⛳Cílem hry je kombinací věcí nalezených v bludišti (samolepky) vytvářet = "kraftit" jiné věci (samolepky), které týmům pomáhají otvírat nová herní místa a dostávat se tak hlouběji do hry, až otevřou poslední vrata a zničí zdroj zla.
☝️Hra rozvíjí funkčí komunikaci, orientaci v prostoru, dovednosti práce v nočním prostředí.
⛳ Hřiště / herní prostor tvoří bludiště (vyznačené například vyhrazovací páskou na tyčkách), obsahující "místnosti", označené cedulí místnosti - brankou. V místnosti je hráčům k dispozici složka s příslušnými samolepkami.
Branky, dveře do místností musí (zvlášť v případě nočních her) obsahovat vizualizační prvek toho, které týmy mají dveře otevřeny - ve dne postačí barevné šátky - pokud je vyvěšen, může tým brankou procházet. V noci se nám osvědčily například chemky v příslušných barvách, které se ze zásobníku vytáhnou a zavěsí na vstup. Modelové bludiště je v nákresu, v jiné verzi jsme tajné chodby (takto ukrývaly bonusy v etapovce) změnili na průchody bludištěm - zkratky.
Základní pravidla
Hrají středně velké týmy (kolem 6 hráčů), bludiště v nákresu unese asi 30 hráčů. Vně bludiště jsou domečky týmů, v noční variantě dobře osvětlené. V domečku mají týmy k dispozici nůžky, malé papíry (účtenky nebo roličku účtenkového papíru pokladního) a odkládací folie (prázdné A4 ze samolepek, na odložení získané samolepky). Vedle domečků je na stejném místě craft-table, stanoviště výměny samolepek na kterém po celou dobu hry sedí instruktor.
Suroviny
Na začátku hry obdrží tým základní sadu samolepek - obsahuje dva klíče a několik lízátek. Hráči se vydávájí do bludiště najít a přinést suroviny. Ty jsou vytištěny na samolepkách, na jednu cestu odnese hráč z bludiště jednu samolepku. Mohou přitom chodit jen do místností, které jsou pro jejich tým odemčeny - viz výše. Na začátku hry tak odemknou nalepením klíče "zdarma" prádelnu a přístěnek na košťata a dostanou se tak k samolepkám hadrů, smetáků a lopatek.
Kraftění
Vhodnou kombinací samolepek (nebo jejich odstřižených částí) vznikají nové předměty (3 x hadr = lano, odlomený smeták + lopatka = lopata / pádlo; odlomený smeták + lano + ohnutá vidlička = háček na udici). Tým si zkraftí věci na papírku v domečku a pokusí se výtvor legalizovat v craft-table. Instruktor rozhodne zda se pokus zdařil a co bylo vyrobeno a vydá příslušnou (černou, vyjma lana) samolepku. Pokud vytvořená věc otvírá dveře, oznámí to týmu. Zkraftěnou lopatou např. odháže písek u dveří do kuchyně, a získá tak ohnuté vidličky, potřebné jako háčky na udice. Na grafikách u dveřích je recept vidět, v noci k nim dejte elektrické svíčky.
Instruktor na craftingu má k dispozici samolepky označené "craft" a několik samolepek lízátek. Podle dynamiky hry může neúplné recepty vracet, nebo zabavit (a vydat lízátko útěchy), může poskytnout radu nebo nápovědu. Může uznávat (nebo neuznávat) recepty slepené proti logice (nevypadá to, jako to, co mají vyrobit, ale obsahuje to příslušné samolepky). Hráče může také edukovat, jak samolepky stříhat a jak je lepit. Instruktor by měl znát recepty, aby nemusel každý pokus ověřovat. Recepty jsou na straně 2 mapy hry.
Otvírání dveří
Tým v případě vykraftění "klíče" - věci, která otevře vrátka - samolepku odnese na příslušné dveře (vrátka), nalepí je na pole v barvě svého týmu a vyvěsí šátek (zavěsí chemku) své barvy. Odteď může do místnosti vstupovat, aby se skryl před bestiemi nebo si vzal další suroviny.
Bestie
Bludištěm se pohynují instruktoři coby bestie. Pokud se dotknou hráče, musí se zařadit do "vláčku mrtvých" a chodit za bestií. Ta je čas od času "odloží" venku před bludištěm, na půli cesty k domečkům. Každý "posedlý" dostane na krk kartu posednutí, která spoluhráčům říká, jaké výkrafty, suroviny nebo lízátko jej zachrání (aby mohl pokračovat ve hře a nemusel stát na trestné.
Konec hry
Hra končí, jakmile se některý z týmů "prokouše" do středu bludiště. Tady může např. obětovat určitý počet lízátek nebo svící, aby zahnala ze srdce dungeonu zlo zpět do podsvětí, nebo zde najde něco potřebné v etapovce.
Podle dynamiky hry lze:
- Uznávat neúplné nebo originální recepty (např. kameny místo dělových koulí v závaží k žumpě) - řeší instruktor na craftu.
- Nezabavovat chybné recepty, nebo to nedělat vždy. Nebo brátit aspoň část samolepek. Nebo aspoň poskytnout informaci o tom, jak blízko s receptem tým byl ke správnému řešení.
- Odstranit z bludiště tajné komnaty (hodí se pro ukrytí equipu etapovky nebo samolepek s lízátky) nebo je změnit na průchody (v nákresu naznačeny žlutě).
- Snížit počet závěrečných dvěří (temná cesta) nebo je zařadit vedle sebe, nikoli za sebe.
- Umožnit týmům sdílet si recepty nebo vyměňovat informace.
- Zmírumilovnit bestie.
- Doporučit ýmům zboření týmů a větší míru spolupráce.
- Zveřejnit strom receptů (například v tajné komoře).
Samolepky
Se tisknou na archy 65 samolepek 38 x 21.2, např.
tady.