Hráči se posadí do kruhu na židle. Každá židle má svoje označení. 1. židle je židle pro kostelníka, další židle jsou označeny čísly (proti směru hodinových ručiček=židle vpravo od kostelníka je 2, další 3 další 4 …) předposlední židle je pro kaplana a poslední židle pro pana faráře.
Označení židlí se nikam nepíše, všichni si ho pamatují =)
Hru začíná kostelník větou: "Pan farář ztratil xx a může za to yy!"
(xx = jakákoli věc, např. bačkory, zápisník, tužku …)
(yy = nějaké číslo nebo kaplan nebo farář).
Ten, kdo sedí na židli s tímto označením, řekne hned jiné číslo, a tak to pokračuje dál, dokud se někdo nesplete.
Jak se může hráč splést?
- řekne číslo, které tam není
- neřekne nic
- odpověď trvá moc dlouho (před začátkem hry je nutné si ujasnit, jak rychle musí odpovědět. Např. do 3s.)
Ten, kdo se splete, jde si sednout na 1. židli a stává se z něj kostelník. Ostatní se posunou o jednu židli dál. Označení židlí však zůstává! Názorná ukázka ze hry:
Kostelník: „Panu faráři se ztratilo kolo od auta a může za to 5.“
5: „kaplan“
Kaplan: „sedmička“
7: „jednička“ - jednička není, protože to je kostelník, ten, kdo seděl na 7 odchází na 1. židli a 6 se posouvá na 5, 5 na 6 … kostelník na 2.
Cílem každého hráče je dostat se na místo faráře.
Hra se dá hrát opravdu dlouho a čím déle se hraje, tím více záludností děti vymýšlejí.