Hra zjednodušuje proces vyšetřování na pouhý princip hledání a sbírání stop, vyšetřování svědků a získání správných informací. Před zahájením této hry by tedy mělo být uvedeno, na co se hráči snaží přijít a co se snaží získat od svědků.
Hráči jsou rozděleni do týmů, minimální počet hráčů v týmu jsou 3. Každý tým dostane tabulku s označenými sloupci a řádky (A,B,C,... a 1,2,3...), aby mohl snadno určovat souřadnice jednotlivých polí tabulky. V každém poli tabulky je vytištěný smajlík nebo nějaký obličej, který symbolizuje svědka.
Vedoucí hry má také tabulky se svědky, jednu pro každý tým. Ve svých tabulkách má ale vyznačeny souřadnice svědků, kteří něco \\\"ví\\\". Počet svědků, kteří něco ví, by měl být přizpůsobený velikosti tabulky, velikost tabulky pak úměrná počtu hráčů a délce hry. To, že svědek něco ví, znamená, že pokud družina zvolí jeho souřadnici, dostane za ni část klíče k řešení zločinu.
Dále je zvoleno území, klidně členité, velikost přizpůsobená věku hráčů a velikosti tabulky. Na tomto území je umístěn dostatečný počet stop = papírky s obrázkem stopy.
Vedoucí hry a základny jednotlivých týmů jsou umístěny mimo hrací území.
Ve hře samotné jde o to, aby hráči sbírali stopy - vybíhají do území po jednom za tým, vrací se vždy s jednou stopou. Za každé tři stopy si můžou u vedoucího hry tipnout souřadnice svědka, který něco ví. Až získají všechny informace od svědků, vyřeší hádanku (např. odhalí zločince) a první tým, kterému se to podaří, vyhrává.
Hru lze hrát v podvečer s přizpůsobenými pravidly na plížení, nebo ji lze ztížit přidáním hlídačů na území se stopami.
Pozn: My jsme hru hrály v šesti týmech po 3 - 4 hráčkách. Vyšetřovaly jsme, kdo nám v noci vyloupil banku na táboře. Tabulky měly 8x8 polí, informací od svědků bylo 8 a stopiček, které jsme umístily do lesa bylo asi 1000. Informace od svědků byly části vytisklé fotografie lupiče, které jsme jim dávaly tak, že až do poslední chvilky nemohly tušit, kdo to vlastně je.
Potřeby: tabulky se svědky (počet týmů*2), informace od svědků, stopy