Sedm klíčů z pohádkové knihovny - Hra na přespávání v knihovně

Oblíbené hry, osobní poznámky a seznamy jsou funkce pro přihlášené uživatele.
Přihlaš se nebo si založ nový účet.

Věk hráčů: Mladší děti
Počet hráčů: 5 až 30
Délka: Do 111 minut
Příprava: Náročná
Zapsáno: 30. 10. 2025 v 23.34
Když se knihovna na noc zavře, něco se pokazí — pohádkové knihy se otevřely a postavy z nich vyšly ven. Jsou zmatené a nemůžou se vrátit zpět, dokud nenajdou své klíče od stránek. Jen děti jim mohou pomoci, ale musí to stihnout dřív, než odbije půlnoc a pohádkové kouzlo se ztratí.

Pravidla

Cíl hry:

Děti musí společně pomoci pohádkovým postavám najít sedm ztracených klíčů, aby se z pohádek mohly zase vrátit do svých knih. Každý klíč reprezentuje jednu českou pohádkovou postavu a jeden hodnotový princip.

Pro koho:

Cílová skupina: 1. stupeň ZŠ (cca 6 – 11 let)

Počet hráčů: 10 – 30 dětí

Časová náročnost: 90 minut (včetně úvodu a závěru)
Cíl hry

Děti se učí rozpoznávat dobro a zlo, spolupracovat a chápat morální poselství českých pohádek.
Pomohou pohádkovým postavám najít jejich ztracené klíče od pohádkové knihy, aby se mohly vrátit do svých příběhů. Každý klíč představuje jednu českou pohádkovou postavu a zároveň jednu důležitou hodnotu (odvaha, spolupráce, poctivost, chytrost…).

Úvodní příběh:

"Jedné noci se v knihovně stane něco nečekaného. Když se zhasnou světla, některé knihy se samy otevřou a z nich vystoupí známé české pohádkové postavy. Jenže ouha – klíče, které držely jejich příběhy pohromadě, se ztratily! Pokud se do půlnoci nenajdou, pohádky se navždy rozpadnou a postavy zůstanou ztracené mezi regály."

Děti se rozdělí do skupinek a mají najít všech sedm klíčů, každý patří jiné pohádkové postavě. Když se všechny klíče vloží do „Knihy pohádek“, příběhy se zachrání.

Průběh hry

Úvod (10 min)
Vedoucí (např. knihovník nebo vypravěč) přečte úvodní příběh o otevřených knihách a ztracených postavách.
V knihovně je vyobrazena přehledná mapa stanovišť.

Hlavní část (60 min)
Děti postupně procházejí 7 stanovišť, na každém z nich je čeká jedna pohádková postava (v podobě obrázku, sošky nebo dospělého v kostýmu) a jeden úkol.
Po jeho splnění získají papírový klíč a pokračují dál.

Stanoviště:

1) Budulínek: Vedoucí v kostýmu převlečený za Budulínka pouští do sluchátek jednotlivému účastníkovi zvuk bubínku, houslí, trianglu a flétny. Pátou hudební nahrávkou je otázka, zdali měl Budulínek otevírat dveře od domu, když to měl od rodičů zakázané. Šestým bodem je vyzvání, kdo by mohl být autorem nebo zaznamenavatelem oné pohádky. Dítě píše správné odpovědi a svůj tip na papírek, který nechá zkontrolovat u vedoucí knihovnice. Ta pak předává první klíč.

2) Křemílek a Vochomůrka: Vedoucí knihovnice na tomto stanovišti utváří dvojice z náhodných účastníků, tak jak vycházejí z prvního stanoviště. Tato aktivita je zaměřena na spolupráci - účastníci mají za úkol nakreslit Křemílka či Vochomůrku zpaměti, mohou se třikrát prostřídat a použít v každém kole jen jeden tah. Výsledek se nehodnotí, bonusovou otázkou může být, zdali děti ví, kdo nadaboval tuto známou dvojici. Obdrží poté druhý klíč každému ze dvojice.

3) Červená Karkulka: Stanoviště o odvaze, kdy dítě musí projít trasu zhaslého úseku knihovny, kde je šero,nikoli tma. na konci uličky je plyšový vlk se zvonečkem, na který je potřeba zacinkat na znamení, že Karkulka prošla až do cíle a vrací se zpátky. Po návratu získává třetí klíč od třetího pracovníka.

4) Krteček: Účastníci vodovkami vybarví vytištěný obrázek Krtka z dílu, kdy se zvířátka maskovala před zlým lišákem - pomáhají jim nabýt takových barev, aby lišáka odstrašily. Po vymalování dostávají čtvrtý klíč od pracovníka ze stanoviště č. 1. ("Budulínka").

5) Vodník: vedoucí knihovnice dohlíží na správnost přenášení dušiček do hrníčku - v ústech jednotlivci přenášejí na polévkové lžíci ping-pongový míček do hrníčku s vodou v jedné z hlavních uliček. Při spadnutí míčku se aktivita opakuje. Po splnění získávají další klíč.

6) Jeníček a Mařenka: Skládání rozstřihaného obrázku perníkové chaloupky do jedné minuty. Po uplynutí časového horizontu vylítne Baba Jaga (náš třetí pracovník) a hrozí lopatou, pakliže skládanka se nesloží, dítě musí sednout na lopatu a úkol opakovat. Při úspěchu účastník získává šestý klíč.

7) Princezna Koloběžka (opět náš Budulínek s parukou a na koloběžce) má u sebe třicet jednoduchých hádanek, účastníci losují a hádají. Po správné odpovědi dostávají poslední klíč.

(Např.:

Leze leze po železe, nedá pokoj, až tam vleze. - Klíč
Co má uši, ale neslyší? - Hrnec
Co má čtyři nohy a přesto nechodí? - Stůl
Co máš na zádech, když jdeš do školy? - Batoh
Co má ručičky, ale netleská? - Hodiny...)


Jakmile mají všechny děti splněná všechna stanoviště, přijde vedoucí pracovnice se závěrečnou řečí, např.:

„Milé děti,
dnes jste se vydaly na velkou výpravu mezi stránky našich nejkrásnějších českých pohádek. Na každém stanovišti na vás čekal někdo, kdo vám předal svůj kousek moudrosti — a s ním i jeden kouzelný klíč. A teď, když držíte všech sedm klíčů, můžeme spolu otevřít bránu pohádkového světa.

První klíč jste získaly od Budulínka.
Ten vás naučil, že není dobré poslouchat cizí hlasy a že odvaha neznamená neposlušnost.
Ukázal vám, že i když uděláme chybu, můžeme ji napravit – a stát se lepšími.

Druhý klíč vám darovali Křemílek a Vochomůrka, malí skřítci z pařezové chaloupky.
Ti vás naučili, že přátelství a spolupráce zvládnou všechno – i když jste malí, s kamarádem po boku dokážete velké věci.

Třetí klíč vám předala Červená karkulka, která dobře ví, že někdy je třeba být statečný i opatrný zároveň.
Její klíč vám připomíná, že když používáte rozum i srdce, zvládnete projít každým lesem – i tím, kde číhá vlk.

Čtvrtý klíč vám svěřil Krteček, ten nejmilejší pomocník ze všech.
Ten vám ukázal, jak důležité je pomáhat ostatním a mít radost z maličkostí, třeba i z barev.
Kdo pomáhá s úsměvem, ten rozsvítí svět kolem sebe.

Pátý klíč jste získaly od Vodníka, který žije u tichého rybníka.
Ten vás učil trpělivosti.

Šestý klíč jste získali od Jeníčka s Mařenkou, využili jste příležitosti zareagovat a pracovat rychle, abyste unikli zlé Babě Jaze.

A sedmý klíč vám předala Princezna Koloběžka první, moudrá a vtipná vládkyně, která ví, že chytrost a srdce musí jít ruku v ruce. Její klíč je klíčem k moudrosti – protože kdo se učí, čte a přemýšlí, ten má v rukou největší kouzlo ze všech.

Každý klíč má jinou barvu, jiný tvar, jiný příběh – ale všechny otevírají stejné dveře.
Dveře do světa fantazie, pohádek a přátelství.

Dnes jste se staly strážci knihovny, zachránci příběhů.
A každá knížka, která tu dnes s námi spí, se na vás usmívá a šeptá:
„Děkujeme, že jste nás přišli zachránit.Vložte prosím své klíče do velké pohádkové knihy, odměna vás nemine.“

Po splnění všech stanovišť a přepočítání klíčů každý účastník vloží tyto klíče do Pohádkové knihy a obdrží např. placku, drobné bonbóny, apod.
Potřeby: 7x 30 papírových klíčů (barevné, s čísly 1–7), kostýmy, obrázky, kartičky, papíry a tužky, vodovky, omalovánky. Odměny. Rekvizity ke stanovištím (míček, hrníček, plyšák, puzzle, hádanky, koloběžka…) Velká Kniha pohádek (ozdobená krabice), Mapka stanovišť
Hru přidala: Verodvo
 


Načítám komentáře...
Vyhledávání hervyhledat hry Přidat hrupřidat hru
 
Hranostaj v mobilu!
Hranostaj.cz nyní jako mobilní aplikace! Get it on iTunes! Get it on Google Play × Neruš!