Pohádková čtenářská hra o spolupráci podle příběhu o Řepě.
Pravidla
Cílem hry je rozvoj čtenářského porozumění, spolupráce, empatie
1. Povídání si o řepě a čtení pohádky Řepa
Vedoucí dětem pokládá např. otázky:
- Co to je řepa a k čemu se používá?
- Kdo zná pohádku o Řepě?
- Kdo všechno v pohádce pomáhal tahat, víte někdo?
- Víte, jak se jim to nakonec podařilo řepu vytáhnout ?
→ Společně si pohádku přečtou (mohou se ve čtení střídat nebo ji přečte vedoucí hry).
Pozn. Dobré je záměrně zdůraznit motiv spolupráce – že i ten nejmenší nebo nejslabší může pomoci.
2. Rozdělení rolí a příprava
Vedoucí rozloží kartičky s postavami (lze předem nakreslit na malé kartičky nebo vytisknout).
Děti si vylosují nebo vyberou roli:
- dědeček
- babička
- vnučka
- pejsek
- kočka
- myška
- jedno dítě může být řepa – sedí nebo klečí na měkké podložce a představuje řepu, kterou ostatní táhnou, pokud ne, řepu nahradí třeba polštář nebo plyšák
→ Vedoucí se s dětmi domluví, jak se bude „tahat" bezpečně:
- každý stojí a chytí druhého zezadu kolem pasu, žádné tahání s velkou silou
- řepa nesmí spadnout (hraje se s opatrností, rozumem a respektem) - řepa sedí a spadne, až nakonec
3. Hlavní část – „Táhneme za jeden provaz"! - hrajeme pohádku
- na zemi je „řepa" (polštář nebo dítě představující řepu)
- dědeček se ji snaží vytáhnout, ale nedaří se
- přivolá babičku – stále nic
- postupně se přidávají ostatní postavy
- nakonec i myška (třeba nejmenší dítě) – a řepa se konečně vytáhne!(všichni společně mohou vykřiknout radostí „Hurá!")
Pozn. Každá fáze může být doprovázena říkadlem např.: „Táhnou, potahují, ale vytáhnout nemohou…", „Dědeček zavolal (babičku)."
→ Nakonec mohou všichni hrát, jak se radují – mohou kolem řepy tančit nebo zpívat.
4. Reflexe – o pomoci ostatním
Děti se posadí do kruhu a krátce si povídají s vedoucím:
- Kdo byl v pohádce nejmenší, ale nakonec nejdůležitější?
- Co by se mohlo stát, kdyby někdo nechtěl pomáhat?
- Zažili jste někdy v životě situaci, že jste někomu pomohli a pak to šlo lépe?
- Kdo vám často pomáhá, když potřebujete pomoct?
→ Na závěr: Každé dítě si může nakreslit svoji řepu a ve dle ní napsat, kdo nebo co mu pomáhá, když něco samo nezvládá.
Potřeby: Kniha nebo pouze úryvek z knihy Veselé pohádky a říkadla (M. A. Bulatov): pohádka Řepa, kartičky postav - obrázky s postavami z pohádky, polštář nebo plyšák (představující řepu)