www.hranostaj.cz
Mínóův labyrint
78%3 hodnocení
Potřeby: provázek, šátky na oči, různé předměty (viz pravidla), mapky se stanovišti, vytištěná stanoviště, obálky/připínáčky/provázky/lepenka (tj. něco na rozmístění stanovišť), stopky, vlasec, papírové koule na provázku, maska Mínotaura
Počet hráčů:
Věk hráčů: Starší dětiDospívající a dospělí
Délka hry: Neurčitelná
Náročnost přípravy: Náročná
Prostředí: Na venDo terénu
Charakter hry: SlovníBojovkaChodička / strategickáNa inteligenci / paměť
Hráči se stávají hrdiny, kteří mají za úkol projít labyrintem, porazit hrozného Mínotaura a zas se dostat ven do bezpečí. Kombinace několika herních principů do jednoho příběhu.
Hra pro jednotlivce či dvojice.
Jejich úkolem je projít labyrint, najít a porazit Mínotaura a pak se zas z labyrintu dostat do bezpečí na Krétské pobřeží.

Na hru vyráží jednotlivci či dvojice v pětiminutových intervalech, na začátku dostanou přečíst úvodní zprávu:
Na ostrově Kréta vládne zlý král, který navíc ve svém paláci skrytém za spletitým labyrintem, schovává hrozného tvora – Mínotaura. Je to člověk s býčí hlavou, pro kterého král nutí poddané, aby mu každých sedm let posílali sedmero lidí, které Mínotaurus sežere.
Nyní se konečně několik hrdinů vydalo na Krétu, učinit tomu přítrž. Vy jste jedním z nich. Abyste se dostali do paláce, potřebujete projít labyrintem, který je hluboko v podzemí...


Následuje část "Temný labyrint".

Temný labyrint
Temný labyrint je bludiště z provázků, které je vytvořené v lese mezi stromy (viz hra Ariadnina nit), ale tak, že se větví - vždy od stromu mohou (ale zdaleka nemusí) vycházet dvě i více cest. Některé cesty jsou tedy slepé, jiné se stáčí do kruhu a vrací zpět. Ale jedna z nich je správná a vede na konec bludiště.
V bludišti jsou na různých místech pověšené na provázcích různé předměty (čepice, hřeben, baterka...). Jsou tam proto, aby alespoň trochu usnadnily orientaci. Ve snazší variantě hry jsou tyto předměty rozmístěny pouze na správné cestě a ne na slepých odbočkách.
Na konci bludiště stojí organizátor, který těm, kdo jej projdou, řekne, ať si sundají šátky.

Projitím bludištěm se hráči dostali do Krétského paláce, kde mají najít, kam král schoval Mínotaura. Následuje bloudění palácem, hra typu Gamebook naživo.

Bloudění palácem
Organizátor, který hráče odchytil na konci temného labyrintu, jim dá mapku s rozmístěním stanovišť a informuje je o pravidlech, hlavně zdůrazní, že se nesmí číst stanoviště v jiném pořadí, než v tom, v jakém je posílá příběh.

V příběhu se hráči dostanou k Mínotaurovi (organizátor s maskou a papírovou koulí na provázku stojící v kruhu). Mínotaurus a hráči jsou vybaveni papírovou koulí na provázku, návod na jejich výrobu a princip boje najdete ve hře Pevnosti.
Mínotaura porazí (viz příloha) a on je pak informuje, že mají jít na číslo 27, které je na okraji lesa, kde je natažené druhé bludiště - pokud jím projdou, dostanou se ven z labyrintu, na Krétské pobřeží.

Světlý labyrint
Tímto labyrintem se neprochází se zavázanýma očima a je vytvořen z vlasce, jinak vypadá stejně jako temný labyrint. Neměl by být tak velký a složitý a nejsou na něm navěšené předměty. Na jeho konci není člověk, ale pouze cedulka, že jsou nejlepší, vyhráli, a mají se přesunout do cíle (kdyby byl na konci vlascového bludiště člověk, velmi by to hráčům pomohlo v orientaci).

V cíli je jednotlivci/dvojici stopnutý čas a je jim zadán poslední úkol: řekněte co nejvíce věcí, které si pamatujete, že byly v temném labyrintu.

Hru vyhrál každý, kdo úspěšně labyrintem prošel a porazil Mínotaura (což by s mělo každému podařit). Jinak pokud potřebujete sestavit nějaké pořadí, můžete hodnotit podle:
*času
*počtu věcí, které vyjmenují (zde mají výhodu ti, kdo bloudili hodně)
*toho, kolik jim Mínotaurus ubral životů

V příloze najdete mojí upoutávku na hru a celou část Gamebooku.


P.S.: Ve hře volně zaměňuji slova "bludiště" a "labyrint", i když vím, že to není to samé, tak se s tím smiřte. Ve skutečnosti se jedná o bludiště, ale slovo "labyrint" mi prostě zní lépe.
Komentáře
Pampeliška: No, hrála to taková věková směska, nejmladším bylo tuším 11, až po dospěláky (jak se ostatně dočteš, když se podíváš na přiložený soubor "upoutávka"). Je na tom pro hráče náročné hlavně se správně orientovat v plánku. Kdybych to hrála znova, tak jim s sebou dám ještě papír a tužku s doporučením, že si můžou zapisovat, jak postupují.

Stanoviště byla docela blízko sebe, nejvzdálenější měla od sebe asi 150 metrů. Nejrychlejší proběhnuvší zvládl labyrint (gamebookovou část) za asi 20 minut. Když byl někdo totálně ztracený, tak jsem mu poradila (stejně tak u temného labyrintu). Celé bludiště prošel nejrychlejší asi za 40-50 minut, nejpomalejší asi 2 hodiny, ale měla jsem hodně těžký temný labyrint, příště bych ho udělala jednodušší (doporučuju alespoň dva lidi, na kterých to předem zkusíš, jak to jde, a pak tam teprve pustit děti).
JardaV: Jej díky, to budeš moc hodná, když to sem doplníš. Tohle jsou moje první příspěvky zde a nečekal jsem, že se někdo ozve a ještě takhle rychle.
Tak to jsem odhadl celkem dobře. Nakreslil jsem si kvůli tomu celé schéma hry. Vůbec mi to nevadí, alespoň jsem zjistil, jaký je to opravdový labyrint :) Hlavně to hledání klíče mě fakt dostalo, takhle je znovu prohnat celým bludištěm :-D
Vím že hodně záleží na velikosti a členitosti herní plochy, ale jak dlouho dětem trvalo projít celé bludiště a kolik jim cca bylo let?
Pampeliška: Vidíš to, máš pravdu. Já jsem měla tu hru totiž napsanou na čtvrtkách ručně a do tohodle dokumentu jsem ji přepsala, jen abych to mohla hodit sem na internet, takže jsem to neodhalila, že se mi jedna čtvrtka někam zatoulala... Až budu mít chvíli, tak to tam zkusím doplnit.
Mám pocit, že tam bylo něco jako popis zahrady a možnost buď pokračovat v průzkumu uvnitř domu (10), nebo možnost vylézt oknem ven na číslo 15.
JardaV: Pozor, v gamebooku jsem zřejmě narazil na chybu. Několik možností odkazuje na podívání se z okna, údajně možnost 28... Jenže 28 nikde popsaný není a hráč neví, jak má pokračovat. Jasně dá se domyslet a asi nejjednodušší je, udělat z něj slepou cestu. Opravte mne jestli se mýlím a nějak špatně jsem to pochopil.
Jinak to vypadá jako skvělá hra a připravuji jí, s drobnými úpravami, jako noční hru pro skauty. :-D