Nenásilná aktivitka rozvíjející schopnost vnímat hudbu a reflektovat dojmy z ní
Pravidla
Organizátor vybere několik ukázek (nejlépe 3) z různých děl vážné hudby. Měly by mít rozdílnou atmosféru a vyjadřovat různé, pokud možno hodně kontrastní pocity, nálady....
Můj tip:
W. A. Mozart - Requiem (smutek, bolest, věčnost, smrt, lidská nepatrnost...)
E. H. Grieg - Peer Gynt (jaro, příroda, kouzla, naděje, svítání, radost...)
P. I. Čajkovskij - Klavírní koncert b-moll (vášeň, láska, žárlivost, silné emoce, zamilovanost...)
Účastníci obdrží čtvrtku bílého papíru, kterou si rozdělí na tolik dílů, kolik organizátor připravil ukázek. Mají k dispozici pastelky/vodovky/tempery/křídy/uhel... (dle věku a výtvarné zdatnosti účastníků).
Organizátor pustí první ukázku. Nekomentuje ji, neuvádí autora ani dílo, jen vyzve účastníky, aby do prvního dílu své čtvrtky zachytili (ať už konkrétně nebo abstraktně) své pocity z hudby. Je dobré pouštět stále tutéž část (nejlépe 4min dlouhou) dokola.
Když mají všichni hotovo, je na řadě další ukázka.
Poté, co všichni zaplní všechny díly své čtvrtky, organizátor znovu pustí první skladbu. Po doznění účastníci představí ostatním svůj obraz k tomuto úryvku, řeknou, co ji hudba připomínala, proč namalovali zrovna to, co namalovali...
Tímto způsobem probereme všechny skladby a výtvarné dojmy účastníků.
Nakonec může organizátor - pokud si to zjistil (a to by rozhodně měl) - říci názvy skladeb, něco o autorech, o jejich pohnutkách k napsání toho dotyčného díla...
Potřeby: potřebná hudba na vhodných nosičích, zařízení k jejímu přehrání, čtvrtky, výtvarné potřeby dle výběru