závodění a sázení s prvky náhody a matematické náhody
Pravidla
Hráči se rozdělí do jednotlivých stájí po třech (po dvou). V rámci stáje si rozdělí startovní čísla 1 až 6, tedy každý má dvě (tři) startovní čísla, napíše si je na papír připne viditelně spínacím špendlíkem k oblečení. Každá stáj získá základní vklad - 5 peněz.
Úkolem každé stáje je získat do svých řad nového koně - arabského plnokrevníka. Ovšem napřed si na něj musí vydělat, jak jinak než závoděním a sázením. Cena koně se může během hry dle potřeby zvyšovat a snižovat, optimum je asi 50 peněz. Závodí se tak dlouho, dokud některá stáj koně nezíská.
Jednotlivé fáze hracího kola:
1) Stáje postupně házejí kostkou, čímž určí, kdo z nich je bude v následujícím závodě reprezentovat.
2) Poté, co jsou známi jednotliví závodníci, může se začít sázet. Kurz sázek je: vítěz bere 3x svůj vklad, ostatní sázky propadají banku.
3) Sázky se uzavřou a koně se seřadí na startovní dráze. Nastupuje karta náhody. Koně si postupně lízají z balíčku, přečtou si, jaké (ne)štěstí je potkalo, a karty se ve stejném pořadí vrací dospod. Krom toho se odkládá dospod jedna neznámá karta z vrchu balíčku navíc. Je důležité, aby vždycky jednotlivé stáje lízaly karty v pevném pořadí a aby celkový počet karet náhody byl nesoudělný s počtem karet použitých v jednom kole. Jinak by si náhoda na některé družstvo pěkně zasedla. Ideální je vzít vhodné prvočíslo. Balíček karet se během celé hry nijak nemíchá.
4) Nové sázky už uzavírat nelze, ale kůň může v tuto chvíli svou sázku stornovat a získat tak zpět půlku (dolní celou část půlky) svého vkladu.
5) Hráči splní úkoly podle karet náhody a závod může začít. Trať nemusí být dlouhá. Pro oživení musí koně překonat živý plot (skákací guma) a Taxisův příkop (nakreslený na zemi). Obě překážky by mělo v pohodě zvládnout i to nejmenší a nejtěžkopádnější dítě.
6) Poté co koně doběhnou se vyplácí výhry plus paušální odměna za první, druhé a třetí místo - 3/2/1 peněz.
Náhody na kartách se začnou po několika kolech opakovat a posunovat po jednotlivých stájích. Hraje-li se dostatečně dlouho, dojdou všechny náhody na každé družstvo. Dá se odhadnout, kdo dostane v dalším kole kterou kartu a přizpůsobit tomu sázku. Ale hra neztratí své kouzlo, ani když na to děti vůbec nepříjdou.
Karty náhody je dobré vyrobit z opravdových karet, třeba reklamních, aby je od sebe nešlo rozeznat podle zadní strany.
Tipy na karty náhody:
1) Špatně sis zapamatoval trasu, poslední úsek běžíš 2x.
2) Tvůj žokej ztloustl! Poběžíš s batohem!
3) Na trase sis poranil nohu, poslední úsek doskákej snožmo.
4) Zkus, zda při běhu pomáhá lepší hydratace - před startem vypij hrnek vody!
5) Uvolnila se ti cestou podkova! Celou trasu absolvuj v holinkách!
6) Na tvé dráze je příkop o 15 cm kratší.
7) Při závodě tě otravuje moucha! Alespoň 10x ji odežeň tím, že zvedneš obě ruce nad hlavu.
8) Máš poslední příležitost změnit sázku a zašilhat do karet soupeřům!
9) Před startem ti určitě prospěje drobná rozcvička - postačí 10 dřepů!
10) Pomoc ze zázemí - nechť celá vaše stáj podporuje svého šampiona tematickými písněmi o koních!
11) Vítěze čeká dvojnásobná odměna - tak se snaž!
12) V tomto dostihu se nic mimořádného nestalo.
13) Díky skvělému startu jsi hned v úvodu získal 5 sec náskok!