Strategická bojová hra pro (ideálně) 4 týmy a jeden tým vedoucích. Hraje se 24 hodin, hra je poměrně náročná na počet vedoucích, kteří jí musí personálně zajistit.
Pravidla
Cíl hry: Každá skupinka se snaží nasbírat co nejvíce krabiček od filmů. Každý může mít u sebe najednou maximálně dvě krabičky.
Herní území: Ideální je čtverec o straně 200 až 500 metrů volně v terénu. Zhruba uprostřed čtverce by se měl nacházet tábor a poblíž tábora stanoviště vedoucích. Rohy čtverce tvoří stanoviště jednotlivých skupin. Čtverec se nijak nevyznačuje, není ani zakázán pohyb mimo něj.
Příprava: Před začátkem vlastní hry dostane každá skupinka dva různobarevné provázky, jeden dlouhý cca 10 metrů a druhý cca 15 metrů, + 50 krabiček od filmů. S tímto a s věcmi, které budou potřebovat na přenocování a hraní odchází všichni na svá stanoviště. Ta nejsou pevně daná (stačí říct: „Vy běžte 200 metrů na jih a tam si udělejte stanoviště“), důležité je utajení před ostatními. Stanoviště vypadá takto: z kratšího provázku je vytvořen menší – vnitřní kruh. Uprostřed vnitřního kruhu jsou na viditelném místě všechny krabičky od filmů, které skupinka vlastní (na začátku hry je jich tam tedy 50). Kolem vnitřního kruhu je z delšího kusu provázku vytvořen obranný kruh.
Zhruba uprostřed herního území je stanoviště vedoucích, vyznačené krepovým papírem. Stanoviště vedoucích má samozřejmě také vnější a vnitřní kruh, přičemž ten vnější (obranný) je hooodně velký. Vedoucí mají asi tak 200 krabiček od filmů. Někteří vedoucí ale musí zůstat v táboře (proč bude popsáno níže).
Hra: V určený čas, který všichni znají (děti si musí stihnout postavit stanoviště), začíná hra (hraje se například od 13:00 do 13:00). Primárním úkolem je nasbírat co nejvíce krabiček od filmů a to jak od svých soupeřů, tak od vedoucích. Útočit na ostatní může libovolný člen jakékoli skupinky. Obránci smí chytat útočníka pouze v mezikruží, do vnitřního kruhu obránci smějí pouze když jdou spočítat krabičky nebo je srovnat. Když je útočník chycen, sedne si do vnitřního kruhu družinky, která ho chytila a čeká 20 minut. Musí samozřejmě odevzdat všechny krabičky, které u sebe má. Když útočníka chytí vedoucí na svém stanovišti, čeká ve vězení pouze 10 minut. Každý (včetně vedoucích) smí nosit u sebe maximálně 2 krabičky.
Všechny družinky mají během hry možnost přijít do tábora a za určitou práci si vydělat provázek na zvětšení vnějšího (obranného) kruhu a tak zlepšit svůj obranný prostor. Vnitřní kruh se nezvětšuje. Důležité je, aby děti předem znaly cenu (můžete např. vyrobit ceník: naštípání jednoho špalku dřeva - 0,5 metru, úklid odpadků na louce – 5 metrů atd.). V každém táboře je vždycky co dělat. Získávání provázku nesmí být moc jednoduché (za jednoduché úkoly je málo provázku). Lze také možnost získávání provázku časově omezit. (např. hraje se od 13:00 do 13:00 a od 13:00 do 20:00 můžete v táboře získávat provázky).
Za nějaký speciální úkol můžou družiny získat stěhovací kartičku v případě, že je ostatní objevili, nebo že místo, které si družinka vybrala není strategické. Tento úkol by měl zabrat dost času, měl by být značně nepříjemný a může být tak náročný, že ho bude muset dělat několik lidí, ale na druhou stranu musí být splnitelný. Já sám jsem jednou vylíval chemické záchody (opravdu chuťka), dobré je třeba stavět stožár atp. Když skupina získá stěhovací kartičku, jde s nimi jeden z vedoucích jako dozor a družinka má 15 minut na to, aby přesunula svoje kruhy. Může si před vlastním přesunem obhlídnout terén, zavazadla také smějí přesunout mimo limit. Stěhovací kartička je jen na jedno použití. Počet stěhovacích kartiček, které lze během hry získat může, ale nemusí být omezen (záleží v podstatě na počtu úkolů).
Vedoucí, kteří jsou na stanovišti hrají v postatě jako ostatní hráči s tím rozdílem, že nemusí vydělávat provázek na zvětšování svého obranného pásma. Jejich obranné pásmo vyznačené krepákem by mělo být větší, než to, které může jakákoliv družinka získat vyděláváním v táboře během hry. Vedoucí fungují také trochu jako vyrovnávací element, když některá družinka např. moc vyhrává.
Po 24 hodinách hra končí, všichni se vrací zpět do tábora. Vyhrává družinka s největším počtem krabiček od filmů, vedoucí se do závěrečného bodování nepočítají.
Hru je možné okořenit ještě jedním pravidlem. Každá družinka má stan nebo celtu a osobní věci členů družinky, které nejsou ve stanu nebo pod celtou může kdokoliv (za předpokladu, že ho nikdo nevidí) ukrást. Je docela sranda se ráno probudit, zjistit, že nemáte boty a hledat je bosi po lese...
A na závěr několik poznámek: Hra VŽDYCKY rozbouří hodně velké emoce.
Hra hodně podporuje strategické myšlení a týmovou spolupráci.
Hru by měly hrát děti přibližně stejně staré, je určena spíše pro starší (u nás v oddíle ji vždy hrály děti od cca osmi do patnácti let, ale i roveři se dobře vyblbnou – zejména v roli vedoucích).
Hra je také tak trochu simulací politiky. Skupinky se mezi sebou totiž snaží uzavírat smlouvy o neútočení, které se ale většinou vesele porušují. Záleží, kdo je lepší vyjednávač, Vedoucí by ale neměli bránit vznikům aliancí.
Potřeby: 2 různě barevné provázky, krabičky od fotografických filmů (nebo od kindervajíček...), krepový papír.