Jako asistenti vědeckého týmu sbíráte hmyz v divokých indických lesích... jen kdyby tu nebyli ti strážci!
Hra vznikla v roce 2008, kdy se v našich médiích hojně řešila kauza českých vědců - entomologů, kteří byli v Indii zatčeni kvůli nelegálnímu sběru brouků. Pamatujete? Článek (pro připomenutí) najdete
zde.
Motivace:
Přihlásili jste se jako pomocníci na vědeckou výpravu do hlubin indického Národního parku Simalipur. Přijelo s vámi několik profesionálů, vědců, ale bohužel, kromě nich tu nikdo takové nadšení z bádání nesdílí. Obzvlášť ne strážci parku...
Příprava:
* Výroba kartiček: pokud se rozhodnete využít již vyrobené kartičky (v příloze), tak není tak náročná, pokud si budete vyrábět své podle jiného motivu, tak to zabere poměrně hodně času, počítejte s tím. Kartiček by mělo ideálně být tolik, kolik je předpokládaný počet hráčů (každá kartička v tolika exemplářích).
* Příprava hádanek: opět platí to, co u kartiček: ty, které jsem používala já, najdete v příloze, vyrobení vlastních bude náročnější.
Archy s hádankami si vytiskněte minimálně tolikrát, kolik budete mít vědců, ještě lepší je, aby je měl každý vědec dvakrát. Řešení stačí pro každého vědce jedno.
* Vytyčení území: nejvhodnější je průběžný, ale ne ideálně průhledný les, ve kterém jsou sem tam nízké smrčky, nebo jiné terénní prvky, ve kterých se dají dobře ukrýt naleziště brouků. Samozřejmě platí, co u podobných her: hranicemi území můžou být cesty, potok atd., pokud takovou hranici nemáme, použijeme fáborky.
* Rozmístění nalezišť: na území rozmístíme naleziště brouků. Na jedno místo dáme hromádku (případně A5 eurofólii) kartiček jednoho druhu. Naleziště by mělo být skryté, aby ho člověk musel hledat (ale ne nikde zahrabané, zakryté větvemi atd).
* Vytiskněte soubory "Pokyny pro strážce" a "Pokyny pro odborníky" a dejte je pomocníkům/organizátorům. A přečtěte si je.
Pravidla:
Na území indického národního parku se nachází místa výskytu vzácných brouků (nebo jiných hmyzích druhů). Hráči se stávají sběrači - pomocníky vědců - a snaží se jich nalézt co nejvíce. Na jednom nalezišti je více brouků stejného rodu, ale jeden sběrač si smí vzít pouze jeden exemplář.
S brouky se pak snaží vyhledat odborníka, vědce, který mu dá hádanku určité obtížnosti (buď lehčí nebo těší), což, po uhodnutí hádanky, zvýší cenu brouka. Lehčí hádanka zvýší cenu o dva body, těžší o tři. Jednoho brouka nelze zhodnotit oběma hádankami, hledač se musí rozhodnout, kterou z nich chce (nebo může zkusit těžší, kterou, když neuhodne, může později vyměnit za lehčí).
Zhodnocení brouků znázorňuje prozkoumání druhu, jeho popsání - což jeho cenu samozřejmě zvyšuje.
Má to ale jeden háček, v národním parku jsou strážci, kterým není radno přijít do cesty. Když totiž sběrače chytí, tak se musí sběrač pokusit jej podplatit (brouky). Pokud se mu to nepovede (špatná argumentace, málo brouků na podplácení), tak mu prostě strážce sebere všechno. Pokud je strážce úspěšně podplacen (ne pokud mu jsou pouze brouci sebráni), tak sběrač dostane kartičku a tenhle konkrétní strážce ho již nebude do konce hry chytat.
Délka hry: cca 50 min
Na konci se boduje následovně: každý brouk má svojí základní bodovou hodnotu (je na kartičce) + může být zvýšena o 2 či 3 body. Tj. - vítězem je sběrač s nejvyšším počtem bodů.
Shrnutí:
*hráči chodí po lese a sbírají z hromádek kartičky různých brouků
*s nimi vyhledávají vědce (organizátoři), od kterých dostávají hádanky
*za úspěšné uhodnutí hádanky se jim zvýší cena brouka
*nesmí se nechat chytit od strážců (organizátoři)
*pokud jsou chyceni, zkouší strážce ukecat/podplatit
*vítězí sběrač s nejvíce body
Metodické poznámky:
*hráčům rozdejte obálky, do kterých si budou schraňovat kartičky (obálky si podepíší, na konci je vyberete a spočítáte body)
*vědci a strážci musí být odlišeni od hráčů i vzájemně od sebe (!!!), např. různě barevnými tričky
*počty hráčů (vzájemný poměr rolí): na cca 30 hráčů 4 strážce a 4 vědce
*myslete na to, že strážci nejsou hráči a jejich úkolem není pochytat a obrat co nejvíc hráčů, ale v nést do hry prvek napětí, výřečnosti atd. (tj. - nehoní se za každým jak šílení, snaží se chytat spíš silnější hráče)
*pokud budete obzvlášť pilní při přípravě hry (já jsem byla a osvědčilo se to:)), tak můžete zadání hádanek vytisknout a rozstříhat a dát ho (navíc) vědcům, aby si mohl člověk řešící hádanku její zadání vzít k sobě (vracet! - viz soubor "Pokyny odborníkům"). Pokud až tak pilní nebudete (a vlastně je to lepší vždycky), tak dejte každému vědci pár tužek a trhací bloček, na který si hráči můžou napsat a odnést zadání.
*kromě brouků jsem měla ve hře i kartičky kytek, které měly taktéž bodovou hodnotu od 1 do 3, ale už je nešlo zhodnotit hádankou.
=> K pochopení pravidel (ta ostatně nejsou nijak těžká), ale hlavně přípravy, si prostudujte přiložené soubory <=
Ještě se pochlubím, že tato hra vyhrála na akci, kde jsem ji pořádala, anketu o nejlepší hru z celého týdne, což se mi již žádný jiný rok nepodařilo ani se
Strojem času, ani s
Pevnostmi, ani s dalšími na první pohled mnohem propracovanějšími hrami:)