Příběh hry
Příběh celé hry spočívá v principu přenosu signálu. Děti jsou tyto signály, které cestují mezi vedoucími, kteří si posílají zprávy. Je fajn mít o tom trochu ponětí, ale asi se to dá zvládnout i bez toho. Ve zpětné vazbě po hře mi bylo porazeno udělat pro děti krátkou přednášku, na které je nějaký vedoucí hrající si na vědce je zasvětí vědecky, ale jednoduše do problematiky. Pak totiž děti nechápou proč to mají dělat a nemají motivaci, ale dá se to zvládnout i bez toho. Pokud máte vedoucího, který tomu trochu rozumí, či jsi to dokonce Ty, tak máš/máte velkou výhodu. Ale na internetu je mnoho informací o tom. Vřele doporučím tento článek na
idnes, ale pokud na to chcete jít trochu odborněji doporučuji
prezentace od Ing. Burdy. Hru berte trochu s rezervou, úplně nemůžeme dětem odpálit hlavy :D.
Ale teď už k pravidlům hry:
I. Začátek hry:
Máme herní pole se stromy (les nebo nějaký park), ve kterém se volně pohybují vedoucí. Ještě je stanoviště, kde je jeden vedoucí. Děti musí vědět, kde to stanoviště je. Děti rozdělíme do rovnoměrných týmů. V našem případě to hrálo 21 dětí a rozdělil jsem je na 4 týmy, ale asi jsem je měl rozdělit na 5 týmů. Každý tým dostane kartičku týmu
(do přílohy přikládám jak by to mohlo vypadat) a pásek krepáku podle barvy týmu. Po startu hry si děti stanoví, který strom bude jejich vysílač a kolem jeho obvodu přivážou krepák, který dostali.
II. Samotná hra:
Děti se pohybují mezi vedoucími, kteří si mezi sebou posílají zprávy. Vedoucí zavolá skupinu, která jim je nejblíže. Vedoucí můžou posílat pouze SMS (textové zprávy) a MMS (Multimédia - nakreslí nějaký obrázek). Vedoucí dá dětem papírek se zprávou a řeknou komu ji chtějí poslat, co posílají (SMS/MMS) a na kartičku týmu připíšou peníze, tak že na kartičku napíšou v případě SMS +1 u MMS +3. Věříme dětem, že to dojde. Za SMS v realitě taky vždy platí ten co ji posílá. Děti jsou za vedoucím, kterému to mají poslat, ale po cestě musí jít k nejbližšímu vysílači a až potom od toho vysílače k tomu vedoucímu. A takto přenáší zprávy mezi vedoucími a vydělávají peníze.
III. Generace (G) a přenos:
Základně všechny týmy začínají na 1. generaci (1G). U SMS mohou děti chodit nebo běhat ve všech generacích, ale u MMS v 1G musí skákat, ve 2G musí jednoho člena nést a ve 3G mohou chodit nebo běhat. Omezení pohybu musí dodržovat pouze při přenosu zprávy a omezení je takové, ke kterému vysílači jsou.
Dovolím si shrnutí do přehlednější tabulky:
Služba generace | 1G | 2G | 3G | Zisk
|
---|
SMS | běh / chůze | +1
|
MMS | Skákat | 1 člen týmu se nesmí dotýkat země | běh / chůze | +3
|
IV. Stanoviště a rozšiřování:
Na předem stanoveném stanovišti jednou za čas mohou děti přijít a koupit si rozšíření vysílače. Čím víc vysílačů mají tím se méně nachodí, protože stačí se otočit pouze u jednoho. My jsme dětem na kartičce zaškrtli čísla co měli vyděláno a vyplatili jim to v mincích. Dobrá poznámka od vedoucí co na tomto stanovišti byla je, že věci si mohou nakupovat tak, že se jim to škrtne v kartě co bylo utraceno a dát jim tu věc, co si kupují. Rozšiřování funguje tak, že si koupí další krepák a přivážou na strom, kde už něco mají. Mohou si koupit i další vysílač. Když rozšiřují musí jít postupně, takže 1G potom 2G a až potom 3G.
Tabulka s ceníkem:
V. Vyhodnocení:
Vyhraje tým, který vydělá nejvíce peněz a nejvíce je investuje (má nejvíce vysílačů).
Před hrou nachystat / sehnat:
- Kartičku pro týmy (viz příloha)
- Krepák (barev tolik kolik máte týmů)
- Nůžky (na stříhání krepáku)
- Papíry a tužky pro vedoucí