aktivita slouží k vysvětlení pojmů a ujasnění si postojů tomu, zda existují \\\\\\\"ošklivá zvířata\\\\\\\". Vysvětluje evoluční přizpůsobivost a nutí přehodnocovat vlastní postoje.
Pravidla
Hráči se posadí do kruhu a vyjmenovávají \\\\\\\"ošklivá zvířata a důvod proč jsou ošklivá (např.had protože nemá nohy a plazí se, pavouk protože má moc nohou, krysa, protože má dlouhý holý ocas...). Pak se rozdělí do skupin a mají nakreslit imaginární zvíře se všemi jeho zápornými \\\\\\\"ošklivými vlastnostmi\\\\\\\". Pak se udělá výstavka \\\\\\\"Ošklivců odporných\\\\\\\". Vedoucí hry vytáhne původní seznam ošklivých zvířat a hlasuje se o každém, jestli je opravdu tak ošklivé, že si nezaslouží žít tady společně s námi a proto je nutno jej vyhubit. Vedoucí se snaží směrovat hru tak, aby bylo \\\\\\\"zachráněno co nejvíce zvířat. Po této části vedoucí vysvětlí proces evolučního přizpůsobení a fakt, že pojem krása a ošklivost zvířata neznají a podoba každého z nich odpovídá nárokům, které na ně klade prostředí. Poté se nechají kolovat pytlíky, do kterých si mají žáci sáhnout a říci, která přírodnina je jim příjemnější a proč. Pak se obsah pytlíků ukáže. Na závěr doporučujeme ukázat o popovídat si o jednom konkrétním ošklivém zvířeti (had, larva potemníka, pavouk, žížala) a jeho užitku pro zachování rovnováhy v přírodě.
Potřeby: Papíry,fixy, tužky, plátěné pytlíky s přírodninami, z nichž každá má jinou strukturu povrchu (např.kožešina, suchá rybí kůže).