Kdo se lépe zorientuje na protivníkově území? Během studené války se snaží dvě mocnosti zjistit o sobě co nejvíce. Správní špioni musí být všestranní - rychlí, taktičtí, chytří...
Pravidla
Příprava
Doma: Vymyslete zprávy, které budou hráči luštit (na konci celé hry, viz pravidla). Zprávy se mohou týkat čehokoliv, dobré je použití historických souvislostí.
Např. pro SSSR:
Cílem našeho týmu je, aby náš nejlepší sovětský kosmonaut Jurij Alexejevič Gagarin, byl prvním člověkem, který vzlétne do vesmíru. Ke svému kosmickému letu má odstartovat 12. dubna 1961 v lodi Vostok 1 z kosmodromu Bajkonur.
pro USA:
Cílem našeho týmu je, aby se dva naši kosmonauti Neil Armstrong a Edwin Aldrin dostali naší kosmickou lodí Apollo 11 z oběžné dráhy země až na Měsíc, tady vztyčili vlajku USA, prozkoumali povrch Měsíce a stali se tak prvními lidmi na měsíci.
Vytvořte si kartičky s IQ dle počtu hráčů tak, aby na každé kolo každý hráč dostal balíček 15x10IQ. Dále taky musíte mít rezervu až někomu IQ dojde a bude ho potřebovat dobít (viz pravidla). Dále vytvořte kartičky s funkcemi dle počtu hráčů. Maximální počet funkcí je 5, mohou být ale zdvojené (např. 2 montážníci, 2 konstruktéři...). Každá funkce odebírá při souboji (viz pravidla) určitý počet IQ.
Funkce jsou:
- vedoucí projektu (odebírá 50 IQ)
- výzkumník (odebírá 40 IQ)
- pilot (odebírá 30 IQ)
- konstruktér (odebírá 20 IQ)
- montážník (odebírá 10 IQ)
A poslední věc přípravy doma je vytvořit si cca 50 jednoduchých otázek s odpovědmi, tyto otázky by mělo být možné zodpovědět do 30 sekund (my použily klasické otázky jako leze, leze po železe, nedá pokoj, až tam vleze apod.). Cílem těchto otázek totiž není hráče zdržet moc, ale jen trochu :-).
na místě: Vymezte pole dle počtu hráčů, toto pole rozdělte na dvě poloviny. Každá polovina náleží jednomu družstvu. Na každé polovině rozmisťte šátky tak, aby jich na obou stranách byl stejný počet. Hráče rozdělte na dvě družstva, jedno z nich představuje kosmický tým USA a druhý kosmický tým SSSR. Po vysvětlení pravidel (trvá to cca 10 minut) se můžete pustit do hry.
během hry: Během hry je potřeba člověk, který měří čas kol (délka kola je ideální při 5ti minutách, záleží ale na vás), tentýž člověk může být v tzv. "soukromém sanatoriu", kde se doplňuje IQ. Pak je ale ještě potřeba člověk, který dopisuje písmena do zprávy podle toho, kolik se v každém kole nasbíralo šátků. V jednom se tyto věci nedají stihnout.
legenda: Píše se rok 1953, nacházíme se uprostřed studené války. Dvě mocnosti, USA a SSSR, soupeří o to, kdo z nich bude úspěšnější v dobývání vesmíru. Týmy expertů usilovně pracují na vývoji raket a nových technologií. Oba samozřejmě nenápadně zjišťují, jak je na tom protivník. A tak vysílají školené špiony do řad rivala, aby jim dodal informace. Záleží jen na tom,kteří špioni budou výkonnější, a taky na tom, který tým lépe vyhodnotí informace svého špiona.
pravidla: Hra bude probíhat ve třech kolech a závěrečné části.
Před každým kolem si každý vezmete balíček s IQ a vylosujete si jednu funkci a pak se odpíská začátek kola. Každá funkce ubírá při souboji určitý počet IQ.
Během kola je vaším úkolem nasbírat co nejvíce šátků, ztratit co nejméně svých šátků a udržet si dostatečně vysoké IQ. Šátek seberete tak, že proniknete na soupeřovo pole a chytíte šátek do ruky, aniž byste prohráli v eventuálním souboji. Šátek nepřenášíte na svoje pole, ale počítáte si, kolik jste jich už sebrali. Nesmíte brát pořád jeden stejný šátek dokola, střídejte alespoň 3 šátky. K souboji dojde tak, že vás soupeř na své části pole zastaví dotykem. Poté si střihnete a ten, který vyhraje, ukáže svojí kartičku s funkcí. Podle toho odebere IQ svému protivníkovi. Pozor, IQ protivníka nesmíte využít ve vlastní prospěch. Pokud prohrajete na své části, nic se neděje, pouze nesmíte mít souboj se stejným člověkem dvakrát za sebou. Pokud prohrajete na části soupeře, musíte se nejprve vrátit na své pole a teprve potom znova vkročit do pole soupeře. Když vám dojde veškeré IQ, musíte si dojít do soukromého sanatoria a tam si IQ "dobít". Spočívá to v tom, že v sanatoriu dostanete nějakou jednoduchou otázku, po jejímž zodpovězení se můžete opět zapojit do hry. Celé kolo si počítáte, kolik šátků jste nasbírali, potom to nahlásíte. Konec kola bude stejně jako začátek odpískán.
V závěrečné části budete sestavovat zprávu vašeho špiona pomocí indicií, které budete shromažďovat během úvodních tří kol (každý šátek=jedno písmeno zprávy). Po třech kolech se co nejrychleji shromáždíte do svých družstev, dostanete ty části zprávy, které jste během hry sesbíranými šátky získali a snažíte se sestavit zprávu od vašeho špiona dřív, než soupeř. Vítězem se stává ten, kdo bude mít zprávu dříve, správně, úplněji vyřešenou.
Hra se dá hrát i ve tmě, je to ale mnohem náročnější, takže verzi ve tmě doporučuji pouze starším.
Potřeby: šátky (min 20), píšťalka, hodinky, IQ-kartičky, kartičky funkcí, otázky na dobití IQ, zprávy, krepák na ohraničení pole