Babylonské zmatení jazyků

Hru přidal: radkastepanova@centrum.cz
Zdroj nebo autor: samokvaška
Zapsáno: 31. 7. 2006 v 19.21
Zhléhnuto: 7385 krát (2 denně)
Parametry: Na ven, Chodička / strategická, Na inteligenci / paměť, Zážitková / inscenační
Potřeby: papíry, tužky, píšťalka
Vylušti šifru a získej zpět své přátele!

Pravidla

Babylonské zmatení jazyků

Motivace: Před děti předstoupí babylonská královna a promluví k nim: „Protože se k sobě již dlouho nechováte tak, jak si bohové přejí, nadáváte si, neuklízíte chatky atd., rozhodla jsem se Vás potrestat! Na Váš národ se snese pohroma. Zmatu Vaše jazyky a pak bude jenom na vás dokázat, zda jste schopni si mezi sebou porozumět.“

4 a více skupin po 4 a více hráčích – pokud možno věkově vyrovnané (v součtu)
8 – 16 let

Každá vylosovaná skupina dostane nalosovaného vedoucího, který dohlíží na to, aby děti stihly splnit zadané úkoly v limitu. Když si děti neví rady s rozluštěním vlastní šifry, nenápadně je ke správnému řešení dovede.

Začátek hry:
Každý oddíl dostane svou šifru = svůj jazyk.
Příklad 1: odvaha Příklad 2: přátelství
aodvah přtlstváeí
Do jedné hodiny mají děti za úkol:
 vymyslet název svého národa
 dešifrovat svůj jazyk (př.1: poslední písmenko předsuneme před první, př. 2: nejdříve píšeme souhlásky, pak samohlásky daného slova; možností je mnoho)
 vymyslet mírové poselství ve svém jazyce o délce min. 5, max. 10 slov a zhotovit ji čitelně v tolika provedeních, kolik je ostatních týmů
 najít si stanoviště v lese - trochu skryté, ne moc vzdálené
 vymyslet skrýš pro své mírové poselství a tam všechna čtyři ukrýt
 zhotovit ve vlastním jazyce návody, jak se k poselství dostat – zašifrovat popis cesty k vlastnímu poselství
 zvolit mezi sebou jednoho, který bude hlídat stanoviště a předávat zašifrované návody příslušníkům ostatních národů (třeba někdo, kdo nemůže běhat; děti se můžou i střídat, aby si odpočinuly)

Po uplynutí jedné hodiny startuje vlastní hra písknutím na píšťalku. Každý tým ji startuje ze svého stanoviště, aby se zvýšila pravděpodobnost všechna stanoviště najít. (Nejde o hru na schovávanou!) Kromě hlídače stanoviště vyběhne celý oddíl ke stanovišti jednoho jiného národa (libovolného) a vyzvedne si šifru. I s vedoucím si pak najde klidné místo, kde ji rozluští (vedoucí s dětmi běhat nemusí, může si s dětmi dohodnout místo, kam za ním budou běhat se šiframi). Jedno či dvě děti pak doběhnou vyzvednout zprávu (měly by se snažit být co nejméně nápadné, aby nepomohly soupeřům). Rozluštit mírové poselství už bude hračka, protože jazyku tohoto národa už rozumíme (papír s mírovým poselstvím slouží jako potvrzení přátelství mezi národy).

Konec hry:
Hra končí ve chvíli, kdy všechny národy mají vyluštěná mírová poselství zbývajících národů. Hodnotí se rychlost. Tým, který bude mít rozluštěno, musí tuto skutečnost oznámit vedoucí celé hry, která zprávy zkontroluje a zapíše si cílový čas. (Kde je vedoucí hry, ví každý zúčastněný vedoucí.)

Důležité:
Oddíl by měl řešit vždy pouze jednu šifru. Všichni členové oddílu by se měli držet pohromadě, vyjma hlídače. Vedoucí pouze pomáhá, neluští za děti. Jeho úkolem je děti motivovat a inspirovat. Je i v zájmu vedoucího, aby právě jeho oddíl zvítězil. Vysvětlíme dětem, že se musí při hře chovat co nejtišeji, aby nic nevyzradily soupeřům – je to součástí strategie!





PRAXE:
Bestiáni (vzorové jméno národa) dostali následující šifru:
Šifra: abeceda
baecead
Děti by měly přijít na to, že 1.písmenko je vyměněno s druhým a poslední s předposledním. To je nyní jejich jazyk. Vymyslí v něm větu mírového poselství.

př. Nic nebrání tomu, abychom se stali přáteli.
Inc enbráín otum, baychmo es tsail řpáteil.
Když slovo nebude mít tolik písmen, vymění se jen tomu, co je a jde.
 


Načítám komentáře...
Vyhledávání hervyhledat hry Přidat hrupřidat hru
 
Animato.cz
Hranostaj v mobilu!
Hranostaj.cz nyní jako mobilní aplikace! Get it on iTunes! Get it on Google Play × Neruš!