání po nápisech - trvá 90 minut. Po uplynutí této lhůty se všichni stáhnou k archeologickému ústavu. Cestou mohou ještě objevit a zapsat další Ašókovy nápisy. Kdo se dostaví na shromáždiště pozdějii než 95 minut po začátku hry, ztratí jeden bod za každých i jen započatých pět minut, o něž se opozdil.
Hráči mají ještě zbývajících 25 minut možnost dál luštit nápisy, které objevili a zapsali.
Hra končí přesně dvě hodiny po zahájení. Po ukončovacím signálu odevzdají všichni objevitelé nápisy i jejich případné vyluštění. Odevzdané papíry obodujte a pak vyhlaste nejúspěšnějšího pátrače.

Tip: Hra může být dramatizovaná postavou bojovníka z pohraničního kmene Nágů. Nágové žijí na indicko-barmský hranicích, jsou neasijského původu. Instruktor, který představuje Nága, chrání svoje území svého lidu před vetřelci. Když se některého hledače dotkne uvnitř herního prostoru, znamená to pro pátrače "zranění šípem". Musí se zastavit a zůstat pět minut na místě. Jestliže ho Nág chytí při opisování textu, musí pátrač vydat lístek, na který nápis právě kopíruje. Role Nága nutí hráče ke skrytému pohybu lesem.

Šifrování:
1. pozpátku
2. do sloupců, řadit písmena pod sebe
3. psát zároveň do dvou řádků - první písmeno do prvního řádku, druhé pod ně do druhého řádku, apod.
4. spojit všechny slova dohromady, bez mezer
5. morseova abeceda
6. zpřeházet libovolně slova a na konci textu napsat uvést číselný kód
7. každé písmeno nahradit jiným, pokaždé stejným písmenem
Alternativní pravidla
Heylottka: Ještě mě napadl další způsob šifrování. Kromě spojování bez mezer by se také slova dala spojit tak, aby mezery byly tam, kde být nemají.
Např.: Tohle je nový nápad. -> Toh lejen ov ýnáp ad.
Komentáře
Karolína: Já naopak oceńuji podrobnější rozepsání hry, hru si dokážu lépe představit i lépe doplnit detaily, které vyhovují možnostem na našem táboře
Alena: Nenechte se odradit delším popisem, hra je skvělá a děti zpravidla baví. Naopak, čteme jim i libreto, aby měly pocit, že hra má příběh (a ne jen "choďte po lese, opisujte šifry a pak je vyluštěte"). Hrajeme to s dětmi na táboře skoro každý rok. A je docela zajímavé si na závěr o přeložených textech povídat (zejm. se staršími dětmi).
Lucka: Tahle hra vypadá dobře. Chtěla jsem pro děcka vymyslet něco se šiframa a tahle zápletka se mi moc líbí. Díky :-)
marse: výborný nápad i zápletka...hru určitě vyzkouším:)
AluskaSAluskaS: for Kopretinka :D : muzes to zkusit zkratit.. ale nekdy i za dlouhymi popise se skryvaji skvele hry a nekdy hry s kratkymi popisy nemaji dobre popsany smysl hry... a koho to zaujme, tak si to precte i kdyz je to dlouhe.. dobry ctenar to ma prectene za par minutek...
Kopretinka :D: no tyhle dlouhy hry (na popis) me nudi byla bych radsi aby navody byli kratsi ta proto sem si tuto hru necestla je mi lito doufam ze na to pridou i dalsi lide (deti :D)
Kopretinka :D: no tyhle dlouhy hry (na popis) me nudi byla bych radsi aby navody byli kratsi ta proto sem si tuto hru necestla je mi lito doufam ze na to pridou i dalsi lide (deti :D)
olan: zajímavé
ppppppppaaaaaaa: Dooooost dobrá hra.:10: