Závod družstev. Dvě družstva postupují proti sobě na vyznačeném okruhu, snaží se dosáhnout co nejlepšího času a na
trati plní zadané úkoly. V obou družstvech je nasazen „dubler“, tedy člověk, který všemožně pomáhá soupeřícímu
družstvu.
Pravidla
Cíl:
Rozvoj fyzické vytrvalosti a sociálních dovedností.
Motivace:
Je vhodné uvést motivaci humorného charakteru s využitím knižního zpracování ruského špionážního bestselleru „17 zastavení jara“. Představte si scénu s tajemnými agenty při předávání tajné zprávy. … Můžete také motivaci pojmout jako přednášku o světových špionážních organizacích (CIC, CIA, MOSSAD …).
Realizace hry:
Rozdělte hráče losem do dvou skupin s tím, že v každé skupině je nutné při losování tajně označit dublera, který bude v průběhu hry tajně pomáhat druhému družstvu. Všichni tedy vědí, že v každém družstvu je dubler, ale netuší, kdo jím je.
Úkolem dublera je tedy pomáhat maximální měrou svému družstvu, ale nenechat se odhalit.
Vlastní popis závodu:
Obě dr. současně vystartují po vyznačené trati proti sobě. Na trati jsou vyznačená místa, kde se dr. musí zastavit a plní zadané úkoly. Ty mohou být recesního charakteru, kvízové otázky z válečných dějin, sportovní úkoly a podobně. Správnost plněných úkolů kontroluje přítomný instruktor. Nezasahuje však do činnosti družstva. Dr. postupuje dále po trati, až když splní konkrétní úkol. Pokud úkol nesplní, dostává bodovou penalizaci. Dubler se snaží zpomalit rychlost postupu družstva a předat svým spolubojovníkům řešení úloh, aby ušetřili čas, apod. Okruh by měl být dlouhý max. 4 – 5 km, v členitém terénu. Je vhodné závod orámovat časovým limitem pro návrat družstev zpět. Jestliže dr. dorazí do cíle před stanoveným limitem, obdrží za každou sekundu před limitem jeden kladný bod. Za každou sekundu po limitu bod ztrácí.
Odhalení dublera:
V okamžiku, kdy jsou obě dr. v cíli, vyhlásí režisér hry možnost určení dublera. Dr. má možnost získat výraznou bonifikaci a tím i šanci strhnout vítězství v závěru na svou stranu. Při označení nesprávného dublera se družstvu naopak odečítají body.
Metodické poznámky:
Nepodceňujte přípravu. Kontroly označte raději viditelněji. Nenatahujte okruh na větší vzdálenost, může dojít ke ztrátě dynamiky závodu (cílem není jen běh). Teprve po odsimulování trasy, kdy zjistíme, za jak dlouho lze okruh uběhnout, jak dlouho budou trvat jednotlivé disciplíny a jaký by mohl být pravděpodobný odstup mezi družstvy, určíme časové limity a bonifikace.
Potřeby: tužka, papír, hodinky, orientační mapa okolí, pomůcky k úkolům