Hra na motivy televizní soutěže Nejchytřejší Čech. Prověří skautské znalosti a zdatnost všech členů družiny...
Pravidla
Hra je soutěží pro dva týmy. Na začátku rozdělíme hráče a celou hru můžeme uvést krátkou scénkou: ,, Vítejte v televizním studiu. Jsme rádi, že zde můžeme přivítat naše soutěžící, kteří se uchází o šek v hodnotě 1 000 000 Kč...'' Celou hru je dobré spojit rolí moderátorů, kteří uvádějí jednotlivé části a v průběhu mohou dělat krátká interwiev.
Soutěží se ve čtyřech kolech, které jsou popsány níže.
1. kolo - Duel
Předem máme připravené dvě rozstříhané skautské lilie na pět dílů - dolní tři cípy lilie, středový znak s psí hlavou, horní tři cípy lilie, a dvě boční části čtyřlístku - pro každý tým jednu. (Lilie viz. odkaz Skautská lilie)
Cílem je sestavit celou skautskou lilii.
Z každého týmu postupně soutěží tři zástupci (pokud jsou vícečlenné týmy, je možné soutěžení více zástupců, ale je to časově náročné). Nejprve soutěží jeden a jeden člen z každého týmu proti sobě. Střídavě pokládáme každému otázky (maximálně pět) z určené oblasti (příroda, uzlování, první pomoc...). (Příklady otázek viz. odkaz Duel)
Za správnou odpověď získá tým část skautské lilie, za špatnou se přidává kousek lilie protivníkovu týmu. Tým, který sestaví celou lilii, získává dva body. Poté následuje duel dalších dvou zástupců týmů.
Může se stát, že lilii sestaví v jednom kole oba týmy, v tom případě dostávají body oba týmy.
2. kolo - Trojice
Předem máme připravené trojice obrázků pro každý tým (viz. odkaz Trojice)
Soutěží vždy celé týmy proti sobě. Vedoucí postupně v časovém intervalu 1/2 min dává týmům obrázky odkazující k jednomu názvu. Kdokoli z týmu se může kdykoli přihlásit (v té chvíli se pozastaví čas) a říci slovo, které si myslí, že spojuje všechny obrázky. Pokud neuhodne, má možnost už jen druhý tým. Pokud tým uhodne po první obrázku, získává 3 body, po druhém obrázku získává 2 body, po třetím obrázku 1 bod. Maximální počet bodů v tomto kole je tedy 30 bodů (v případě, že by jeden tým uhodl všech 10 slov po prvním obrázku).
Pokud se nestrefí ani jeden tým, prozradíme řešení po 1 minutě po ukázání třetího obrázku a obrázky vysvětlíme. Následuje další trojice obrázků.
3. kolo - Zdatnost
Předem připravíme sedm stanovišť venku, nejlépe na louce do kruhu jako opičí dráhu.
Z každého týmu postupně vybíhají členové a plní jednotlivé úkoly na stanovištích, o kterých předem vědí, kde jsou. Vedoucí jim stopují čas. Poté, co doběhne první dvojice (z každého týmu jeden hráč) vedoucí obejde trasu a sečte body. Úkoly jsou hodnoceny různě, hráči předem nevědí, která otázka je za nejvíc bodů, ale ví, že za nejrychlejší časy je bodová prémie. Na závěr se sečtou i časy týmů a nejrychlejší tým dostane bonus 5 bodů. (Úkoly a bodové hodnocení viz odkaz Zdatnost)
4. kolo - Souboj
Předem máme připravených 16 otázek (viz. odkaz Souboj), vytištěnou bílou tabulku a 2krát nastříhané tabulky ve dvou barvách (viz odkaz Tabulka) – takže budeme mít tabulku a dvojbarevná čísla z tabulky. Potřebujeme také stopky pro každý tým, které po zapnutí budou odpočítávat od 5 minut do 0 minut.
V této části hry je vhodné mít po ruce několik vedoucích, kteří vám budou asistovat.
př. Tým A začíná. Spustí své stopky a vybere si číslo otázky, např. 5, vedoucí otázku přečte. Nyní mohou nastat tři situace: 1) tým A odpoví správně -> zastavuje si čas a tým B v téže chvíli zapíná své stopky a vybírá otázku; 2) tým A odpověď neví -> řekne číslo jiné otázky a takto odpovídá, dokud se nestrefí do správné odpovědi, celou dobu mu ale běží čas, dokud neodpoví správně, až poté si jej může zastavit; 3) tým A odpoví špatně ->vedoucí pouze řekne ne (neprozrazuje správnou odpověď, i když u otázek na ano/ne je už zřejmá), tým A pozastavuje svůj čas a stopky si zapíná tým B, který pokud ví odpověď, může vzít opět otázku číslo 5.
Po celou dobu je vyvěšena tabulka čísel, na kterou vedoucí v průběhu označují správnou odpověď – pokud tým A se žlutou barvou odpoví správně otázku č. 5 – vedoucí přišpendlí přes bílou pětku v tabulce kartičku se žlutou pětkou a s otázkou tohoto čísla se už nepracuje. Odpovědi, které byly odloženy, nebo špatně zodpovězeny se nijak speciálně neoznačují.
Když uplyne pět minut jednomu týmu, dál už nepokračuje, ale druhý tým odpovídá, dokud neuplyne jeho pět minut. Jde tedy o to, kdo v časovém limitu 5 minut odpoví více otázek. Zbytečně dlouhé přemýšlení týmu ubírá čas a je proto lepší, když nevím, vzít rovnou bez otálení další otázku. Vedoucí by také neměl zdržovat zbytečně dlouhým zadáváním otázky.
Ještě pro upřesnění: je třeba, aby si i přes svižnost hry týmy (nebo vedoucí, kteří budou týmům čas stopovat)včas zapínaly a vypínaly stopky, aby po dobu 10 minut (5+5 minut) nepřetržitě běžely jedny ze stopek. Pokud si je tým včas nezastaví, je to bohužel jeho chyba.
Kolo skončí po uplynutí 10 minut nebo vyčerpání otázek. Za každou správně zodpovězenou otázku (za každé barevné políčko v tabulce, kterou hráči vidí) získává tým dva body.
Po ukončení všech kol se sčítají body. Pro zlehčení doporučuji udělat si předem tabulku (viz odkaz Výsledková tabulka – ta moje je pro dva tříčlenné týmy). V tomto mezičase se hodí moderátor, který s hráči dělá interwiev a prostě tuto díru okecává.
Na závěr je slavnostní vyhlášení výsledků. Vedoucí přinesou ceny a vyhlásí výsledky jednotlivých částí a pak celkové hry. Odměnu dostává samozřejmě první místo, ale není to nutností.
Detaily na vylepšení celkového dojmu: a) než připravíte jednotlivá kola, může moderátor promítat krátké rozhovory s lidmi o skautingu – stačí, když to bude střediskový vedoucí, anebo něčí rodič
b)před uskutečněním udělejte anketu s otázkami typu – Kolik je skautů v ČR? – apod. Odpovědi buď natáčejte, nahrávejte nebo jen vyhodnoťte a vaše anketní otázky v mezičasech mezi koly vyhodnocujte. Promítněte nahrávky a pak řekněte správnou odpověď. Pobavíte se a ještě se něco dozvíte.
c)odměnou nemusí být jen pytlík bonbonů. My jsme například zabalily jednu čokoládu do alobalu a druhou do zlatého papíru a prezentovaly je za zlatou a stříbrnou cihličku. Nebo na ně můžete napsat hodnotu šeku, který výherce získává. Samozřejmě si vystačíte i s čokoládovými bankovkami ze supermarketu, fantazii se meze nekladou. Čím víc si s touto zdánlivě bezvýznamnou částí pohrajete, tím více se při předávání cen pobavíte.
Přehled odkazů Duel – otázky a odpovědi ke kolu Duel
Trojice – otázky a odpovědi ke kolu Trojice – nejdříve odpověď, dále vysvětlení významu obrázků
Zdatnost – otázky a odpovědi ke kolu Zdatnost
Souboj – otázky a odpovědi ke kolu Souboj
Skautská lilie – jak rozstříhat obrázek – k 1. kolu
Tabulka - s čísly otázek – ke kolu 4.
Výsledková tabulka – tabulka pro zapisování výsledků v průběhu hry
Průběh – obrázky – obrázky ke všem kolům – př. k otázkám na poznávání rostliny apod.
2. část – obrázky – trojice obrázků ke 2. kolu Trojice