Každý zná tuto klasickou hru se slovy. Co si ji takhle zkusit naživo? Zapotí se i ti největší lingvisté (při běhu :-))
Pravidla
Základní princip je odvozen ze stolní hry, tedy skládání slov z písmenek s cílem získat co nejvíce bodů. Detaily z pravidel o (ne)přijatelných slovech apod. vypisovat nebudu.
Před začátkem hry je třeba připravit písmenka (můžete využít ta v příloze, doporučuji na každý tým jeden papír). Písmenka rozmístěte po okolním prostoru.
Dále bude potřeba hrací plán - např. 2 či více slepených A3. Na plánu může být čtvercová síť, ale není to podmínkou. Na plán můžete vyznačit několik prémií (zdvojená hodnota slova atd.), kterou tým získá, když ji překryje slovem. Plán umístěte tak, aby na něj bylo vidět z co nejvíce stran a mohlo k němu přistoupit víc lidí najednou.
Hráče rozdělte do týmů (alespoň po 3 lidech, ale tak max 4 týmy).
Po startu hráči hledají písmenka a přinášejí je k hracímu plánu, kde z nich v průběhu vytváří slova. Každý tým si u plánu vytvoří svou hromádku písmenek. Týmy zřejmě dospějí ke strategii, kdy 1-2 lidé skládají slova a dirigují zbytek týmu, aby přinášeli určitá písmenka.
NOŠENÍ PÍSMENEK: Každý může najednou nést pouze jedno písmenko. Písmenko přinesené ke hracímu plánu už nelze vrátit zpět (kvůli vyhodnocení, viz níže). Do hry doporučuji přidat vedoucí/škodiče (při chycení hráči seberou písmenko, zadají 10 dřepů...).
TVORBA SLOV: Slova skládají hráči pouze z písmenek, která přinesli jejich spoluhráči, přičemž každé slovo musí být napojeno do jednoho už uznaného (Příklad: Chci udělat "PES" a mám písmena "P" a "E". Na plánu už stojí slovo "KOS", takže využiji ono ležící "S"). Pokud má tým vymyšlené slovo, nejprve ho nahlásí vedoucímu/zapisovateli, který posoudí jeho správnost. Pokud ho uzná, hráči slovo přilepí na plán. Zapisovatel spočítá a zapíše body i s případnými bonusy.
Hru podle potřeby omezte časovým limitem nebo hrajte až do posledního písmenka.
VYHODNOCENÍ: Každému týmů se na konci odečte bodová hodnota písmen, která přinesli a nevyužili. Pokud tým použil všechna písmena, přičtou se mu bodové hodnoty všech písmen, které zbyly ostatním týmům!
Co se týče symbolického rámce, pro starší možno použít třeba téma národního obrození (Jungmann potřebuje pomoc s tvorbou slovní zásoby pro nový jazyk, vedoucí jako Němci chytají hráče a vezmou jim písmenko, pokud se neprokážou nějakým německým slovíčkem).
TIP: Hru můžete obohatit tím, že týmům dovolíte směňovat mezi s sebou písmena.
Potřeby: písmenka (vytištěná a nastříhaná), herní plán, lepidlo, možná slovník :-)