Je vytvořeně velká šachovnice s rozměry 7x7/8x8 čtverců. Velikost čtverců pak závisí na podmínkách a množství osob (my hráli přibližně se čtverci o velikosti 8cm), které budou hrát. Krom toho je nutno vytvořit žluté karty ve tvaru čtverců, které představují oheň, dále figurky pro hráče a připravit žetony.
Hraje vytvořena pro cca 6-8 hráčů (příp. skupin - pro jednoduchost budu používat jednotné číslo). Cílem hry je zůstat poslední naživu a ostatní nechat "shořet v plamenech". Toho lze dosáhnout pouze tehdy, když vytvoříte vhodné spojenectví s jinými hráči. Úkolem je obklíčit protihráče ohněm tak, aby se nemohli hnout. Jakmile se hráč dostane do situace, že se nemůže nikam pohnout, hra pro něj končí. Zbylí hráči pokračují dál ve hře až do situace, kdy zůstane jeden hráč.
Hra začíná umístěním figurek hráčů na jedno z prostředních políček. Hra probíhá v předem neurčeném počtu kol, kdy počáteční hráč se vždy o jednu pozici posune. Je vhodné upozornit hráče na to, že pořadí hráčů je dané a že počáteční hráč se "točí" v kruhu.
Každé kolo probíhá následovně:
1) SÁZKY: každý hráč si určí, kolik žetonů vsadí na dané kolo. Hráč, který nabídne nejvyšší obnos získává možnost pohnout ohněm. Sázky však propadají všem hráčům bez ohledu na to, zda vyhráli či prohráli. Minimální sázka je 1.
2) POHYB FIGURKOU: Každý hráč ve stanoveném pořadí hne svou figurkou, přičemž platí následující pravidla:
- je povoleno hnout pouze o 1 pole
- je zakázán pohyb do úhlopříčky. Je tedy povolen pouze vertikální či horizontální pohyb
- je zakázáno hnout na pole s ohněm (=smrt)
- pokud na konci kola sdílí nějaký hráč pole s jiným hráčem, další kolo nesmí skončit opět na poli společně. Musí tedy hnout jiným směrem. Není-li to možno, tak pro hráče hra končí)
- je zakázáno vzájemné střídání míst v rámci dvou či více hráčů. (1. hráč A1 jde na A2 a hráč 2 jde z A2 na A1)
3) ROZŠÍŘENÍ OHNĚ: Hráč, který na začátku kola vsadil největší počet žetonů nyní určí polohu ohně. Vezme kartičku ohně a umístí ji k již umístěným kartám na hrací plochu. Nová karta ohně se musí dotýkat již umístěných karet ohně nejméně 1 hranou a nesmí být položena na hráče.
Cílem hry je obklíčit hráče ohněm tak, aby se nemohli hnout. Jakmile se hráč dostane do situace, že se nemůže nikam pohnout, hra pro něj končí. Zbylí hráči pokračují dál ve hře až do situace, kdy zůstane jeden hráč.
SPECIFIKA 1. KOLA: V prvním kole probíhá pouze fáze 2 - přesun figurek. Oheň umístí organizátor na původní startovní místo figurek.
Zkušenosti s hrou: 1. hru jsme hráli ve skupině 80 dětí ve věku 7-15 let, kdy děti nezískaly žetony dopředu, ale měly možnost je sbírat v terénu. Tím však vznikly dvě oddělené skupiny. Jedna sbírala žetony a druhá hrála u stolu. První skupinu však po čase přestala činnost bavit z hlediska její jednotvárnosti a tomu, že neviděli žádný výsledek. Skupina u stolu (cca 20 dětí) si hru užívala. Vzhledem ke sběru žetonů vznikl celkem významný rozdíl mezi skupinami a strategická část hry byla silně narušena.
2. Hráno ve skupině cca 20 lidí ve věku 15-22 let, kdy byla vynechána část sbírání žetonů, ale byly jim přiděleny rovnou. Skupiny po 2-3 hrály proti sobě v 8 týmech. Aktivně se zapojili téměř všichni hráči a přibližně polovina z nich hru večer hrála znova z vlastní iniciativy. Byl znám výrazný posun ke strategii a ke zajišťování spojenectví, čili splnila svůj účel
Náměty na další hraní: - zajistit umístění všech žetonů hráčů na stole (ať každý vidí, jak je na tom protihráč)
- zajistit větší hrací plochu nebo promítat na stěnu (2 stoly byly poměrně málo)
Budu rád za nápady a postřehy jak hru ještě vylepšit :)
Potřeby: Velká šachovnice, papírové čtverce o velikosti políček; "figurky" pro hráče ve tvaru čtverců menších než políčka, 90 žetonů/hráč