www.hranostaj.cz
Čas žít!
92%2 hodnocení
Potřeby: papíry v příloze, známé knihy, krabičky
Počet hráčů: od 6
Věk hráčů: Starší dětiDospívající a dospělí
Délka hry: Do 111 minut
Náročnost přípravy: Středně dlouhá
Prostředí: Nezávislé na prostředíDo místnostiNa venDo terénuNa hřištěDo tmy
Charakter hry: PohybováPro zasmáníSlovníChodička / strategickáNa inteligenci / paměťHra pro učení či vzděláváníMorální / sociálníZážitková / inscenačníSeznamovacíStolní / desková / papírová
Dětství a dospívání strávené uprostřed čtverce prvního domova (kostela), druhého domova (bytu s postelí), klubovny a školy je za vámi. Teď před sebou máte celou schůzku, pardon celý život, abyste jej využili co nejlépe a to v globalizovaném světě.
Autor nebo zdroj: ČCE
Legenda
21. století je v plném proudu, někde na světě se žít dá, jinde jen dost obtížně a je na vás, hráčích, jak se k tomu všemu postavíte. Globalizace vám dopřává možnost vybrat si, zda svůj život strávíte honbou za dolary, ruskou vodkou, velbloudy, pomocí sirotkům, nebo něčím jiným.

Příprava
1) Vytiskněte si jednostranně papíry z příloh. Pokud hru chystáte pro 6 až 8 hráčů vystačí vám příloha "Základní svět". Pokud hru chystáte pro početnější hráčskou skupinu vytiskněte si za každé 3 lidi k "Základnímu světu" ještě "Svět přídavku".
2)Vystřihejte z vytištěných papírů kartičky příležitostí (modrých pracovních, oranžových nevýdělečných a černých příležitostí ke službě).
3) Slepte k sobě černé kartičky znázorňující trpící a světle šedé kartičky, na kterých dřívější příležitosti ke službě děkují těm, kteří jím pomohli se ze svých mizérií vyhrabat.
4)Připravte herní pole a jeho plánek. Hráči budou začínat v České republice (kde bude mimojiné i plánek pole) v okolí pak budou rozmístěny stanoviště dalších zemí a to tak, že Česku budou nejblíže nejsnáze dostupné země - totiž USA a o něco dál Rusko, o pořádný kus dál pak své místo najde Sýrie.

Hra
5) Seznamte hráče s pravidly a nechte si je vytvořit vlastní postavu. Jak na tvorbu? Dejte jim kus papíru na který napíšou své jméno (pokud si s aktivitou chcete skutečně vyhrát, můžete předem vybrat několik obrázků náhodných lidí z různých magazínů a nechat hráče, aby z nich vybrali a na kartičku nalepili ten, který jim přijde nejlepší pro jejich avatara) a mezi tvrdé, měkké dovednosti a zdraví rozdělí dvanáct bodů potenciálu.
6) Nechte hráče, aby se rozběhli do světa a našli si své cíle, jichž se pak u vás, vedoucích pokusí dosáhnout. Protokol vašeho kontaktu s hráči však bude vždy stejný, jak podrobněji rozepíšu níže, nejprve hráči potvrdí své dosavadní dovednosti, následně dostanou možnost je posunout na novou úroveň, zatřetí se nechají obohatit zisky ze svých činností a konečně pak začnou usilovat o nové příležitosti.
7) Minuta hry odpovídá přibližně půl roku života, jinými slovy, po nějakých sto minutách a padesáti letech práce je na čase jít do důchodu a hru ukončit. Ale teď zpátky k jejímu průběhu a to konkrétně k podrobnostem stěžejního prvku celé aktivity - komunikace vedoucích a hráčů.

Level-confirm; (Level-up); Profity; Příležitost
Průvodcem k celému systému zvyšování osobní úrovně budiž příkladová osobní karta z přílohy "Příklad hráčky"a to především tabulka s hodnotami, u které se takřka vertikálně pojede od hodnot v horních k hodnotám ve spodních řádcích.
V alternativních pravidlech se pak ještě nachází "příklad ze života", který vám snad také pomůže hru pochopit.

Vedoucí a jejich rozmístění
Při sedmi poctivých hráčích by na hru měl stačit jeden vedoucí (vyzkoušeno), který zaujme pevnou pozici a hráči se u něj budou střídat (vzhledem k tomu, že nejdéle trvající level-confirm a level-up vedoucího není třeba, může se věnovat více hráčům najednou), hra bude samozřejmě efektivnější, když budou tyto pevné pozice dvě se dvěma vedoucími. Pokud se rozhodnete do hry nahnat účastníků celou armádu umístěte vedoucího na stanoviště každého státu. Vedoucí zde budou nejen k procesu levelování, ale také k moderaci a ulidšťování účastníků při prohrabávání a vybírání příležitostí, o které stojí.

a)Level-confirm: Nyní musíte potvrdit, že jste pořád schopni dostát požadavkům, které na sebe v životě kladete. Každý bod měkkých dovedností, každý bod tvrdých dovedností i každý bod zdraví, za který vděčíte již vydřenému levelu (tedy všem s výjimkou prvního a oranžových vzdělání) musíte potvrdit splněním drobounkého úkolu za každý bod.
Bod měkkých dovedností (1 S-s): Napsat a dát vedoucímu k přečtení jednu věc, která v životě hráče stojí za vděčnost. (během celé hry se žádná nesmí opakovat)
Bod tvrdých dovedností (1 H-s):Napsat na papír dvouverší.
Bod zdraví (1 ♥): Dřep
Pokud hráč nemá trpělivost potvrzovat všechny již dosažené úrovně (ještě jednou: body z nulté úrovně a z oranžových karet potvrzovat nemusí) musí se smířit se smířit s tím, že přijde o levely, které plně nepotvrdil.

b)Level-up: Pokud se hráč dostal za fázi potvrzování, má nyní možnost si zajistit, aby se za ní napříště dostal ještě později, jinými slovy: přidat si zas další level. Nejprve hráč vedoucímu sdělí jak by svých dvanáct bodů rozdělil mezi zdraví a tvrdé/měkké dovednosti. Podle toho dostane od vedoucího úkoly:
Bod měkkých dovedností (1 S-s): Upřímně pochválit jinému hráči, něco čeho si na něm váží.
Bod tvrdých dovedností (1 H-s):Najít vybranou pasáž v notoricky známé knize (Bible, podklad pro příběh táborové hry)
Bod zdraví (1 ♥): Klik

c)Profity
Nyní je prostě čas na spuštění efektů "profitů" z karet hráčů. Každá modrá karta jim přidá buď náležitý počet bodů slávy, nebo peněz, které si hráči mohou zaznamenat do příslušných políček na horní ze svých tabulek.
Jedinou výjimku představuje profese v oblasti "Pastorace" , jejíž profit přidává level jinému hráči. V tomto případě prostě duchovní vybere jiného hráče, jehož jméno si zaznamená a když se se šťastlivcem pustí do komunikace sdělí mu, že má level navíc, který se nemusí vydřít plněním level-up úkolů (ale musí ho později potvrzovat).
Upozorněte hráče, ať připomenou, pokud se budou chtít některých profitů vzdát kvůli pomoci trpícím.

d)Příležitosti
Hráči si mohou k vedoucím přinést karty, o které stojí a nyní nastává chvíle, aby je vám ukázali
Pokud se jedná o modré karty pracovních příležitostí, stačí zapsat vysněnou profesí do spodní tabulky a odečíst její požadavky na schopnosti z dosud nezablokovaných bodů schopností.
V případě oranžových karet nevýdělečných příležitostí stačí splnit úkol, který je přímo uveden na kartě (sport a dobrovolnictví), nebo jej musíte pro účastníky vymyslet, anebo se inspirovat již existující Univerzitou (https://www.hranostaj.cz/hra4130).Po splnění úkolu si můžete jméno oranžové příležitsoti spolu s obohacením, které vám přinesla napsat do horní tabulky.
Konečně pak příležitosti ke službě, aneb trpící obrátíte prostě tím, že zaplatíte potřebné peníze,slávu, či se už ve fázi profitů vzdáte několika zisků. Pravidelnou výjimku představují zločinci, jejichž obrácení vyžaduje obětovat trochu zdraví.O toto zdraví prostě přijdete, ostatně jak jinak, když vám nějaký gangster při obracení prostřelí stehno?

Získané příležitosti si hráči nechají u sebe. Pokud o své karty nějakým způsobem přijdete (třeba kvůli dítěti) svěřte je vedoucímu a pokud ten bude mít, jakože nejspíš nebude, čas je vrátit na patřičná stanoviště, učiní tak.

e)Tvorba zázemí Každý stát něco nabízí. Manželku, dům, přátelství s Putinem... když hráči zjistí, že na danou věc mají. Nahlásí na ji během své komunikace s vedoucím, ten jim odečte příslušný počet peněz/slávy, nebo zablokuje příslušný objem měkkých dovedností.

Cíl
Je na vás. Někteří hráči se vrhnou do pomoci trpícím, jiní si seženou životního partnera a bydlení. Některým to celé úplně nevyjde a jsou vděční za velblouda...
Zakončit celou hru posezením a reflexí, zda chtějí hráči žít tak jak hráli, je samozřejmost.
Kdyby hráče zajímalo, proč to superzdlouhavé levelování, stačí odpovědět: "Život bývá i pořádně neatraktivní dřina."
Alternativní pravidla
HobitHobit: Jelikož se ukázalo, že herní systém není zcela jednoduchý, přidávám příklad, jak může vypadat komunikace hráče a vedoucího: Level-confirm: Vedoucí: Jasně, ale nejprve potvrď své dosavadní dovednosti. Julie: Mám si potvrzovat i ty z 0. levelu a Univerzity Karlovy? Vedoucí: Ne, stačí, když ověříš ty z prvního levelu. Julie: Tam mám 5 soft-skillů a 7 zdraví. Vedoucí: Tak je potvrď. Tady na papír napiš sedm věcí, za které jsi v životě vděčná a udělej sedm dřepů. Julie plní úkoly. Julie: Hotovo! Level-up Vedoucí: Výborně, chceš povýšit na level 2? Julie: Samozřejmě. Přála bych si přidat sedm bodů zdraví a pět tvrdých dovedností. Vedoucí: Dobře, to zdraví získáš sedmi kliky a na získání tvrdých dovedností najdi tady v Bibli pět veršů, ve kterých se píše o nějakém zvířeti. Julie plní úkoly. Julie: Hotovo! Vedoucí: Perfektní. Píše do Juliiny tabulky dovedností řádek nového levelu. Profity: Vedoucí: Vzhledem k tomu, že jsi duchovní můžeš vybrat někoho, komu zvýšíš level. Julie: Támhle Kobře se to moc nedaří, tak jí. Vedoucí: Dobře zapíšu si jí (samozřejmě tak i učiní) tu a až přijde, sdělím, ji že od tebe dostala level navíc. Příležitosti: Julie: Ráda bych se stala ještě vědkyní a vojákem. Vedoucí: Na vědce potřebuješ mít 15 tvrdých dovedností. Julie: A ty díky Univerzitě Karlově a 2. levelu mám. Vedoucí: Pak tedy vítej ve vědě. Píše do Juliiny tabulky profesí vědce. Julie: A ještě ten voják. Vedoucí: 15 zdraví k dispozici máš? Julie Mám, podívej. Ukazuje vedoucímu tabulku. Vedoucí: Nuže, tak teď už je k dispozici nemáš, protože se stáváš vojákem. Píše do Juliiny tabulky profesí vojáka a do tabulky obohacení, které jí přináší. Julie: Díky moc.
Komentáře
Elíša: Trochu mi to připomíná hru Labyrint světa a ráj srdce, kterou hrajeme na animátorských kurzech :)