Bojovka se sérií úkolů potřebných k dobytí pevnosti
Pravidla
Hru hrají dva týmy. Útočníci mají za úkol dobýt hrad, obránci ho brání. Až se útočníkům jejich mise podaří, role se vymění. Tým, který svůj útok zvládl rychleji, vyhrává.
Každý hráč je zpočátku ozbrojen dvěma míčky a "mečem" - srolovanými novinami. Míčků je tudíž poměrně málo a kdo je vyzbrojen na dálku, má velkou výhodu. Maximální počet míčků v držení jednoho hráče není omezen, míčky ležící na zemi může sebrat kdokoliv.
Hráči Každý hráč má také určitý počet životů, z počátku čtyři. Když je zasažen nepřátelským míčkem nebo novinovým mečem, přichází o jeden život a je zraněn. Musí se vrátit na poslední dobytý bod svého týmu (viz níže) a teprve potom se smí dál účastnit hry. Pokud už hráč nemá žádné životy, je vážně zraněn, musí se vrátit úplně do své základny, kde provede určitý úkon, např. uřízne kus klády, a teprve potom získá zpět svůj plný počet životů a vrátí se do bitvy.
Hráč, který v souboji vyhrál, t.j. připravil o jeden život svého protivníka, získává jakousi 'trofej', bod zkušenosti. Když má pět bodů, jeho maximální limit životů se zvedne na pět, na deseti bodech na šest atd., maximálně na osm životů na dvaceti bodech zkušenosti.
Je na vás, zda životy znázorňujete barevnými kartičkami, které si hráči předávají, nebo spoléháte na fair play. Nám se kartičky moc neosvědčily, protože bitevní vřava byla často tak prudká, že nebylo možné je vyměňovat.
Týmy a jejich postup Není to vše ale tak jednoduché. Každý tým má svoji základnu, obránci hrad, který brání, útočníci také, dostatečně vzdálenou od hradu. Mezi těmito dvěma koncovými základnami, je několik bodů postupu (tzv. checkpointů). Z počátku jsou všechny body v držení obránců a útočníci je postupně dobývají, čímž se blíží k možnosti útočit na jejich hlavní cíl - na hrad. Každý bod má podmínku, jakýsi úkol, který musí útočníci splnit, aby daný bod ovládli. Bod, který útočníci získají, je nadobro v jejich rukou a obránci jej nemohou získat zpět. Vždy o jeden bod se bojuje a dva nejbližší slouží jako místo, kam se vrací zranění hráči.
V praxi to tedy vypadá, že se nejprve oba týmy střetávají u prvního bodu (nejblíže základně útočníků) - zranění útočníci se vrací na svoji základnu, zranění obránci na bod dva. Až útočníci získají první bod, obránci se snaží ubránit bod dva. Zranění útočníci se vrací k bodu jedna, zranění obránci k bodu tři. Až padne i bod dva, bitva se přesune k bodu tři - zranění útočníci se vrací na bod dva, zranění obránci na bod čtyři. Hráči, kteří přišli o všechny životy, se vrací až úplně na základnu, z počátku je tedy obživování útočníků mnohem rychlejší, protože to mají blíž, s jejich postupem se cesta do základny prodlužuje a tuto výhodu získávají spíše obránci.
Úkoly k dobytí jednotlivých bodů vyberou vedoucí tak, aby odpovídaly terénu a byly zajímavé. Před hrou se všichni hráči dobře seznámí s tím, co se má dít.
Příklady úkolů Nejprve útočníci musí dobývat lávku přes potok. Do potoka se nesmí (kdo se dotkne vody, je jakoby zraněn), na skákání je příliš široký a zbývá tedy cesta přes lávku. Až se jakýkoliv živý útočník dotkne vybraného bodu na druhé straně potoka poblíž lávky, útočníci získávají lávku.
Potom musí útočníci sebrat asi čtyři metry dlouhou kládu - stožár. Stožár se může pohybovat, jen nesou-li ho alespoň čtyři útočníci. Hráč, který nese stožár, nesmí házet míčky ani bojovat mečem. Se stožárem se musí dojít na vybrané místo asi 200 metrů daleko, kde se musí vztyčit tak, aby vydržel stát alespoň minutu (k tomu je k dispozici jedna polní lopatka). Obránci mohou pochopitelně stožár strhnout k zemi.
Poté, co postaví stožár, útočníci musí dopravit skupinu balíčků s informacemi (třeba barevné papíry nebo závodnická čísla na záda) - na jednom místě jich je zpočátku deset, útočníci je musí přepravit na jiné místo vzdálené asi 50 metrů. Každý hráč smí nést jen jeden balíček najednou a dopravený balíček do cíle už nelze pro obránce vrátit zpět.
Až se útočníkům povede přepravit všechny balíčky, nastává poslední fáze, a to útok na hrad, který padne, až se alespoň čtyřem útočníkům najednou podaří dostat se do vymezeného prostoru jen malou vzdálenost od základny obránců. Toto je docela těžké, protože obránci se téměř nikam nemusí vracet. S dobytím hradu končí hra a úlohy se vyměňují.
Dobře vybrané úkoly nutí útočníky spolupracovat a vymýšlet nejrůznější taktiky pro jejich splnění. Jen těžko se obránci brání dobře koordinovanému a hromadnému útoku...