Hráči sbírají potravu a loví jeden druhého, pokud seženou dost potravy, mohou se vyvinout v silnějšího predátora
Pravidla
Příprava hry:
Vytiskneme kartičky s obrázky: kuřat, kanců, skotu, medvědů, obilí, dělníků a predátorů (predátoři mají navíc čísla od 1 do 4). Seženeme dostatek rohlíků pro krmení plus zajímavé ingredience pro ochucení. Vymezíme hrací území vhodné pro běhání (velikost a terén dle vlastního uvážení). Na tomto území rozmístíme dle libosti kartičky s obrázky kuřat. Dále zde vyznačíme několik dalších menších lokalit: hnízda jednotlivých týmů - všechny jsou u sebe a jsou představovány stolkem s židličkami, střelnice kňourů (kdekoliv – házení např. šiškou/oštěpem na cíl), střelnice skotu (kdekoliv – střelba ze vzduchovky), střelnice medvědů (kdekoliv – lukostřelba), pěstírna (kdekoliv), studánka (daleko od hnízd – osvěžení, hráči se sem chodí napít).
Hráče rozdělíme do vyrovnaně silných týmů a každý tým necháme zvolit si svou královnu (nemusí to být žena). Všichni ostatní hráči jsou na začátku hry dělníci. Každému týmu pak přidělíme jedno hnízdo.
Hra/Jednotlivé role:
Dělníci hledají kuřata a „pěstují“ obilí a nosí je královně. Královna řídí dělníky a mění donesené potraviny s organizátorem za rohlíky. Královna může vybírat dělníky a nechávat je vyvinout v predátory. Dělník se vyvine v predátora tak, že jej královna nakrmí rohlíkem. Dělník se během krmení nesmí hnout z hnízda (nemůže tedy pomáhat ostatním dělníkům), musí sedět na židli a hlavně nesmí nic pít. Predátorů jsou 4 druhy, přesněji 4 vývojové úrovně. K postupu z jedné úrovně na druhou je třeba nechat se nakrmit dalším rohlíkem. Každá vývojová úroveň přitom vyžaduje rohlík s jinou ingrediencí (viz tabulka krmení). Tyto rohlíky jsou u organizátorů každý jinak ceněny (viz tabulka cen rohlíků). Každá úroveň predátora umožňuje lov náročnější zvěře, případně dělníků a dokonce i méně vyvinutých predátorů (viz tabulka potravinový řetězec). Vyhrává družstvo, jemuž se ze všech soupeřících týmů podaří vyřadit alespoň jednoho hráče, nebo bude mít po uplynutí časového intervalu nejsilnější armádu predátorů.
Herní území a Jednotlivá stanoviště:
Herní území: Hráči se po něm pohybují zcela volně a shánějí potravu. Dělníci hledají kuřata, predátoři loví dělníky nebo nižší úrovně predátorů.
Hnízda: Je to domov královny, která se odtud nikdy nevzdaluje. Přebírá zde potravu od dělníků a predátorů a řídí je. Samozřejmě má na starosti krmení. Královna sama se nemůže v nic vyvinout. Při dostatečném počtu organizátorů je v každém hnízdě jeden organizátor, který dohlíží na krmení a dodává rohlíky.
Střelnice: Zde je nutný dohled nějakého organizátora. Všechny střelnice mohou využít jen predátoři, kteří příslušnou zvěř mohou lovit (viz tabulka potravinový řetězec). Na střelnici čeká predátory střelecký úkol simulující lov (nechávám na vaší fantazii). Pokud predátor úkol splní, organizátor vydá predátorovi kartičku s příslušným zvířetem (např. na střelnici medvědů by predátor dostal medvěda).
Pěstírna: Opět dohlíží jeden organizátor. Přístupné pouze pro dělníky. Dělníci zde musí splnit úkol simulující pěstování obilí (např. nosit někam vodu). Při splnění úkolu jim organizátor věnuje kartičku s obilím.
Studánka: Dohlíží jeden organizátor. Jde o místo, kam se může přijít kdokoliv a kdykoliv napít, vzhledem k povaze ingrediencí, jimiž jsou ochuceny rohlíky, jde o velmi vítané stanoviště. Navíc se sem chodí oživovat ulovení hráči. Povinně se musí napít a poté jim je vrácen jejich život (organizátor jim předá kartičku dělníka). Pokud sem dorazí 2 predátoři stejné úrovně, opačného pohlaví a každý z jiného týmu, mohou se „spářit“ (musí si například dát pusu, nebo se obejmout, podat ruce atd.). V tom případě se rodí nový predátor a to o úroveň vyšší, než byli jeho rodiče. O tom, do kterého týmu bude predátor patřit, ale rozhodne náhoda (kostka nebo hod korunou). Vítězné straně předá organizátor kartičku „narozeného“ predátora, jehož roli ztvární libovolný dělník týmu.
Poznámka: Všechna stanoviště také plní funkci úkrytu, nelze tedy na nich lovit ostatní hráče.
Lov:
Každý hráč musí mít vzadu za kalhoty zastrčený šátek, představující jeho život. Dále musí mít u sebe kartičku představující jeho roli (dělník nebo predátor). Predátor uloví hráče jednoduše tak, že mu vytrhne šátek z kalhot. Ulovený pak musí odevzdat predátorovi svou kartu a jít se ke studánce oživit. Jakmile hráč dostane od organizátora hlídajícího studánku kartičku dělníka, zastrčí si šátek za kalhoty a smí se vrátit do hry (je-li hráč uloven, musí po oživení vždy začínat jako dělník). Je-li hráč uloven predátorem 4. úrovně, je vyřazen a vypadává definitivně ze hry.
Každý hráč u sebe může mít maximálně dvě kartičky, kartičku své role a kartičku toho co ulovil. Nejde tedy, aby hráči nosili královně plné hrsti potravy. Pokud predátor uloví jiného hráče, který nese potravu, může si vybrat, zda jako potravu přinese královně roli uloveného hráče, či potravu, kterou ulovený nesl. Druhou kartičku musí predátor nechat ležet na místě, kde kořist skolil.
Predátoři se odlišují od ostatních hráčů, tím, že mají na tváři indiánské válečné malování. Jeden červený proužek na obou tvářích značí predátora prvního řádu, dva druhého řádu, tři třetího… predátor čtvrtého řádu má navíc černý proužek na čele. Je-li predátor uloven jiným predátorem, musí si obličej umýt.
Tabulka potravního řetězce: - Dělník: může sbírat kuřata a obilí
- Predátor 1. úrovně: může sbírat kuřata a lovit kňoury
- Predátor 2. úrovně: může lovit kňoury, skot a dělníky
- Predátor 3. úrovně: může lovit kňoury, skot, medvědy, dělníky a nižší predátory
- Predátor 4. úrovně: může lovit vše, krom predátorů stejné úrovně. Pokud uloví jiného hráče, ulovený je vyřazen ze hry. Nesmí sbírat kuřata a pěstovat obilí.
Pokud některá potrava není pro danou roli uvedena jako lovná, hráč příslušné úrovně tuto potravu lovit nesmí a nesmí ji ani získat ulovením někoho, kdo jí nese.
Tabulka krmení:
• Vývoj Dělník → Predátor 1. úrovně: osolený rohlík
• Vývoj Predátor 1. úrovně → Predátor 2. úrovně: rohlík s hořčicí a solí
• Vývoj Predátor 2. úrovně → Predátor 3. úrovně: rohlík s pepřem
• Vývoj Predátor 3. úrovně → Predátor 4. úrovně: rohlík s hořčicí a kakaem namočený v rosolu
Tabulka cen rohlíků:
• osolený rohlík: 8x kuře, 2x obilí
• rohlík s hořčicí a solí: 4x kuře, 3x kanec, 3x obilí
• rohlík s pepřem: 2x kuře, 2x kanec, 2x skot, 2x dělník, 2x obilí
• rohlík s hořčicí a kakaem namočený v rosolu: 1x kuře, 1x kanec, 1x skot, 2x medvěd, 2x dělník, 1x predátor, 2x obilí
Poznámky:
Hru jsem právě vymyslel, není vyzkoušená, a tudíž bude mít určitě nějaké mouchy. Pokud s ní budete mít zkušenost, piště sem prosím své připomínky. Možná by nebylo na škodu dát týmu možnost střídat královnu (vyměnila by si roli s unaveným hráčem). Jinak mě nic nenapadá.
Pěkně si zahrajte!